actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2007, 19:42
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Lerares riskeert 40 zweepslagen om teddybeer Mohammed

Een teddybeer kreeg de naam Mohammed.
In de zaak van een Mohammed genoemde teddybeer heeft een zevenjarige schooljongen zijn in Soedan wegens godslastering gearresteerde Britse lerares verdedigd. De vrouw riskeert 40 zweepslagen. "De lerares had me gevraagd hoe ik de teddybeer wilde noemen", zei de zevenjarige Mohammed aan journalisten in de Soedanese hoofdstad Khartoem. "Ik zei Mohammed. Ik heb hem naar mijzelf genoemd".

Belediging profeet
Justitie in het Afrikaanse land, waar de islam de staatsgodsdienst is, zag in een teddybeer met de naam Mohammed een belediging van de profeet. De 54-jarige lerares Gillian Gibbons werd zondag opgepakt nadat ouders bezwaar hadden aangetekend over de klasmascotte genaamd Mohammed. Er is momenteel nog geen officiële aanklacht ingediend tegen Gibbons, die volgens mediaberichten pas sinds juli in Soedan aan een Engelse privéschool les geeft.

Diplomatieke inspanningen
Gibbons is "erg aardig" en heeft met haar schoolkinderen nooit over religie gesproken, verdedigde de kleine Mohammed zijn lerares. Zowel Britse alsook Soedanese diplomaten spannen zich momenteel in om de zaak tot ontspanning te brengen. "Ik ben er nogal zeker van dat dit kleine incidentje snel zal opgelost worden", zei een woordvoerder van de Soedanese ambassade in Londen woensdag op de Britse radiozender BBC.

Vrijlating lerares
De betrekkingen tussen beide landen zijn te goed om door deze aangelegenheid overschaduwd te worden. De Britse premier Gordon Brown had al verzekerd dat hij alles doet voor de vrijlating van de lerares. (belga/vsv)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/ar...n=categorieArt4
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2007, 19:37
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Fundamentalistische moslims eisen doodstraf teddybeer-juf

Islamitische hardliners in Soedan eisen dat de Britse schooljuf Gillian Gibbons (54) de doodstraf krijgt. Gisteren zijn portretten van Gibbons door een woedende menigte verbrand. De juf zit in het Afrikaanse land in de gevangenis omdat ze toeliet dat haar zes- en zevenjarige Soedanese leerlingen de teddybeer van het klasje 'Mohammed' doopten.

40 slagen
Vandaag moet Gibbons voor de rechtbank verschijnen. Ze kan een jaar gevangenisstraf en veertig zweepslagen krijgen wegens belediging van de profeet Mohammed. Bij oproep tot rebellie kan de celstraf zelfs oplopen tot tien jaar. Voor veel moslims in Soedan volstaat dat zelfs niet.

Hassan Al Turabi
Eén van de grootste kranten in Soedan roept de autoriteiten op om de islamitische leider Hassan Al Turabi, die connecties heeft met Osama Bin laden, aan het woord te laten om aan te geven hoe beledigend deze zaak is voor moslims. "De juf moet sterven", zeggen de extremisten. Ook roepen ze op tot straatprotesten.

Brown

Londen en de Soedanese hoofdstad Khartoum zijn intussen verwikkeld in een diplomatieke rel. De Britse minister van Buitenlandse Zaken David Miliband heeft de ambassadeur van Soedan op het matje geroepen. Premier Gordon Brown zegt "erg teleurgesteld te zijn dat de lerares terechtstaat". Ook de Britse moslimraad is "ontzet".

AdvocatenEén van de advocaten van Gibbons zegt dat als ze schuld bekent en haar verontschuldigingen aanbiedt, ze er vanaf zou kunnen komen met een "relatief lage straf", zoals een fikse boete of een korte gevangenisstraf. Hij waarschuwde ook voor de groeiende boosheid onder de bevolking, waar rechters gevoelig voor kunnen zijn.

