actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2008, 21:43
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Ouders onderschatten drankgebruik kinderen

Ouders onderschatten het drank- en drugsgebruik van hun kinderen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek. Gemiddeld drinken scholieren drie keer zoveel alcohol als ouders denken.

Vaker toestaan
Opvoeders raken het zicht op het alcoholgebruik van kinderen kwijt doordat zij, naarmate kinderen ouder worden, vaker toestaan dat er alcohol wordt gedronken. Driekwart van de ouders van 12-jarigen vindt dat kinderen onder de 16 geen alcohol mogen drinken. Bij ouders van 15-jarigen is dat nog maar de helft.

Andere middelen
Ouders hebben vaak ook geen zicht op andere middelen die hun kinderen gebruiken, zoals tabak en cannabis. Volgens de onderzoekers denkt een op de vijf ouders dat zoon- of dochterlief wel eens heeft gerookt, terwijl een derde van de kinderen dat al heeft gedaan. Tachtig procent van de opvoeders meent dat blowen schadelijk is. Twee derde van de ouders noemt het roken van tabak schadelijk.

Het onderzoek is vorig jaar uitgevoerd onder vierduizend ouders en ruim 7.500 leerlingen van het voortgezet onderwijs. (novum/ep)

HLN: 09/10/08





Eigen mening:
Laten we het drank- en drugsgebruik bij kinderen/jongeren toch ook niet te veel overroepen en dramatiseren. Met eens te experimenteren of af en toe eens te drinken gaat men heus niet noodzakelijk het slechte pad op. Het hoort ook gewoon bij 'volwassen' worden. De meesten komen uiteindelijk goed terecht. Toch dient er bij gezegd te worden dat enige oplettendheid aan elke ouder aan te raden is, maar... beter je kroost vertrouwen dan een paranoïde sfeer te creëeren en je kinderen voortdurend aan huiselijke drugs- en dranktests te onderwerpen, zoals men in de USA weleens durft te doen, want dat is totaal absurd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2008, 09:33
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik vind dat er meer toezicht moet gebeuren op minderjarigen die alcohol drinken. Door de wet is het verboden om alcohol te verkopen aan minderjarigen (16-jarigen). Maar op fuiven wordt met deze regel helemaal geen rekening gehouden. Op die fuiven lopen er dikwijls strontzatte jongeren rond die buiten staan over te geven en daarna weer door gaan. Ik denk dan van “kennen ze hun grens écht niet” of willen ze gewoon stoer doen”. Maar zoals Dieter zegt moet het drankgebruik ook niet gedramatiseerd worden. Door eens te experimenteren, geraken ze heus niet op het slechte pad. Mijn ouders zeiden vroeger vaak “je mag drinken, maar met mate” en als elke ouder dit eens zou doen. Ik luisterde ernaar en nu nog steeds trouwens. Ik wil niet zat rondlopen en niet meer weten wat ik zeg of doe. Ik begrijp niet wat sommige jongeren en vooral jongens in daar “tof en stoer” aan vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2008, 10:49
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Citaat:
Orgineel gepost door DieterVerheyen

Laten we het drank- en drugsgebruik bij kinderen/jongeren toch ook niet te veel overroepen en dramatiseren. Met eens te experimenteren of af en toe eens te drinken gaat men heus niet noodzakelijk het slechte pad op.



Hier ben ik het toch niet mee eens. Het drank -en drugsgebruik bij jongeren, vooral bij 'kinderen' van 13-14-15 jaar vind ik eerder onrustwekkend. Vorige week was ik nog eens op een fuif en het viel me op dat veel van die 'snotapen' dronken rondliepen. Er moest zelfs iemand, waarvan ik denk dat hij ongeveer 14jaar was, door het Rode Kruis geholpen worden.
Op zo'n jonge leeftijd is je lichaam nog niet volledig ontwikkeld; de schade die drugs en alcohol aanrichten, moet je niet onderschatten.
Het is inderdaad zo dat experimenteren hoort bij de puberteit, maar het is ook door dat experimenteren dat jongeren in afkickcentra terecht komen....
Ik denk dat het belangrijk is om als ouder duidelijk te stellen dat je drank- en drugsgebruik niet goedkeurt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.