actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2011, 13:30
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Begroting: alle knopen zijn doorgehakt

De onderhandelingen over de begroting 2012 zijn rond, na meer dan 18 uur onderhandelen. De koning heeft al verheugd gereageerd en vraagt formateur Di Rupo een regering te vormen.
Er is een akkoord over de begroting 2012 en ook de jaren erna. Na meer dan 18 uur onderhandelen is er witte rook. Iets voor 12 uur meldden verschillende bronnen al dat er een akkoord was en dat de teksten nog even moesten worden nagelezen.

Rond 12.45 uur was alles beklonken. Het paleis verspreidde meteen een bericht dat de koning verheugd was en aan Di Rupo de opdracht gaf een regering te vormen.

Na de ratingverlaging gisteravond door Standard & Poor's hadden de onderhandelaars geen keuze meer. Er moest gewoon een akkoord zijn voor maandagochtend.

De onderhandelaars gingen rond 18 uur weer samenziotten gisteravond. Ze wisten toen al wat slechts een uur later officieel zou worden: de ratingverlaging door S&P.

De zes partijen spraken dus niet alleen over de begroting 2012 maar ook over de volgende jaren én over een reeks sociaaleconomische maatregelen. Niet alleen de centrale onderhandelingsgroep - met de partijvoorzitters en de formateur - onderhandelde de hele nacht. Het was ook een komen en gaan van werkgroepen die een en ander technisch moeten uitpluizen.

Er is sprake van 300 miljoen extra besparingen en 100 miljoen euro minder lasten.

In totaal zou er volgend jaar voor 42 procent geld gevonden worden dankzij besparingen, 34 procent zou uit belastingen komen. In 2013 zouden de besparingen zelfs oplopen tot meer dan 50 procent. De belastingen zouden dan goed zijn voor 29 procent van de nodige budgettaire inspanningen.

Er zou een solidariteitsbijdrage gevraagd worden van de hoogste lonen en er wordt gesproken over een taks op beursverrichtingen. Dat laatste zou enkel voor bedrijven gelden en niet voor particulieren.

Het zou moeilijker worden om vervroegd op pensioen of brugpensioen te gaan en er is ook sprake van een verstrenging van de wachtuitkeringen terwijl de werkloosheidsuitkeringen degressiever worden gemaakt (hoe langer men werkloosheid is, hoe lager de uitkering). De VRT heeft ook gehoord dat schoolverlaters een werkstage gaan kunnen volgen.

Er zou niet geraakt worden aan de index en ook in de ziekteverzekering zou niet extra bespaard worden. Dienstencheques zouden pas in 2013 een euro duurder worden. Ze blijven fiscaal aftrekbaar.

Maar al die informatie is gebaseerd op verschillende lekken vanuit de besprekingen. Precieze informatie ontbreekt.

Intussen wordt al gespeculeerd dat de onderhandelende partijen volgend weekend partijcongressen zouden houden om het regeerakkoord goed te keuren.

BRON De Standaard online
26/11/2011

MENING:
Eindelijk zijn we weer een stap vooruit! Dat het geen sinecure is om in deze tijden overeenkomsten over de begroting te vinden weten we nu al wel. Daarom ben ik blij dat de onderhandelaars toch een akkoord hebben bereikt. Wel ben ik nieuwsgierig naar de exacte inhoud van de begroting. Ik stel mij de vraag welke invloed het gaat hebben op de burger.
Ik post dit artikel ondanks dat de exacte inhoud van de begroting nog niet bekend is. Wel wil ik zeggen dat de tot nu toe gelekte zaken me er al goed uitzien. Ik vind de solidariteitsbijdrage van hoge lonen en een taks op beursverrichtingen een goed idee. Ook het behouden van de fiscale aftrek van dienstencheques vind ik een goed idee. Als men deze niet meer aftrekbaar zouden maken zouden er namelijk veel van bedrijven die werken met dienstencheques over kop gaan en zouden deze dienstencheques geen oplossing meer zijn voor werkeloosheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2011, 18:06
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Eindelijk, ik denk dat er nu binnen de week een regering gevormd kan worden. De voorbije 530 dagen zullen echter niet zomaar vergeten worden. Ik vraag mij bijvoorbeeld al af of dit een stabiele regering zal worden? Hopelijk valt ze niet sneller dan dat ze gevormd is.

Verder lost dit ook niet alle problemen op. De ratingverlaging van S&P hield namelijk niet enkel rekening met het niet vormen van een regering, ook de staatsschuld werd in rekening gebracht.

Mijn punt is dat het goed is dat er een regering komt, maar hiermee zijn al onze problemen niet 1, 2, 3 van de baan natuurlijk. Laat ons niet te hard opgaan in de euforie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.