actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2008, 08:13
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
'Er bestaan geen trucjes tegen acne'

Acht op de tien jongeren hebben last van jeugdpuistjes/
Dermatologen geven tips

Acht op de tien jongeren hebben last van acne en dat is slecht nieuws, zeker omdat de puberteit sowieso al een periode vol onzekerheid is. In de loop der jaren zijn feiten en fabels over de behandeling ervan onlosmakelijk verbonden geraakt. Vandaag maakt onderzoeksbureau Ipsos de resultaten van haar enquête over acne bekend. Dermatologen Johan Snauwaert en Siegfried Segaert maken nu al komaf met de nachtmerrie van elke puber.


Zeker doen:

1 Besteed er aandacht aan

'Veel ouders denken misschien dat hun zoon of dochter een probleem maakt van iets banaals', zegt Siegfried Segaert, professor dermatologie aan de K.U.Leuven. 'Maar zeg niet het zijn maar puistjes. Puistjes ontstaan net op het moment dat jongeren zich zorgen maken over hun uiterlijk en beginnen aan relaties. Als ze eronder lijden, doe er dan iets aan.'

2 Ga naar de dokter

'Er bestaan geen trucjes tegen acne', zegt dermatoloog Johan Snauwaert uit Brasschaat, voorzitter van de beroepsvereniging van dermatologen. 'Je kan alleen kiezen of je medicatie neemt of niet. Dat is ook afhankelijk van hoe zwaar de acne toeslaat. Meestal kan je bij een gewone dokter terecht, maar voor de ergste vormen ga je best langs bij een dermatoloog.'

3 Reageer op tijd

'In feite is acne een goedaardige kwaal, die de neiging heeft om spontaan te verdwijnen', zegt Snauwaert. 'Maar als je er te laat bij bent, kunnen zich littekens vormen, en die gaan niet meer weg. Daarom ga je best vroeg genoeg naar de dokter.'

4 Heb geduld

'Zelfs met medicatie duurt het vaak een half jaar voor de puistjes weg zijn', weet Snauwaert. 'Het is wel goed dat je er meestal tegen je twintigste helemaal vanaf bent, al zijn er mensen die tot hun dertigste of zelfs tot hun vijftigste nog puistjes hebben.'

Het nieuwsblad - 24/09/2008

Hoe bestrijdt u acne? www.dermanet.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2008, 14:42
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
'Er bestaan geen trucjes tegen acne', zegt dermatoloog Johan Snauwaert uit Brasschaat, voorzitter van de beroepsvereniging van dermatologen. 'Je kan alleen kiezen of je medicatie neemt of niet.'


Ik weet niet wat dokter Snauwaert met 'trucjes' bedoelt, maar hier ga ik absoluut niet mee akkoord! Ik ben ervan overtuigd dat een goede hygiëne van de huid en een gezonde voeding positieve invloed hebben op acne. Puistjes zullen misschien niet volledig verdwijnen, maar medicatie maakt je huid er ook niet meteen mooier op! Ze droogt de huid helemaal uit, zelfs de lippen!
Ik ken een jongen die zo'n medicatie nam en hij heeft, ondanks het langdurig slikken van dure pillen, ook ernstige littekens...
Naar mijn mening praat deze dermatoloog gewoon 'voor zijn winkel'!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2008, 17:21
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
8 op de 10 jongeren last hebben van jeugdpuistjes dat is wel veel.
Ik vond in HLN een artikel over acne. Hierin stond dat slechts 1% van hen de puistjes niet storend vindt. Slechts 1% maar hé!!!

Omdat zoveel jongeren jeugdpuistjes/acne zo storend vinden, hebben deze een belangrijke psycho-sociale impact. Pubers lijden er hard onder en deze die echt last hebben van dit huidprobleem staan gemiddeld een uur per dag voor de spiegel (volgens HLN).

