actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Kan je je hierin vinden, of komt deze redenering van Mars?
Van Mars, en wel omdat.... 0 0%
'Planet Earth', want... 6 100.00%
Stemmers: 6. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2004, 01:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Personal stuff: 'Waarom is die tekst zo moeilijk?'

Als reactie op de vraag van een eerstejaarsstudent dat hij/zij na een les 'zuchtend buitenging' omdat de tekst na de eerste les zo ondoorgrondelijk leek...

Omtrent het 'zuchtend buitengaan': ik weet dat het eerste blad op 'niveau' stond, en ik heb dat ook bewust gedaan - ik moest en zou de 'programmaverklaring' van RZL op één bladzijde samenvatten... Ik mag bijgevolg hopen dat onderschatting van dit vak geen fout zal zijn waar men zich aan zal bezondigen... Tegelijk: meer dan 75' uitleg met (m.i.) voldoende mogelijkheid tot vragen stellen, zou er toch minstens toe moeten geleid hebben dat de betreffende tekst begrepen werd... Als dat niet zo zou zijn, dan heb ik niet liever dan dat je daar de volgende keer op terugkomt... En als je je enigszins gegêneerd zou voelen omdat je voor een goed begrip meermaals vragen zou moeten stellen, dan ben ik echt wel bereid om via mail bijkomende uitleg te geven - ik zal het posten op mijn forum onder 'Just Comments'... (en ik zal echt wel fijngevoelig genoeg zijn om niemand bij naam te vermelden). Maar laat je vooral niet afschrikken: de eigenlijke cursusteksten zouden een stuk lichter verteerbaar moeten zijn... De redenen waarom ik bij mijn aanbod geen echte voorstander ben van uitsluitend(!) licht-verteerbare kost:
a/ het leven is evenmin licht verteerbaar;
b/ zelf heb ik het meest bijgeleerd van teksten waar ik nooit aan begonnen zou zijn als 'het niet moest';
c/ de zingevingsproblematiek mondt als resultaat van een persoonlijk verwerkingsproces sowieso uit in steeds meer en steeds complexere vragen. Het tegenovergestelde zou aangeven dat het taaleigen (...) waarover men beschikt vooralsnog ontoereikend is, en/of men zoals zovelen dreigt te blijven steken bij een nintendo-niveau waar van zingeving alleen sprake kan zijn op een basaal consumptieniveau... Het is juist ook dit laatste dat mij als RZL-docent doet fulmineren tegen bepaalde cultureel-ingebakken vormen van gemakzucht die de laatste tijd meer dan eens komen overwaaien, hetzij vanuit een politiek van nietszeggendheid dan wel vanuit de hegemonie van een al te simplistische 'marktcultuur'...

Juist daarom wil ik er aan houden dat niet één student op het eind van zijn carrière in Vorselaar zou kunnen zeggen: 'Die docent maakt er zich nogal makkelijk van af'... Mijn grootste zonde kan er bijgevolg in bestaan dat ik van mijn studenten aanverwante inspanningen verwacht, niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor de leerlingen waar zij ooit zélf voor zullen 'staan' (ikzelf heb de slechtste herinneringen aan leerkrachten die er niet 'voor gingen').

Maar wees gerust: als ik dat engagement en die moeite "aanvoel" bij een student, dan zal dit vak nooit jouw grootste probleem zijn (promised)!



Barst
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 7th October 2004 om 01:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2004, 18:55
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Wel op het eerste zicht zag de tekst van RZL er inderdaad een beetje gecompliceerd uit. Een beetje volgen in de les en thuis nog eens nalezen kunnen wonderen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2004, 17:58
Annelies H. Annelies H. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Herselt
Posts: 2
In het eerste jaar lijkt de cursus van Rzl ondoorgrondelijk, maar naarmate de jaren vorderen, stijgt ook het begrip in deze toch wel uitdagende materie!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2004, 19:15
EllekeSmits EllekeSmits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Oostmalle
Posts: 41
Je moet trachten de cursus te linken met de leefwereld! Zoek veel voorbeelden bij de verschillende 'begrippen' die aan bod komen!
Veel succes!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2004, 17:59
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
ik vond die eerste les ook verschrikkelijk overdonderend.. De godsdienst algemeen in het lager onderwijs (1ste jaar) was dan toch een PAK gemakkelijker..
Nochtans denk ik wel dat onze RZL zeer actueel is opgesteld. Terwijl ik vorig jaar enkel theorie kreeg over grieken enzo.
Zoals PJ zegt.. als je goed volgt, alle voorbeelden opschrijft en het thuis naleest begint de lamp vanboven wel te branden hoor
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2004, 20:33
lindsiekenaerts lindsiekenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: berlaar
Posts: 5
De godsdienst (of nu RZL) bekijkt religie en al wat erbij hoort op een compleet andere manier. Religie wordt vanonder het stof gehaald, want veel jongeren vinden het 'not done' om met deze materie bezig te zijn.
Ik heb me in de lessen zelden verveeld, ook al ben ik niet diegene die snel haar mening zal tentoonspreiden voor heel de klas. Het vak godsdienst in de lerarenopleiding heeft me vooral geleerd om na te denken (hetgeen voor een blondine niet makkelijk is, ik verzeker het u !) en ook om nog kritischer te staan tegenover mens, maatschappij en kerk.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th October 2004, 20:56
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Originally posted by lindsiekenaerts
Het vak godsdienst in de lerarenopleiding heeft me vooral geleerd om na te denken (hetgeen voor een blondine niet makkelijk is, ik verzeker het u !)



De waarheid uit een kindermond...

Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Suggesties voor een andere wereld Barst P.A.V. 0 21st November 2004 18:46
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... Barst Artikels & Boeken 2 9th November 2004 17:35
Het Israëlisch-Palestijns conflict Barst Politiek 4 19th August 2004 18:44


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.