Drie aanklachtenHet gaat om drie aanklachten tegen de juf. Het beledigen van de islam, aanzetten tot religieuze haat en minachting voor het geloof. Elk van die klachten zijn goed voor een maximumstraf van 40 zweepslagen en een jaar gevangenisstraf. Ex-man Peter en kinderen Jessica (27) en John (25) hebben de aanklachten vanuit Engeland met afschuw aangehoord. John wacht het advies van de ambassade af of hij zijn moeder kan bezoeken.

Kinderen
De kinderen en ouders uit de klas van Gibbons hebben allemaal verklaringen afgelegd dat de vrouw onschuldig is en niet met opzet de profeet Mohammed wilde beledigen. De Britse moslima Saira Khan roept alle gelovige moslims op om te protesteren bij de Soedanese ambassade in Londen. "We moeten laten zien dat de islam geen haat predikt. De extremisten mogen niet de ideologische toon zetten." (afp/anp/dpa/mvl)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/ar...n=categorieArt1
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2007, 21:33
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Dit vind ik zooo ver gaan.. Tegenwoordig hoor je niets anders!
Extremiteit is nooit goed, en zeker niet in een godsdienst. Wil hun God dan werkelijk dat een vrouw afziet? Dat je een vrouw zweepslagen moet geven omdat zij een knuffelbeer perongeluk naar een profeet noemt? Ik denk het niet neen.

Ik ben die extremiteit echt beu: eerst die gelovige man die niet wou dat zijn vrouw beviel met een mannelijke arts, dan die vrouw die het slachtoffer werd van een groepsverkrachting, maar toch schuldig werd bevonden omdat zij met een andere man in de auto zat, en nu dit?
Hallo, word eens wakker!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th December 2007, 13:21
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Ik ben ht eens met Sofie!

Ik vind het echt heel ver gaan!
Deze vrouw had waarschijnlijk geen enkel idee; laat staan dat ze met voor bedachte rade handelde...

Maakt het nu echt uit welke naam een teddybeer krijgt?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2007, 17:37
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Dit is het zoveelste voorbeeld van hoe belachelijk en hoe schadelijk extremisme is. Deze vrouw riskeert zweepslagen en een gevangenisstraf wegens de naam van een teddybeer...achter zoiets schuilt toch geen ene vorm van rationaliteit meer!

De aanklachten vind ik echt afschuwelijk. De naam van de beer was gelinkt aan een leerling uit haar klas, niet aan de profeet Mohammed. Er ging helemaal niets religieus van die naam uit. Bovendien heeft ze zich verontschuldigd omdat het helemaal niet haar bedoeling was om een religie te beledigen, toch wordt ze beschuldigd van minachting voor het geloof.
En ja, een teddybeer zet toch echt wel aan tot religieuze haat!

Erg ook voor de meerderheid van de moslims die niet extremistisch is. Nogmaals wordt er door een minderheid het beeld de wereld in gestuurd dat moslims achter alles iets zoeken dat tegen hen gericht is en dat ze alleen maar haat en geweld prediken. Hopelijk zien de autoriteiten in dat deze beschuldigingen schandalig zijn en wordt de vrouw niet nodeloos gestraft.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2007, 18:17
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
wat ik me al een hele tijd afvraag:

die teddy zou niet mohammed genoemd mogen worden omdat het beledigend is voor hun profeet, maar wat dan met al die moslimjongens die Mohammed , om MO heten ?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd April 2008, 10:51
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Dessel
Posts: 48
Ik ben ervan overtuigd dat de extremisten zelf ook goed genoeg beseffen dat deze vrouw geen kwaad opzet had. Het is gewoon een kans om nog maar eens geweld te gebruiken. Het spijtige vind ik dat door deze zaak de islam als geheel weer scheef bekeken word. De grote meerderheid van moslims zal dit incident ook wel belachelijk vinden maar de extremisten treden op de voorgrond en spreken zogezegd in naam van de islam.
__________________
elien
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.