Rond het huidprobleem bestaan veel misverstanden. Vele jongeren weten niet van wat ze acne kunnen krijgen en bijna de helft schrijft de puistjes ten onrechte toe aan voeding. Zestig procent verzorgt de acne slecht.

Kortom met een goede hygiëne kom je al ver, maar bij acne zou ik aanraden om toch een arts te raadplegen of eens een kijkje te nemen op www.acnestop.be



(krant 25-09-2008 HLN)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2008, 20:30
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
vreemd maar wel waar

Ja het is vreemd, ik weet het.
Maar als je sneller van je puistjes af wilt, moet je er tandpasta op smeren. Het is aangeraden om dit 's avonds te doen voor je gaat slapen ALS je weinig beweegt in je slaap. Anders moet je het doen voor de TV. Door de tandpasta drogen de puistjes sneller uit waardoor ze sneller verdwijnen. Het gebruik van tandpasta veroorzaakt wel roodheid op deplek waar vroeger het puistje stond. Hier moet je dan weer oogdruppels op smeren. Dat zou de roodheid verdoezelen.

Ik weet niet welke gekke dingen ze nog gaan verzinnen maar afblijven van die puistjes met je vingers is de boodschap !

[ als je op Google de combinatie tandpasta en puistjes intypt kom je op verschillende sites terecht die het erover hebben. Een echt wetenschappelijke site heb ik er niet over gevonden dus is het op eigen risico. Ikzelf heb de tandpasta en de oogdruppeltruc eens gelezen in een vrouwenmagazine. Proberen op eigen risico dus!]
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th October 2008, 16:04
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Er bestaan degelijk wel trucjes voor acne. Het mag dan misschien wel honderden malen onderzocht worden, maar ik heb er hier een voorbeeld van thuis.
Mijn broer had tijdens zijn puberjaren enorm veel last van acne. En vond dit uiteraard niet zo leuk, hij ging samen met mijn mama naar de dermatoloog die hem pilletjes en zalfjes voorschreef, maar ook zij zei dat het niet zou helpen als hij zou stoppen met chocolade te eten, of kaas en van die dingen.
Toch geloofde mijn broer hier niet in, hij nam in het begin enkel zijn medicatie en smeerde zalfjes op zijn puistjes, hiermee gingen ze maar minimaal weg.
Enkele maanden later stopte hij met het eten van producten met chocolade, kaas of andere dingen waar veel vet aan te pas kwamen.
Na enkele weken zag je gewoon het verschil al.
Het is dus wel duidelijk dat je er zelf ook iets aan kan doen, buiten die zalfjes en toestanden.

En het niet eten van producten, dat zijn toch ook trucjes, niet??
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th October 2008, 16:41
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
De oorzaak van acne is bijna louter te vinden in een verstoorde hormoonbalans waardoor de talgklieren meer talg gaan produceren, die talg gaat zich in de poriën ophopen waardoor de talgklier gaat verstoppen en gaat ontsteken. Het is die ontsteking die wij een puist(je) noemen.
Het lijkt me dus straft dat tandpasta zou helpen tegen jeugdpuistjes.

Met hygiëne heeft het niets te maken, want ten eerste is talg een vetachtige stof en laat zich dus niet gemakkelijk wegwassen en door te wassen, stimuleer je de talgklieren ook om meer talg te produceren (vandaar ook dat vaak door je haar gaan vettig haar oplevert). De beste tip is gewoon van die puisten afblijven! Ontstekingen hebben geen baat bij irritatie door uitnijpen of stimulatie door wrijven.

Volgens wikipedia heeft voedsel enkel effect ivm acnevorming bij mensen die extra gevoelig zijn voor suikers en die zitten in chocolade uiteraard wel in, maar dan mag je nog vele andere voedingsmiddelen niet eten. Ik ben nooit echt een chocolade-eter geweest en wij aten ook niet speciaal vettig, maar heb vroeger wel veel last gehad van acne (in het 5de leerjaar al!).
Na verscheidene clearasilachtige producten die niet bleken te werken getest te hebben, ben ik overgeschakeld op het reinigen van mijn huid met make-upverwijderspul en dat heeft volgens mij wel geholpen... Sinds toen wist ik ook dat je er eigenlijk gewoon moet afblijven.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th October 2008, 12:24
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
-
Het lijkt me dus straft dat tandpasta zou helpen tegen jeugdpuistjes.


