actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2010, 17:26
Britt.Snels Britt.Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 19
Chinese vrouw moet jaar naar werkkamp wegens Twitter-post

Chinese vrouw moet jaar naar werkkamp wegens Twitter-post

Een Chinese vrouw is veroordeeld tot een jaar in een werkkamp omdat ze had gereageerd op een Twitter-post van haar verloofde. Het koppel had commentaar gegeven op Chinese demonstranten die Japanse producten vernielden.

Cheng Jianping (46) had op 17 oktober een reactie geplaatst op een Twitter-bericht van haar verloofde, Hua Chunhui. Elf dagen later, op de dag dat het koppel ging trouwen, werd Hua door de politie opgepakt.

Toen hij vijf dagen later werd vrijgelaten, kreeg hij van de familie van zijn verloofde te horen dat Cheng in hun appartement was gearresteerd en voor een jaar naar een werkkamp was gestuurd. Ze zou "de sociale stabiliteit hebben verstoord".

Hua zei dat de tweet enkel was bedoeld om te lachen en dat er geen anti-Japan boodschap achter zat. Hij gaat dan ook in beroep tegen de veroordeling van zijn verloofde.

Bron:
Gazet van Antwerpen

Eigen mening:
Ik heb dit artikel hier geplaatst, omdat ik vind dat het toch meer gaat over Twitter dan over de politiek in China. Hoewel ik vond dat het ook daar misschien nog op zijn plaats was.
Ook hier zien we maar weer eens hoe gevaarlijk sites als Twitter, Facebook,... zijn. Je weet bijvoorbeeld nooit wie de berichten die jij post allemaal leest en hoe ze erop reageren. Ook kan je dikwijls de bedoeling van een bericht niet echt zien, zoals dit hier als een grap bedoeld zou zijn. Ik trek uit zo'n nieuwsberichten altijd mijn conclusies. We moeten echt beginnen oppassen met dergelijke sites. Ze zijn gevaarlijker dan ze lijken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2010, 16:57
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Ik denk dat dit juist meer over de politiek in China gaat. Zo’n Twitterding kan volgens mij iedereen die op je pagina komt zien. Er staat geen beveiliging op zoals bij Facebook. Ik vind het wel een domme zet van het koppel als het werkelijk om een gewone grap ging. Als je in een land woont waar alles gecontroleerd en gecensureerd wordt ga je toch even nadenken voor je zulk iets op het internet smijt. Het geeft wel duidelijk aan hoe geobsedeerd China is in het controleren van hun bevolking. Je kunt er niet eens niezen in het openbaar of de autoriteiten worden op de hoogte gebracht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2010, 19:17
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Nu treed ik waarschijnlijk in herhaling van vele mensen maar dit artikel bewijst nog maar eens hoe gevaarlijk de sites als twitter en facebook zijn. Langs ene kant vind ik dit ook wel beetje overdreven. Mensen weten ondertussen wel dat wat je post op zulke sites, bijna iedereen kan lezen en je daarmee kunnen confronteren. Ik vind ook wel dat mensen iets te snel een conclusie trekken over een post van iemand. Neem nu dat voorval in Belgie van de politiek. " Zet de champagne al maar klaar". Waarom zou dit op de kanker van Marie-Rose Morel slagen die net daarvoor bekend is gemaakt. Is er nooit een moment geweest dat sommige mensen dachten dat Bart Debie, die nu uit het vlaams belang is gezet, ook nog een privé leven heeft en daar misschien goed nieuws heeft gekregen waardoor hij champagne wilt drinken? Ik wil hier maar mee zeggen dat sommige mensen te snel conclusies trekken over een bepaalde post. Trek pas een conclusie als je eenmaal de achtergrond van de post kent, en pas zeker weet waarover het gaat. Net als in China nu, die mensen bedoelen misschien iets helemaal anders en toch moet die vrouw een jaar op werkkamp.
Gewoon nog een gouden tip: Wees gewoon voorzichtig met wat je post op zulke sites want ik denk niet dat de situatie snel gaat veranderen, waarmee ik dus bedoel dat ze eerst gaan uitzoeken wat je juist bedoeld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th November 2010, 22:03
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik ben op zoek gegaan naar gelijkaardige posts, en ik vond deze op de site van HLN een stuk uitgebreider terug (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-werkkamp.dhtml) hier wordt o.a. vermeld dat de vrouw in haar post nationalistische betogers opgeriep om het Japanse paviljoen op de Wereldexpo in Shanghai aan diggelen te slaan. Nu zitten China en Japan al een maand in een gespannen sitatie omtrent een aantal betwiste eilanden in de Oost-Chinese Zee. De overheid controleerde Twitter dus op 'nationalistische oproerkraaiers' zoals deze vrouw.

De post van de vrouw mocht dan een ironische reactie zijn op de geweldadige protesten, haar reactie is toch in het verkeerde keelgat geschoten bij de Chinese overheid en zij werd ten onrechte gearresteerd.
Ik vind het heel erg dat zij veroordeeld werd terwijl het om een grapje ging, maar veel is er niet aan te doen, dit is hoe het Chinese regime werkt. Het zal dus ook niet veel uitmaken dat haar verloofde op hongerstaking gaat tot dat zij vrijgelaten wordt, want ik denk dat het niet zal werken.
Dit geval toont inderdaad aan dat men zeer voorzichtig moet zijn met wat je zomaar op het internet gooit, zeker over zulke onderwerpen en zeker in landen als China.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th November 2010, 09:48
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Zulke sites zijn inderdaad gevaarlijker dan ze lijken en daar moeten we mee opletten. Maar in een echt democratisch land zou deze tweet niets teweeg hebben gebracht. Het is nog maar eens het bewijs dat vrije meningsuiting in China in praktijk niet bestaat. Mensenrechten zijn er vaak ver te zoeken en daar zou dringend verandering in moeten komen.
Dit zal echter vanuit China zelf moeten gebeuren. Het is immers zo'n machtig land, dat internationale druk bij hen meestal niet werkt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th November 2010, 18:44
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Deze post is niet 'nog maar eens een bewijs van hoe gevaarlijk zulke sites zijn', maar wel van 'hoeveel vijzen de Chinese regering kwijt is'.
Sites als twitter en Facebook zijn helemaal niet 'gevaarlijk'. Ja, je kan er wel eens mee in de problemen komen wat je werk betreft en tegenwoordig kan het blijkbaar ook in de rechtbank gebruikt worden, maar zulke website gevaarlijk noemen? Lichtjes overdreven, niet?
Het blijkt uit dit artikel wél dat het gevaarlijk is om in China nog maar te niezen als de regering denkt dat dat duidt op kritiek op hun beleid (zoals Summa het zo treffend verwoord).
Het is dus weeral bewezen dat China nog lang geen democratisch en 'Westers' land is en het nog lang zal duren voor dat wel zo zal zijn. Het wordt tijd dat er meer bedrijven komen zoals Google die China actief boycotten als protest. Het zou mooi zijn als ook invloedrijke sites als Facebook en Twitter Googles voorbeeld zouden volgen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.