actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2012, 02:44
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
'Thuis films downloaden is niet illegaal'

Goed nieuws voor wie thuis af en toe een filmpje downloadt. Volgens Patrick Van Eecke, professor media- en internetrecht aan de Universiteit van Antwerpen ben je in dat geval helemaal niet illegaal bezig. Je kan je immers steeds beroepen op het recht tot een thuiskopie. Althans, als je voldoet aan een paar voorwaarden.
Prof. Patrick Van Eecke vertelde in het radioprogramma 'Sound of Sam' op Studio Brussel dat downloaden niet zo illegaal is als iedereen vermoedt. Naar aanleiding van het opdoeken van website MegaUpload.com brengt Van Eecke eventjes licht in de duisternis.

'Wettelijk gezien is er geen probleem. In België bestaat er namelijk een wet rond de zogenaamde 'thuiskopie'. Het dateert vanuit de tijd dat mensen dingen van op tv opnamen op video. De wet wil zoveel zeggen als dat downloaden kan, zolang je aan de voorwaarden van de thuiskopie voldoet.'

En die voorwaarden zijn eigenlijk niet zo bijzonder moeilijk. We zetten ze eventjes op een rijtje:

Een thuiskopie is een kopie van een origineel werk dat je zelf in jouw bezit hebt.

Als je een film downloadt, mag je die uiteraard zelf bekijken. Je mag het gedownload materiaal ook op een drager zetten (zoals dvd of harde schijf), maar mag het materiaal niet buiten de huiselijke kring vertonen. Toch beperkt de huiselijke kring zich niet tot mensen met wie je een biologische band hebt. Je kan dus je vrienden in je huis uitnodigen voor een avond 'illegale' films.

Wel opletten met die vrienden, want in tegenstelling wat hierboven staat, mag je niet downloaden voor vrienden of kennissen. Je mag je gedownloade materiaal ook niet online delen, voor anderen opslaan of kopiëren. Dat zijn namelijk vormen van verspreiding en dat is verboden.

Volgens de FOD Economie is het voorlopig nog niet uitgemaakt of een download vanop een piraatsite als The Pirate Bay of MegaUpload in België eveneens geldt als een thuiskopie.

Professor Van Eecke preciseert dat het - in de huidige formulering van de wet - niet illegaal is om een kopie te maken voor eigen gebruik, zelfs via een illegale site. 'De huidige visie stelt namelijk dat men achter de aanbieders van het materiaal moet gaan, niet achter de thuisgebruikers.'

Klein detail: als je zelf aan het uploaden gaat via een piraatsite, ben je wel illegaal bezig. Ook die praktijken vallen namelijk onder 'verspreiding'.

Opinie:
Ik snap niet goed wat hier gezegd wordt. Een thuiskopie is een kopie van een werk dat je zelf in je bezit hebt. Is dat niet net het punt van downloaden? Je gaat toch geen film downloaden die je tussen je DVD-collectie hebt staan? Of interpreteer ik het verkeerd? Wat er ook van waar is, ik denk toch dat je nog weinig in de pap te brokken hebt als een filmstudio je met 50 advocaten aanklaagt. Dus toch maar voorzichtigheid aangewezen.

Langs de andere kant vind ik heel het copyright en intellectueel bezit wel een interessante materie. Staat het eigenlijk niet haaks op vooruitgang? Vooruitgang bouwt namelijk altijd voort op bestaande gegevens. Als we die gegevens afschermen kan er ook niets meer op gebouwd worden.

Ook is het moeilijk om een grens te trekken. Waar eindigt "copyright infringement"? Zijn parodieën nog toegelaten? Zijn bewerkingen nog toegelaten? Mag ik nog een youtube-filmpje maken met als achtergrondmuziek iets van mijn grote idool? In dat opzicht vind ik heel de discussie rond de SOPA, PIPA en ACTA verdragen wel interessant. Wanneer bescherm je auteur en wanneer neem je het recht tot vrije meningsuiting weg? Die grens is moeilijk te trekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2012, 20:40
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Wat er in dit artikel verteld wordt is voor mij niet echt nieuw. Maar het is zo een ingewikkelde manier verteld dat het haast onmogelijk is om dit op een begrijpbare manier te interpreteren. En dit maakt het nu net zo onduidelijk.
Wat men mij altijd heeft geleerd is dat het downloaden van een film is op dit moment in België (nog) niet verboden is. Zolang je hem niet verspreid, ben je niet in overtreding, je mag hem dus wel downloaden voor thuisgebruik. Het uploaden (wat vaak gebeurd en ook de bedoeling is bij een torrent netwerk) is echter wel verboden.

Sommigen zullen denken dat het inbreuk is van het auteursrecht op een bepaald werk, maar dit is niet zo. Volgens het auteursrecht is het maken van enige exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik geen inbreuk op het auteursrecht (art. 22, § 1, 5° Auteurswet). Een thuiskopie mag niet aan derden worden afgegeven: daarmee overschrijdt men dat wettelijk vrijgelaten beperkt eigen gebruik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.