actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 08:50
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Pas roken vanaf 18 jaar

DEN HAAG - De minimumleeftijd om tabak te mogen kopen gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog naar achttien jaar. Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) werkt aan een voorstel om het tabaksbeleid aan te scherpen.

Nu ligt de leeftijd waarop iemand sigaretten en shag mag kopen op zestien jaar. Die grens is er sinds 2003. Vorige week meldden drie brancheorganisaties uit de tabaksindustrie dat ze het ministerie van Volksgezondheid hebben gevraagd om de leeftijd op te hogen. „Roken is niet iets voor kinderen”, zeggen ze.

Bron: De telegraaf 21/11/2012
http://www.telegraaf.nl/binnenland/..._18_jaar__.html

Mening:
Ik ben het volledig akkoord met het feit dat jongeren niet moeten roken.
Dat het ongezond is ben ik me ook helemaal bewust van.
Maar om nu te zeggen dat winkels er rekening mee gaan houden is toch echt wel een sprookje denk ik.

Tel maar even mee als er 15 jongere per dag een pakje sigaretten komen kopen is dat ongeveer weeral €75 voor de winkel dat ze omzet draaien.
En ik denk echt wel dat er meer dan 15 jongeren per dag komen voor een pakje.

Mooie praatjes van de overheid denk ik dan altijd.
Ze maken zogezegd de sigaretten duurder omdat het ongezond is.
Daarom dat ze er zoveel op verdienen waarschijnlijk.

Mooi initiatief, maar is nooit haalbaar.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2012, 09:49
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik ben het volledig eens met de mening van Jonas. De overheid maakt dingen maar duurder, maar dit is louter om er zelf aan te verdienen. Kijk maar naar de hoge brandstofprijzen in ons land t.o.v. andere landen!

En dan stel ik mezelf de vraag 'waar gaat al dat geld heen?'. De overheid maakt alles maar duurder, maar toch zitten ze nog steeds te sukkelen met de begroting? Hier zit volgens mij een geurtje aan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2012, 10:33
J*sper.Kerckhofs J*sper.Kerckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Balen
Posts: 31
De leeftijd optrekken naar 18 is een mooi idee maar jongeren zullen altijd op de een of andere manier aan sigaretten geraken.
En als de leeftijd wordt opgetrokken? Wie gaat dan controleren of het overal wordt nageleefd?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st November 2012, 10:45
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Mooi initiatief. Op papier. Jongeren onder 16 jaar geraken nu ook aan sigaretten, waarom zouden ze dan niet aan sigaretten geraken als ze jonger zijn dan 18? Bovendien maakt dit het roken weer "exclusiever" en "cooler" want als alleen 18 jarigen mogen roken, is het roken onder deze leeftijd cool en zullen meer jongeren hiertoe aangetrokken worden. Want elke roker van eender welke leeftijd zal toegeven dat ze ooit begonnen zijn om cool over te komen. Het is een goed initiatief, toch denk ik niet dat het veel zal uithalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st November 2012, 11:14
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik ga akkoord met de gegeven reacties. De leeftijdsgrens naar boven halen heeft volgens mij niet veel nut, jongeren zullen toch wel aan sigaretten geraken. Als een jongere geen sigaretten kan kopen om wille van deze regel (al twijfel ik of veel winkels ook echt geen tabak meer zullen verkopen aan jongeren onder 18 jaar), zullen ze er hoe dan ook op een andere manier aan geraken. Door het gewoon aan een oudere vriend te vragen of naar een andere winkel te gaan.

Dit voorstel doet me denken aan de wietpas die dit jaar is ingevoerd. Deze regel heeft ook voornamelijk negatieve gevolgen gehad. Coffeeshops hebben minder inkomsten, ook Nederlandse steden hebben minder inkomsten, en personen die canabis willen en het niet mogen kopen in Nederland, zullen het toch wel vinden. Dit dan vaak van mensen met illegale plantages die canabis van slechte kwaliteit verkopen. Zo belanden deze klanten weer gemakkelijker in een illegaal milieu, en zo zijn we weer vertrokken.

Gewoon een wet invoeren om zulke problemen op te verhelpen, is geen oplossing. De overheid moet hier beter over nadenken, sensibiliseringscampagnes uitvoeren, jongeren bewust maken van de gevaren, en dat op een manier die de jongeren aanspreekt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.