actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2010, 13:11
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Indonesië wil met Westerse klimaatsubsidies zowat al z'n regenwoud omhakken

Indonesië wil met Westerse klimaatsubsidies zowat al z'n regenwoud omhakken

Gelekte documenten tonen hoe overheid en ontbossers klimaathulp willen gebruiken voor omhakken van 37 miljoen hectare regenwoud

De Indonesische regering is van plan om een miljard dollar dat ze zou krijgen van de Verenigde Naties, Noorwegen en de VS om te stoppen met het omhakken het regenwoud te gebruiken voor ... het omhakken van 37 miljoen hectare regenwoud. Dat blijkt uit uitgelekte documenten van het ministerie van Bosbouw, Landbouw en Energie.
In het geviseerde gebied leven ongeveer de helft van 's werelds orang-oetans. De Indonesiërs willen gebruik maken van juridische handigheidjes om gaten in het Redd-programma van de VN (Reduced emissions from deforestation and degradation) te exploiteren. Het land wil de volgende twintig jaar zowat al het resterend natuurlijk woud op z'n gebied compleet omhakken en er plantages bouwen. Het wil zo tegen 2015 al drie keer meer papier en pulp gaan produceren en tegen 2020 de productie van palmolie verdubbelen.

25 x België
Het gaat om een gebied dat 25 keer groter dan België is. De Indonesiërs denken een manier te hebben gevonden - zo staat het in de documenten - om gewoon door te kunnen gaan met het omhakken van natuurlijk regenwoud, een bijzonder lucratieve business, en daar ook nog beloond voor te worden met geld van de internationale gemeenschap. Geld dat het land krijgt in het kader van klimaatprogramma's omdat het massa's (palm)bomen gaat planten voor de papier en olie-plantages. Eén van de trucs is om een stuk regenwoud als "degraded" (aangetast) te classifiëren. Volgens de meest klimaatprogramma's is het dan gerechtvaardigd om dat stuk om te kappen en te vervangen door andere bomen. Maar wat interpreteer je als "aangetast"?

Bron: www.hln.be

Persoonlijke mening

Toen ik dit artikel las kreeg ik vooral gevoelens van onbegrip. Het regenwoud is één van de grootste gebieden waar er nog een (min of meer) onaangetaste fauna en flora te vinden is. Waarom vergooien mensen dit dan?

Dit kan gewoonweg niet dat een bevolking/land via een achterpoortje heel dit gebied zomaar mag omkappen en dan nog eens daarvoor betaald wordt.

Als de mensen die deze actie willen uitvoeren eens stilstaan bij al leed dat ze teweegbrengen, heel wat diersoorten hebben bijvoorbeeld (moest dit plan doorgaan) geen thuis meer. De bevolking van tegenwoordig is alleen maar gericht op geld verdienen en denkt niet meer na over alle bijkomende factoren die hun acties teweeg brengen.

Nu de overheid dit weet dat Indonesië dit van plan is hoop ik ten zeerste dat zij hier iets aan gaan veranderen. Want als hun doel voltooid wordt is dit volgens mij een ecologische ramp.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2010, 21:06
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Dit is gewoon schandalig, typisch menselijk, als het maar geld opbrengt.

Toevallig zag ik zondag een documentaire over de orang-oetan in Sumatra en Borneo. Het regenwoud op deze eilanden is maar al de helft van wat het vroeger was. Illegale houtkap en het aanleggen van plantages met palmbomen voor de productie van palmolie zorgden ervoor dat de natuurlijke habitat van deze primaat zienderogen verdween. Deze soort komt enkel voor in Borneo en Sumatra, waar men nochtans inspanningen doet voor het behoud van het regenwoud en de orang-oetan.

Dat al deze inspanningen van die mensen zomaar kunnen teniet gedaan worden door de hebzucht van enkele geldwolven vind ik enorm frustrerend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2010, 22:41
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Ik ben het hier volledig met Ilse eens zolang het maar geld opbrengt mag alles.
Ook vind ik het schandalig dat er nog zo'n mensen zijn en dan er nog geld voor krijgen ook. Het regenwoud hebben we echt wel nodig voor de bestrijding van het broeikaseffect. Ook zijn wij heus niet de enige die het regenwoud nodig hebben net als de orang oetans en voor vele andere dieren is dit hun thuis en hun enige leefomgeving.

Zo'n mensen die met dit soort plannen uit de hoek komen zouden ze gewoon moeten opsluiten naar mijn bescheiden mening
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.