actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 06:57
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
Frankrijk legt VN-ontwerpresolutie tegen Islamitische Staat neer

Frankrijk legt VN-ontwerpresolutie tegen Islamitische Staat neer

Frankrijk heeft in de VN-Veiligheidsraad een ontwerpresolutie neergelegd tegen Islamitische Staat (IS). Het land zoekt politieke steun, maar ziet die wel bemoeilijkt doordat ook Rusland woensdag al een VN-resolutie heeft neergelegd.

In het voorstel van de Fransen worden de recente terreuraanslagen van IS veroordeeld en wordt opgeroepen tot een verdubbeling en coördinatie van de inspanningen voor de strijd tegen terrorisme. Landen moeten de toestroom aan buitenlandse strijders in Irak en Syrië proberen te stoppen en de financiering van terrorisme voorkomen, luidt het nog.
Frankrijk hoopt dat zijn voorstel zo snel mogelijk kan goedgekeurd worden, hopelijk binnen enkele dagen, zei de Franse woordvoerder van de VN-missie.
De Britse VN-ambassadeur Matthew Rycroft zegt dat zijn land het Franse voorstel steunt. Als voorzitter van de raad hoopt hij de tekst ook snel te laten stemmen. Volgens hem zijn een aantal gevoelige punten waarover verdeeldheid was -Syrië- uit de tekst weggelaten.
Woensdag kwamen de Russen al met een voorstel van resolutie, waarbij opgeroepen werd tot samenwerking over de strijd tegen IS. Maar volgens Rycroft maakt die tekst minder kans, omdat er verwezen wordt naar samenwerking met de Syrische regering.


Bron: De Morgen, 20 november 2015, 06:14,
Frankrijk legt VN-ontwerpresolutie tegen Islamitische Staat neer

Mening:
Het spel van de politieke macht over Europa en het Midden-Oosten speelt alweer op. Rusland speelt zijn kaarten zoals het wilt, namelijk door Syrië nog steeds als bondgenoot naar voor te dragen, terwijl dit in de Europese landen al lang niet meer het geval is. Eendracht tegenover Islamitische Staat wordt volgens mij enkel bemoeilijkt doordat elk land zijn onderliggende "Weltpolitik" telkens laat doorsijpelen naar de teksten die geschreven worden en de acties die uitgevoerd worden. Geen "Weltpolitik" waarbij expansie van de landsgrenzen het doel is (buiten mogelijk Rusland met de Krim), maar eerder een expansie op vlak van ideologisch denkgoed. Ik vind persoonlijk dat er eerst iets gedaan moet worden aan IS, de Syrische regering kan men momenteel best even buiten schot laten. Of Rusland zijn medewerking zal geven als Syrië buiten beschouwing gelaten wordt, weet ik niet, maar ik denk dat het beter is als Rusland niet op solomissie gaat, terwijl Europa een gezamenlijke actie onderneemt. Als men samenwerkt, komt men er sneller, dus ik hoop dat het tot een samenwerking komt tussen Rusland, de VS en Europa.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.