actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2009, 22:47
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Honderd jaar geleden werd verplichte legerdienst ingevoerd

Honderd jaar geleden werd verplichte legerdienst ingevoerd
Maandag is het exact honderd jaar geleden dat de verplichte legerdienst werd ingevoerd in België via een wet die koning Leopold II ondertekende op 14 december 1909, drie dagen voor zijn dood. Tot aan de afschaffing ervan in maart 1995, kwamen miljoenen burgers verplicht onder de wapens.

Dankzij de wet telde het Belgische leger zowat 255.000 manschappen op 4 augustus 1914, bij de start van de Eerste Wereldoorlog. Op dat moment varieerde de duur van de legerdienst van 15 tot 24 maanden. Hij gold voor een zoon per gezin.

Tot 1909 was de legerdienst gebaseerd op lottrekking, een systeem dat bij de onafhankelijkheid in 1830 overgenomen was van de Franse en Nederlandse bezettingen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF13122009_020

Mijn mening:
Ik vind het goed dat de legerdienst is afgeschaft. Ten eerste zou het al niets voor mij zijn en ten tweede krijgen nu veel jongeren de kans om na hun secundaire opleiding ineens verder te studeren. Wat mij wel verteld is, is dat je in het leger veel dingen leert zoals discipline en respect hebben. Dit zijn zaken die de hedendaagse jongeren nog maar weinig hebben als we het nieuws mogen geloven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2009, 23:05
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Naar mijn mening heeft een verplichte legerdienst voor-en nadelen. Volgens mij zijn er veel jongeren die zo'n legerdienst wel kunnen gebruiken om hen respect, discipline, doorzettingsvermogen, etc. bij te brengen. Maar ik vind ook wel dat je jongeren niet moet verplichten om in het leger te gaan. Als je ze dan toch verplicht zijn, gaan vele jongeren daar misschien tegen hun zin zitten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.