actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2010, 22:45
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Cancun organiseert klimmaattop maar is zelf een schande op vlak van milieu!

Over drie weken begint in Cancún een nieuwe VN-klimaattop. Maar de Mexicaanse kustplaats is niet meteen zelf een voorbeeld van hoe het moet. "Cancún is een schande."

De vernietiging van mangroves, een enorme afvalberg en een overdaad aan hotels: het zijn maar enkele van de problemen waarmee Cancún te kampen heeft. "Cancún is een schande", zegt ecologist en voormalig ambtenaar Guadalupe Álvarez, stichter van de ngo Cielo, Tierra y Mar (Hemel, Aarde en Zee). "Ik begrijp niet waarom ze Cancún gekozen hebben voor de top, het is een voorbeeld van hoe het niet moet."

Van 29 november tot 10 december vindt in Cancún de nieuwe VN-klimaattop plaats. Na de mislukking van de top in Kopenhagen vorig jaar probeert men daar opnieuw een wereldwijd akkoord te vinden dat de opwarming van de aarde moet tegengaan.

Zware milieufactuur
Cancún is vooral sinds de jaren 1980 uitgegroeid tot de belangrijkste toeristische bestemming van het land maar het heeft daarvoor een zware milieufactuur betaald. Dit jaar ontving Mexico minstens 11 miljoen toeristen, daarvan gingen er 6 miljoen naar Cancún. Er wonen ook nog eens 900.000 mensen. Elke dag genereert de stad 800 ton afval. Het enige officiële stort zit vol.

"De stad heeft een probleem van planning", zegt Alejandra Serrano van het Mexicaans Centrum voor Milieurecht, ook een ngo. "Het heeft een groei gekend die buiten de wettelijke instrumenten om ging. Dat heeft de erosie van de stranden veroorzaakt. Er is een sterke vervuiling."

Mangrovemoerassen
De mangrovemoerassen strekken zich in Cancún uit over een oppervlakte van 11.392 hectare. Elk jaar gaat bijna 5 procent van die oppervlakte verloren, volgens het Nationaal Instituut voor Statistiek en Geografie.

Achter die achteruitgang zit de machtige hotelindustrie, zegt het federale milieuparket. De plannen voor ruimtelijke ordening laten 30.990 hotelkamers toe in de stad. Volgens het milieuparket zijn er ondertussen al 36.852.

De mangrovebossen herbergen niet alleen een belangrijke verscheidenheid aan fauna en flora, ze hebben ook een zuiverende werking en beschermen de kust tegen golven, orkanen en erosie. Ze hebben bovendien de capaciteit om CO2 te absorberen. In 2008 absorbeerden de Mexicaanse wetlands 1,48 miljoen ton CO2, volgens een studie van Wetlands International.

Mexico stoot 715,3 miljoen ton CO2 uit. Daarvan komt 10 procent van ontbossing, zegt het ministerie van Milieu. (ips/gb)

Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/C...n-schande.dhtml

Mijn mening:

ik vind het hilarisch hoe er tegenwoordig gespeeld wordt met het concept van "we moeten iets aan global warming doen en het klimaat gaan beïnvloeden in positieve invloed", maar uiteindelijk maken ze ze zich zelf schuldig aan de grootste milieuvervuilingen.
Hier halen ze weer Cancun als extremis als voorbeeld, maar uiteindelijk zijn ze allemaal even schuldig. Of dit nu in Tokyo, Los angeles of in Brussel georganiseerd wordt, we zijn gewoon schuldig aan blindheid. Hiermee bedoel ik dat mensen de schijn hoog willen houden om iets te doen aan het veranderende klimaat, maar uiteindelijk vergeten ze soms in die spiegel voor hun neus te kijken. De mens zal volgens mij nooit echt bereid zijn. Ze denken waarschijnlijk van: het is naar de kloten, wat voor zin heeft het nog. Als we kapot gaan, dan hoop ik dat dit met een vette som op mijn rekening is, een dikke sigaar in mijn linkerhand en een glas peperdure champagne in mijn rechterhand. Ze blijven maar afvalbergen creëren, zwaar overbevolkte hotels en stranden opzetten, maar hetgeen wat hen te wachten staat, doet hen niks.

