actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2009, 22:18
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Exclamation Aantal misdrijven daalde met 3 procent in eerste helft 2009

Aantal misdrijven daalde met 3 procent in eerste helft 2009

In de eerste helft van 2009 werden 3 procent minder misdrijven geregistreerd dan tijdens dezelfde periode in 2008. Concreet daalde het aantal geregistreerde feiten van 514.159 naar 499.155. Dat blijkt uit de criminaliteitsstatistieken van de Belgische politiediensten voor de eerste helft van 2009.

De "Politiële Criminaliteitsstatistieken" (PCS) geven de geregistreerde feiten van criminaliteit weer. De cijfers zijn gebaseerd op het aanvankelijke proces-verbaal dat door de lokale of federale politiediensten wordt opgesteld, ongeacht of het om een voltooid misdrijf of een poging gaat.

Metaaldiefstallen
Uit de statistieken komt een spectaculaire terugval van het aantal metaaldiefstallen naar voren. In het eerste semester van 2008 werden 2.019 feiten geregistreerd, nu nog 697. Deze daling valt te verklaren door de lagere metaalprijzen en door de verplichte registratie van aanbieders van metalen bij de schroothandelaars.

Het totale aantal diefstallen en afpersingen kende een matige daling, al zijn er wel duidelijke verschillen in de subcategorieën. Zo blijkt het aantal gevallen van autodiefstal in zijn geheel te dalen van 8.182 naar 7.496, maar tegelijk is er wel een toename van de meest ernstige vormen ervan, zoals carjacking, homejacking en garagediefstal. Ook blijkt er een stijging van het aantal woninginbraken, terwijl het aantal inbraken in bedrijven en handelszaken daalt.

Voorts lijkt er een einde te zijn gekomen aan de jarenlange stijging van het aantal geregistreerde gevallen van stalking. De informaticacriminaliteit blijft echter zijn stijgende trend aanhouden, wat niet onlogisch is in een maatschappij die steeds technologischer wordt. (belga/sps)

Gevonden op het internet op 14/12/2009 op: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...elft-2009.dhtml

Mijn mening:
Ik vind het heel goed dat ze exacte cijfers geven, zo gaan ze heel concreet te werk. Maar met deze statistieke bewijzen ze wat ze willen aangezien het hier over geregistreerde misdrijven gaat. Hoeveel mensen worden de dag van vandaag nog aangemoedigd om aangifte te gaan doen. En wie doet er de dag van vandaag nog aangifte van fietsdiefstal, vandalisme, kleine criminaliteit, inbraak uit voertuigen, ... Je wordt niet meer serieus behandeld op het politiebureel als je met zo een 'futuliteit' afkomt. Dit is heel erg vind ik en volledig onterecht. Diefstal is diefstal, groot of klein.
2008 was overigens ook een schrikkeljaar en had dus 1 dag meer, dus van die 3% mag wel een halve procent af.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2009, 23:40
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik ben het volledig met je eens dat er duidelijk vermeld moet worden dat het over geregistreerde misdrijven gaat. Dat is inderdaad een belangrijk punt. Het is natuurlijk positief dat het aantal misdrijven daalt. Toch vind ik het verontrustend dat er hoe langer, hoe meer zware misdrijven worden gepleegd. Volgens mij wijst dit op meer georganiseerde criminaliteit. Als dit het geval is moet er hier meer op gecontroleerd worden. Ook kan het wijzen op een grotere doorgroei van de kleine criminaliteit naar de zware criminaliteit. Volgens mij moet men proberen dit tegen te gaan door de kleine criminelen psychologisch te begeleiden en niet gewoon in de gevangenis te stoppen bij de zwaardere criminelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.