actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2011, 22:33
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Miljoen euro voor opvang 400 Brusselse daklozen

De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) in Brussel heeft een bedrag van 1 miljoen euro vrijgemaakt om tussen 1 november 2011 en 31 maart 2012 vierhonderd nachtelijke opvangplaatsen voor daklozen te voorzien. Dat werd meegedeeld door de Brusselse minister Evelyne Huytebroeck, die bevoegd is voor bijstand aan personen.
De federale regering moet zijn verantwoordelijkheid nemen en Fedasil de middelen geven om de asielzoekers op te vangen

De vierhonderd plaatsen komen bovenop de 193 nachtelijke opvangplaatsen die het hele jaar door al beschikbaar zijn. Het aantal extra opvangplaatsen dat in het kader van het winterplan wordt voorzien, is volgens Huytebroeck daarmee op zeven jaar tijd bijna vertienvoudigd.
De nieuwe opvangplaatsen worden gecreëerd in een gebouw in de Koningsstraat, dat het OCMW van Brussel recent voor 5 miljoen euro verworven heeft.
Afgelopen winter werden in het hoofdstedelijk gewest ongeveer veertigduizend overnachtingen geregistreerd. De minister stelt dat Brussel met een echte humanitaire noodsituatie geconfronteerd wordt, die bovendien nog wordt verergerd door de instroom van asielzoekers en het plaatsgebrek bij Fedasil.

Brigitte Grouwels, die in de GGC eveneens bevoegd is voor bijstand aan personen, heeft ondertussen een dringende oproep gelanceerd voor een betere verdeling van de asielzoekers over het Belgische grondgebied. Ze zegt dat Brussel niet als enige de lasten kan dragen. "De federale regering moet zijn verantwoordelijkheid nemen en Fedasil de middelen geven om de asielzoekers op te vangen", verklaarde ze. (belga/adb)

www.demorgen.be 24/10/2011


Ik denk dat het hoog tijd is dat er iets gedaan wordt aan onze daklozenopvang. De beelden die we vorige winter zagen van gezinnen die in het station of op straat moesten overnachten waren schrijnend. Ik ben dan ook blij om te lezen dat er aan gewerkt wordt. Maar zoals te lezen in het artikel (en ik ga hier volledig mee akkoord) is daklozenopvang niet enkel de verantwoordelijkheid van Brussel. tijd dus dat ook de andere provincies en steden in actie schieten. Voor we het weten is het écht winter en zijn de nachten steenkoud...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 08:17
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Heel goed dat er iets gedaan wordt voor de daklozen. De winter is een zeer gevaarlijke en moeilijke periode voor hen. Ze vinden weinig voedsel, hebben niet voldoende (warme) kleren, hebben geen warme verblijfplaats,... Het is dan ook niet moeilijk dat je bijna elke winter in de krant leest: 'Dakloze vriest dood.' Sterven van de kou, dat moet verschrikkelijk zijn. Ik vind het dus heel goed dat men iets onderneemt voor deze mensen. Uiteraard is dakloosheid een complex probleem en zal men het niet meteen kunnen oplossen, maar toch is het al knap dat men pogingen doet. Er kunnen nu dus 400 daklozen zeker zijn dat ze de komende winter gaan overleven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2011, 08:20
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik vind het zeker en vast een goede zaak dat ze hier aandacht aan geven, en er proberen iets aan te doen. Maar ik denk dat het probleem bij de bron moet aangepakt worden, en dat is zoveel mogelijk mensen uit deze situatie halen. Ik besef dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar ze kunnen bijvoorbeeld de daklozen een 'job' geven zoals de bladeren van de straat opruimen. Hierdoor zullen ze zich nuttiger voelen, en zichzelf ook een beetje stimuleren om uit de vicieuze cirkel te raken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2011, 18:16
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Mooi gebaar

Zeker een mooi gebaar van de gemeenschapscommissie Brussel. Hopelijk wordt zo de start gemaakt van een nationale progressie op het vlak van daklozenopvang tijdens de winter(nachten). Talloze sterftegevallen konden vermeden worden, maar daar is blijkbaar uit geleerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.