Als ik vandaag zeg van, "ik wil iets eraan doen", dan zullen heel veel mensen applaudisseren en juichen van op een afstand en uiteindelijk verder lopen zonder er nog verdere aandacht aan te besteden. Mensen willen allemaal iets doen, maar ofwel willen ze dit aan anderen over laten of zijn ze lui om samen te werken...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 11:50
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
[U][B] Klimaattop in Cancún richt hoop op China[/B][/U]

CANCÚN - In het Mexicaanse Cancún is maandag in het bijzijn van de Mexicaanse president Felipe Calderon een nieuwe klimaattop begonnen die de mislukking van Kopenhagen moet doen vergeten. Bedoeling is kleine stappen vooruit te zetten om tot een nieuw globaal akkoord omtrent opwarming van het klimaat te komen. China wordt in Cancún de op te vrijen partner.

Cancún is dus de opvolger van Kopenhagen. De bedoeling was dat daar een nieuw Kyoto-protocol werd overeengekomen. Dat loopt in 2012 af en het verplicht de belangrijkste industrielanden, behalve de VS, hun uitstoot van broeikasgassen met 5 procent te verminderen

Dat de 194 deelnemende landen na de twaalfdaagse bijeenkomst een akkoord zullen bereiken, geldt echter als weinig waarschijnlijk.

De verdeeldheid ten gronde blijft even groot, zodat sommige landen en waarnemers aanvoeren dat kleinere, minder formele stappen de manier zijn om vooruitgang te boeken, aldus de BBC.

'Groene groei'

De landen willen dat het VN-proces over klimaatbescherming verdergaat, daarom lijkt het onwaarschijnlijk dat er publiekelijk grote botsingen zullen zijn. In tegenstelling tot Kopenhagen komen er is in Cancún minder staats- en regeringsleiders langs.

Het blijft bijzonder dringend de schadelijke uitstoot van koolstofdioxide (CO2) terug te dringen om de opwarming tot twee graden celsius te begrenzen.

De Verenigde Staten gelden als lamgelegd na de nederlaag van de Democratische president Barack Obama bij de jongste Congresverkiezingen, daarom gaat de aandacht naar China, dat van alle kanten lof krijgt omdat het zich in de toekomst op een 'groene groei' wil toeleggen. Peking weet ook dat dit in zijn eigen belang is.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101129_099

Mening: Het is inderdaad zeer raar dat Cancún het nieuwe Kopenhagen wordt genoemd, terwijl de stad zelf één grote puinhoop is. Waarom kunnen zij dan verantwoordelijk zijn voor een nieuw Kyoto-protocol? Maar uiteraard hopen we allemaal dat dit toch eindelijk verwezenlijkt wordt. Want zoals we nu bezig zijn, is toch niet de correcte manier. We zijn de aarde gewoon aan het vermoorden, om het cru te zeggen. Er zijn dan ook drastische maatregelen nodig, zoals de CO2-uitstoting laten dalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2010, 16:01
wout.vervoort wout.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: gierle
Posts: 14
Cancun is geen uitzondering. Steeds wanneer global warming of klimaatproblematiek in het licht komt, krijg je steeds hetzelfde resultaat. Het is een politiek "rond de pot - gedraai" overgoten met een sausje van vingerwijzerij en hypocrisie. Denk niet dat dit nu opeens een schandaal is dat Cancun als sterk vervuild en vervuilend gebied ineens geïnteresseerd is in deze problematiek. Bijvoorbeeld het Kyoto-protocol: Kyoto ligt in Japan. Ik denk niet dat we kunnen stellen dat Japan een voorbeeld is qua ecologisch denken. Al Gore met zijn rampenfilm verbruikt persoonlijk meer dan 40 keer het Amerikaanse gemiddelde voor een gezin. Hij alleen verbruikt 40 keer meer dan een Amerikaans gezin...
Ik denk zolang dit hypocriete toneelspel getiteld "global warming" blijft doorgaan, zal dit nooit serieus genomen worden. Hiermee zeg ik niet dat we het niet serieus mogen of moeten nemen, maar te veel mensen zien alleen de toneelspelletjes en zien er de boodschap niet meer achter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.