Tandpasta voorkomt geen jeugdpuistjes, maar droogt ze uit. (Wat leuk dat ik weer net bij zo'n onderwerp uit ervaring kan spreken ) Het is dus wel zo dat als je een puistje hebt en je doet er tandpasta op dat het puistje uitdroogt en het puistje dus soms een wondje wordt of sneller verdwijnt.
Maar of het zo goed is voor je huid? Ik denk dat er vaak littekens overblijven, dus inderdaad 'afblijven' is de boodschap.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th October 2008, 13:01
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Over die tandpasta, dat heb ik toch ook al gehoord. Ik heb dat zelf ook al eens geprobeerd, en dan droogt die puist uit. En gaat ze sneller weg. Het is normaal dat jongeren daar zwaar aan tillen denk ik, zoals ook vermeld staat. Want iedereen wilt er goed uitzien, en als je dan met een kanjer van een puist door het leven moet gaan. En idd bij het eten van chocolade en dergelijke producten met vet verhoogd je de kans op acné. Maar ik denk ook dat dat verschilt van de ene tot de andere persoon. Mij hebben ze ook gezegd om veel groenten en fruit te eten, en veel te sporten en veel water te drinken. Ik denk gewoon dat het een proces van het leven is, dat je moet doorstaan.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th October 2008, 23:18
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
dat stond deze week trouwens ook in de flaire
Citaat:
Orgineel gepost door Silke De Roover
Over die tandpasta, dat heb ik toch ook al gehoord. Ik heb dat zelf ook al eens geprobeerd, en dan droogt die puist uit. En gaat ze sneller weg. Het is normaal dat jongeren daar zwaar aan tillen denk ik, zoals ook vermeld staat. Want iedereen wilt er goed uitzien, en als je dan met een kanjer van een puist door het leven moet gaan. En idd bij het eten van chocolade en dergelijke producten met vet verhoogd je de kans op acné. Maar ik denk ook dat dat verschilt van de ene tot de andere persoon. Mij hebben ze ook gezegd om veel groenten en fruit te eten, en veel te sporten en veel water te drinken. Ik denk gewoon dat het een proces van het leven is, dat je moet doorstaan.


Naar het schijnt heeft chocolade geen invloed op acne...

Misverstanden rond acne
Er bestaan nogal wat misverstanden rondom acne. Dit zijn de belangrijkste:

Acne is het gevolg van slechte hygiëne
De zwarte puntjes en puistjes wekken bij sommige mensen de indruk dat iemand met acne zich niet goed wast. Dat is echter absoluut niet waar, want acne wordt niet veroorzaakt door vuil. Wassen helpt dan ook niet. Je moet zelfs oppassen dat je je niet te vaak en te hardhandig wast, aangezien dit een averechts effect heeft.

Vet voedsel leidt tot acne
In tegenstelling tot wat men vaak denkt heeft vette voeding geen invloed op acne. Dus frieten, chocolade, pinda's en kaas maken je acne niet erger. Maar los hiervan, is het gezonder om niet te veel vette producten te gebruiken.

Obstipatie
Een moeilijke stoelgang heeft niets te maken met acne. Dit misverstand komt voort uit een oude mythe, als zou acne worden veroorzaakt door onzuiverheid of afvalstoffen in het lichaam.

Acne komt door seks
Onzin. Omdat acne meestal in de puberteit begint en je in deze periode ook de eerste seksuele gevoelens hebt, dacht men lange tijd dat acne iets te maken had met seksuele activiteiten (bijvoorbeeld masturbatie). Er is echter geen enkel verband tussen seks en acne.

http://www.sweetlove.be/br_acne.html
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.