actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2011, 09:48
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Justitie pakt bedelende kinderen aan

Justitie pakt bedelende kinderen aan

De federale en lokale politie en de magistratuur gaan zich buigen over de problematiek van Romabedelaars, in het bijzonder kinderen, in ons land. Doel is uit te zoeken of de minderjarigen worden uitgebuit dan wel het slachtoffer zijn van mensenhandel.
"Na jaren van geruchten over verhandelde kinderen en bedelaartjes in dienst van clans, willen we duidelijkheid. Daarvoor hebben we een werkgroep opgericht", zegt Wim Bontinck, chef van de cel Mensenhandel bij de federale politie. Nadat meer dan tien jaar geleden de eerste gevallen van uitbuiting door Oost-Europese bedelbendes in ons land zijn opgedoken, is deze werkgroep op niveau van politie en gerecht de eerste poging tot inzicht in het fenomeen van Romabedelaars. "Het is een bijzonder moeilijke materie", verklaart Wim Bontinck die traagheid. "Infiltreren in die gemeenschap is erg moeilijk."

Juiste cijfers zijn er niet, maar het aantal bedelaars uit Oost-Europa is in de afgelopen tien jaar enorm gegroeid in ons land. Daar zitten ook kinderen en gehandicapten bij, twee groepen die volgens de federale politie bijzonder kwetsbaar zijn voor uitbuiting. Volgens Europol worden alle West-Europese landen, ook België, geconfronteerd met de problematiek. In landen als Italië en Groot-Brittannië zijn er, in samenwerking met de Roemeense politie, grote politieacties geweest waarbij hele netwerken werden opgerold. Bij zo'n actie vorig jaar bleken tientallen kinderen door een Romabende naar Londen te zijn gehaald om te bedelen of kruimeldiefstallen te plegen.

Kinderen uitlenen
In België vormt de problematiek van Romabedelaars geen prioriteit. Daar moet verandering in komen met de werkgroep, zegt Bontinck. "We willen in de eerste plaats nagaan of de geruchten kloppen dat vrouwen kinderen aan elkaar uitlenen om te bedelen. Dat baby's hoestsiroop toegediend krijgen opdat ze urenlang zo rustig blijven liggen. En of de jonge bedelaartjes aan het werk worden gezet door hun ouders of andere volwassenen. Daarnaast gaan we ook samenwerken met de Roemeense politie."

Vorig jaar besliste het hof van beroep in Gent dat bedelen met je kind niet strafbaar is. Dat gebeurde in een zaak waarin een Romavrouw was aangeklaagd omdat ze met haar twee kinderen bedelde in Brussel. In eerste aanleg werd ze veroordeeld tot een gevangenisstraf, maar de rechter in beroep sprak haar vrij.

"Het is echter wel strafbaar als je kinderen de straat op stuurt om te bedelen", zegt Cédric Visart de Bocarmé, procureur-generaal bij het hof van beroep te Luik en voorzitter van de werkgroep. "Dat hebben we onlangs al eens gezien in België. Maar toen de politie hen in het oog begon te krijgen, verdwenen ze plots. Mogelijk zijn ze naar een ander land gegaan." Het is een fenomeen dat moeilijk te doorgronden is, zegt ook Visart de Bocarmé. "Maar we moeten het toch proberen."

(Bron: www.demorgen.be)

Mijn mening:
Ik vind het zeer goed dat ze dit gaan aanpakken. Verhalen over bedelende mensen die op het einde van de dag worden opgehaald met een BMW of andere dure wagen zijn gekend. Deze mensen komen niets te kort en zouden beter een echte job zoeken zodat de mensen die niet anders kunnen dan bedelen het geld krijgen dat hun toebehoort. Het feit dat ze hier ook andermans kinderen voor gebruiken, of misschien beter gezegd misbruiken, kan niet vind ik. Ons land heeft te veel bedelaars dus ze mogen hier best wel wat filteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2011, 12:17
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik vind het ook helemaal niet kunnen dat je kinderen laat bedelen en al helemaal niet de kinderen van iemand anders. Het is dus voor mij ook meer dan normaal dat de politie hier maatregelen voor neemt. Je laat een kind gewoon niet bedelen voor je eigen inkomsten. Er is genoeg werk als je wil en een kind moet niet werken om zijn/haar ouders te kunnen onderhouden. Het is de bedoeling dat elk kind in een veilige omgeving opgroeit en ik vind dat bedelen hier niet bij hoort.
Elk kind in België heeft leerplicht. Ook als het kind illegaal in België is. Deze kinderen horen dus sowieso niet op straat te zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2011, 14:54
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Ik ben het volledig eens met wat Lindl zegt.
Kinderen horen op school te zitten, ook als ze illegaal in ons lang verblijven.
Dat je als ouder je eigen kinderen laat bedelen snap ik niet,
maar dat je als ouder toelaat dat je kind bedelt voor een ander.
Dit is gewoon pure waanzin, hier moet inderdaad dringend iets aan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2011, 18:04
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Het is inderdaad heel erg dat men zijn kinderen zou laten bedelen of 'uitlenen' om voor iemand anders te bedelen. Maar misschien zijn deze mensen zelf heel arm en kunnen ze niet aan werk geraken. Het is heel goed dat er onderzoek naar verricht word denk ik, want als ze deze mensen gevonden hebben en ze nu een opleiding krijgen kunnen ze zelf gaan werken en hoeven de kinderen het niet meer voor hen te doen. Als deze kinderen dan ook naar school zouden kunnen gaan en studeren, kunnen ze zelf later ook gaan werken. De 'leiders' of ouders moeten natuurlijk wel eerst op de een of andere manier gestraft worden.
Al denk ik wel dat het inderdaad heel moeilijk is deze 'bendes' de onderscheppen want ze zijn zo ver verspreid en ze vluchten meteen als de politie in de buurt komt. Het beste zou zijn dat er een onderzoek zou verricht worden over heel Europa, zodat als ze dan naar een ander land vluchten, ze onderschept kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.