actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th August 2008, 01:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
"Red Bull kan voor hartproblemen zorgen"

"Red Bull kan voor hartproblemen zorgen"


Energiedrankjes zoals Red Bull, die volgens de reclameslogan talloze jongeren in de disco "vleugels geven", hebben ook een keerzijde, zo schrijft de Sunday Times. Want al kun je er langer door dansen en uitgaan, wie er te veel van drinkt kan schade oplopen aan zijn of haar hart, aldus Australisch onderzoek.



Bloed wordt kleveriger

Het ging om een kleinschalige test bij een dertigtal studenten tussen de 20 en 24 jaar, die graag enkele blikjes Red Bull nuttigen als ze een stapje in de wereld zetten. Daaruit bleek dat zelfs het drinken van één blikje van 250 ml van deze caffeïnehoudende drank de "kleverigheid" van het bloed verhoogt en daardoor de kans vergroot dat zich bloedklonters vormen. Volgens de onderzoekers vertoonde het bloed van iemand die een blikje had gedronken een profiel dat sterk lijkt op dat van een persoon met een hartkwaal.


Eerst arts raadplegen

Scott Willoughby van het Cardiovasculair Onderzoekscentrum van de universiteit van Adelaide zei "gealarmeerd" te zijn door de resultaten van het onderzoek. Hij waarschuwde niet alleen jongeren, maar raadde oudere volwassenen die al hartproblemen hebben aan eerst hun arts te raadplegen, voordat ze Red Bull drinken.

In een eerste reactie ontkent Red Bull met klem dat de drank, die wereldwijd in 143 landen te koop is, gevaarlijk zou zijn. "Talrijke wetenschappelijke studies" aldus een verklaring, "bewijzen dat het product veilig is". Daarnaast wordt erop gewezen dat er in geen van die landen ooit een verbod is uitgevaardigd op de verkoop van Red Bull.


Blog HLN, 17/08/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd September 2008, 23:01
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Veel risico's verbonden aan red bull !

1) Bron : http://www.maguza.be/artikel_detail.asp?IdArtikel=156

Volgens sommigen is red bull schadelijk voor de gezondheid. Professor Philippe Jorens, intensieve zorgen-arts, zegt daarover het volgende:
* Samenstelling Red Bull : Suiker, cafeïne, een aantal vitamines, voorloper van vitamine C en een hoge dosis taurine. Cafeïne is de stof waar het allemaal om draait. De hoeveelheid in een blikje = 2 tassen sterke koffie. Het cafeïnegehalte dat in België is toegelaten, bedraagt 360 milligram per liter. Red Bull blijft daar met 320 milligram per liter net onder.

* Effect: Na een bepaalde hoeveelheid verhoogt de concentratie en versnelt de hartslag.
Ook bij koffie mag je niet overdrijven, af en toe een tas kan geen kwaad. Zo geldt dat ook bij red bull. Maar 4 red bulls na elkaar( = 8 tassen koffie). Dat kan niet gezond zijn!
Combinatie met alcohol of drugs kan hartritmestoornissen veroorzaken.


2) Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_(drank)

Gezondheidsrisico's :
* In 2000 overleed een gezonde 18-jarige basketbalspeler uit Limerick (Ierland) nadat hij 4 blikjes dronk na een gaelic football-wedstrijd. Uit een onderzoek naar de doodsoorzaak bleek dat hij was overleden aan Sudden Arrhythmia Death Syndrome, de link met Red Bull werd niet bewezen.
* In 2001 werd het drankje door de Zweedse overheid onderzocht nadat het gelinkt werd aan het overlijden van drie consumenten. Ook de stof glucuronolactone, een voorloper van taurine, is onderwerp geweest van verschillende gezondheidsonderzoeken.
* De verkoop van Red Bull als een normale limonade is in Denemarken, Noorwegen verboden. Door de link met taurine wordt het drankje door de lokale overheden gezien als geneesmiddel, en er wordt aan consumenten gevraagd medisch advies in te winnen voor het drankje te drinken.

Neveneffecten :
Afwezig zijn, trillende handen, zware ogen, slijmerige keel en buikpijn. Personen kunnen ook angst, stress en hyperactiviteit vertonen na gebruik van hoge doseringen Red Bull.

Mening : Als ik dit hier allemaal lees, denk ik bij mezelf "Ik drink nooit red bull!" Ik snap niet dat sommigen deze opkikker nodig hebben? Ik vind het een interessant artikel omdat ik me helemaal niet bewust was van al de risico's die eraan verbonden zijn. Ik raad hierbij red bull af aan iedereen !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd September 2008, 12:45
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Ik moet bekennen dat ik tijdens de examenperiodes ook wel eens naar de RedBull kan grijpen. Soms dronk ik wel drie Redbulls per dag.
Waarom? Ik denk dat het gewoon ook wel het GEDACHT is, dat het je energieker maakt.
Toch merkte ik dat ik na twee weken bijna verslaafd te zijn aan de RedBull ook wel last kreeg van pijn in de borst. Al lag ik rustig in de zetel te 'rusten', dan ging mijn hart tekeer alsof ik 5marathons gelopen had.
Zo besloot ik toch om te stoppen met dit goedje!

Als ik nu dit artikel lees, bevestigt dit alleen maar mijn voornemen.
Ik had dan ook wel 'het vermoeden' dat RedBull niet zoo gezond kon zijn.

Voortaan maar vitamientjes nemen, denk ik !


Zie artikel :
Red Bull voldoet aan de wettelijke eisen en een gevaar voor de gezondheid is er bij normaal gebruik dus niet. Maar, er zijn wel kanttekeningen bij deze drankjes te plaatsen. Ten eerste bevatten ze veel calorieën. Een blikje Red Bull bevat 115 kcal. Daarnaast denken veel mensen dat je van dit soort drankjes fitter wordt en dus beter presteert. De drankjes kunnen echter een averechts effect hebben.

Vocht
Hoewel Red Bull ook vocht bevat, kan het niet worden gezien als dorstlesser, omdat het niet bijdraagt aan de hoeveelheid vocht in het lichaam. De combinatie van ingrediënten in Red Bull wordt geassocieerd met een vochtafdrijvende werking.

Cafeïne
In één blikje Red Bull van een kwart liter mag maximaal 88 mg cafeïne mag zitten. Dat is vergelijkbaar met een gemiddeld kopje koffie in Nederland (125 ml) en ongeveer twee keer zoveel als in 200 ml cola. Te veel cafeïne kan leiden tot rusteloosheid, slapeloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren. Wat te veel cafeïne is, verschilt sterk per persoon. Niet iedereen is even gevoelig voor de werking. Voor mensen die gevoelig zijn voor cafeïne, geldt het advies om maximaal 400 mg cafeïne per dag te gebruiken. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, geldt een maximum advies van 300 mg. Dat is de hoeveelheid cafeïne in 4 kopjes koffie of in 2 kopjes koffie en 3 kopjes thee.

Taurine
Een tweede stof die energie vrijmaakt is taurine. Taurine is een aminozuur dat van belang is bij de regeling van het vochtgehalte in de hersenen en - in hogere doseringen - bij de regeling van de hartslagfrequentie. Het komt in lage doseringen voor in moedermelk, babyvoeding en vlees. Het drinken van 500 ml van een energiedrankje zorgt voor ongeveer een tienvoudige hoeveelheid taurine in vergelijking met een normaal eetpatroon. De Europese Voedselveiligheids Autoriteit (EFSA), is bezig om recente onderzoeken naar het effect en de veiligheid van deze stof te beoordelen. Naar verwachting zal hierover binnenkort een rapport verschijnen.


Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.