actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 09:51
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Exclamation "Panorama"-reporter moet "ademen door zijn geslacht"

Hoe langer hoe meer mensen doen een beroep op mindfulness, een meditatietechniek die oorspronkelijk uit het boeddhisme komt. Mindfulness wil mensen terugbrengen naar het hier en nu, en wil hen onvermijdelijke negatieve ervaringen leren aanvaarden. Maar uit een onderzoek van "Panorama", dat vanavond wordt uitgezonden, blijkt dat mindfulness beschadigd dreigt te worden door charlatans.
Reporter Peter Brems gaat met een verborgen camera naar een therapeute, en veinst een diepe depressie. Binnen de tien minuten biedt de therapeute hem een wel heel speciale vorm van mindfulness aan: hij moet “ademen door zijn geslacht”, zijn geslacht ook vastpakken, en in een latere fase belooft ze dat zelf ook te doen. Grensoverschrijdend gedrag is dat, onder mindfulness-vlag, en dan nog voor een aandoening waarvoor mindfulness helemaal niet is aangewezen.

Mindfulness dreigt beschadigd te worden door charlatans die de hype misbruiken, stelt "Panorama" vast. Dat mindfulness in veel gevallen heilzaam werkt, is nochtans wetenschappelijk bewezen. Veel bedrijven bieden hun personeel mindfulness-training aan, op zoek naar evenwichtiger werknemers. Het Amerikaanse leger leert zijn frontsoldaten hun oorlogstrauma’s te verwerken met mindfulness.

"Panorama" voert nog twee getuigen op. Marina heeft borstkanker gehad. Ze is genezen verklaard, maar worstelde met de angst dat ze zou hervallen. Marina: “Het heeft mij heel veel geholpen, echt waar. En voor mensen die met angsten zitten, is het echt wel een aanrader. Het leert je opnieuw je eigen leven leiden, zal ik maar zeggen, en de kanker een beetje op een zijspoor te zetten.”

Filip Kowlier, zanger van ’t Hof van Commerce, heeft met mindfulness een beginnende depressie teruggedrongen. "Op dat moment heb ik gehoord over mindfulness, en het feit dat ik daarover leerde dat het eigenlijk een soort training was, iets vrij praktisch en niet noodzakelijk iets spiritueels, gaf voor mij wel de doorslag: misschien moet ik dat toch eens proberen. Want ik ben iemand die redelijk down to earth is.” En het is gelukt.

Bron: www.deredactie.be

Filmpje:

Mening: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...video=1.1630863

Mindfulness lijkt mij in de eerste plaats een gezonde, doeltreffende training om van je angsten en spanningen proberen af te geraken. De populariteit van deze oorspronkelijk boeddhistische vorm van mediteren bewijst misschien wel de doeltreffendheid ervan. Jammer genoeg springen er ook altijd mensen met verkeerde motieven op de kar van een goed draaiend fenomeen. Het kost vaak al moeite voor mensen om de stap te zetten om aan iets als mindfulness deel te nemen. Wanneer ze dan terecht komen bij zo'n charlatan zoals in het filmpje, kan hun vertrouwen nog meer de dieperik in gestuurd worden. Het is te hopen dat deze reportage mensen aanzet om hun ogen open te houden wanneer ze opzoek gaan naar een mindfulness trainer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 10:17
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Ik ben ervan overtuigd dat mindfulness goed kan helpen in heel veel gevallen. Het is echter jammer dat er wederom mensen zijn die mee op de kar springen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Helaas zijn deze personen hun patiënten er achteraf vaak slechter aan toe dan voorheen. Mindfulness-training kan namelijk ook een averechts effect hebben, bijvoorbeeld bij alcoholiekers, mensen met een zware depressie en mensen met een psychose. In zulke gevallen kan je makkelijk in een neerwaartse spiraal terecht komen. Mensen moeten beseffen dat mindfulness, alhoewel vaak effectief, ook gevaarlijk kan zijn en dat er veel charlatans rondlopen die er niets van kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.