actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2011, 13:53
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Fraude geen prioriteit meer voor politie

Fraude, corruptie en alle andere vormen van ernstige financieel-economische criminaliteit zullen de komende vier jaar geen prioriteit meer zijn voor de politie. De top van de politie heeft de zware fraude geschrapt van de prioriteitenlijst in zijn ontwerptekst voor het ‘Nationaal Veiligheidsplan 2012-2015’.

Dat vernam De Tijd en bevestigt onder andere Paul Van Thielen, de commissaris-generaal van de federale politie.

‘We hebben nu eenmaal keuzes moeten maken. En fraude is daarbij onder de lijn met prioriteiten gevallen’, verklaart politiebaas Van Thielen. ‘We zijn niet over een nacht ijs gegaan. Daar is lang over gediscussieerd. Ook namaak en oplichting hebben de lijst niet gehaald. We hebben alle criminaliteitsfenomenen die een aparte aanpak van de politie vergen, tegen elkaar afgewogen op basis van verschillende criteria.’

Bijvoorbeeld mensenhandel, informaticacriminaliteit en terrorisme hebben de prioriteitenlijst wel gehaald. De ontwerptekst voor het nieuwe veiligheidsplan wordt binnenkort voorgelegd aan de regering.

Voor Carl Devlies, CD&V-staatssecretaris voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding, moet de strijd tegen de ernstige en georganiseerde fraude wél een prioriteit blijven voor de politie. ‘Zodra dit op de tafel van de regering komt, moet dat worden aangepast.

Bron: De Tijd 04 november 2011 door Lars Bové


Forum: Ik post dit artikel bij sociaal-economisch nieuws omdat ik vermoed dat het opstellen van prioriteitenlijsten door de politie alles te maken heeft met het opstellen van begrotingen en verantwoordingen die de politie moet afleggen. De werking van de politie en het al dan niet prioriteit hebben van bepaalde dingen, kan ook sociale gevolgen hebben.

Mijn mening: Ik snap heel goed dat de politie prioriteiten moet stellen. Eigenlijk zou elk gebied waar de politie zich mee bezig houdt, prioriteit moeten krijgen, maar zo werkt het uiteraard niet. Over het al dan juist zijn van deze prioriteiten wil ik mij niet uitspreken. Ik ben niet voldoende vertrouwd met de materie om hierover uitspraken te doen. Ik vraag mij wel af of het zo verstandig is deze prioriteitenlijst te communiceren. Ik vrees dat er een heel aantal verkeerde conclusies zullen getrokken worden door mensen die eigenlijk niet precies weten wat nu het gevolg is van het feit dat fraude niet meer op de prioriteitenlijst staat. Zo deden sommige reacties die dit artikel kreeg op de website vanDe Tijd uitschijnen dat fraude nu niet meer bestraft zal worden en fraudeurs dus vrij spel hebben. Het is toch niet omdat iets niet meer op de prioriteitenlijst van de politie staat dat het niet meer bestraft wordt.

Laatst aangepast door Tinne.VanDun : 4th November 2011 om 13:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.