actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2017, 03:33
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Hoeveel verdient een leraar?

Lees het hier: https://www.klasse.be/53735/hoeveel...ent-een-leraar/

Leraren zijn wereldverbeteraars, geld is niet hun belangrijkste drijfveer. Is praten over hun loon dan taboe? Natuurlijk niet. Peter, Eva en Jolien belichten voor Klasse hun salaris.

Peter is directeur van het Technisch Atheneum in Ieper

Studies: Master in de Moraalwetenschappen
Functie: directeur
Privé: samenwonend, 1 kind
Barema en anciënniteit: 525 -17 jaar en 10 maanden
Brutoloon: 5680,39 euro
Nettoloon: 3116,56 euro

10 jaar geleden werd ik directeur in de school waar ik lesgaf. Op dat moment deed men een inhaalbeweging op de lonen van directeurs om de functie aantrekkelijker te maken. Ik verdien ongeveer 800 euro meer dan wanneer ik leraar zou zijn gebleven.

Daartegenover staat gigantisch veel werk en verantwoordelijkheid. Bij een directeur belanden vooral problemen: van verstopte toiletten tot ontevreden ouders. Voor het loon moet je deze job niet doen, het is een roeping. Mijn voorganger zag in mij een goede opvolger. Eerst vond ik het een absurd idee, maar dan stond ik stil bij wat ik kon veranderen en verbeteren.”

Ik barst nog van de goesting en de ideeën om school te maken in een snel veranderende wereld

Passie is essentieel om het vol te houden. Soms besluipt het me dat ik niet 20 jaar hetzelfde wil blijven doen, maar ik barst nog van de goesting en de ideeën om school te maken in een snel veranderende wereld.

De vaste benoeming en de ongelijkheid in lonen maken mijn job niet evident. Ik roei met de riemen die ik heb en probeer zo met onze school stevig koers te varen. Soms met tegenwind uit het korps, maar gelukkig ook met de wind in de zeilen.

Eva geeft NT2-Nederlands bij CVO De Avondschool Oostende

Studies: Master in de Kunstwetenschappen
Functie: leraar NT2
Privé: samenwonend, 1 kind
Barema en anciënniteit: 501 – 6 jaar
Brutoloon: 3371,29 euro
Nettoloon: 2046,39 euro

“Ik geef les aan anderstalige nieuwkomers. Er kruipt op z’n minst evenveel tijd in de voorbereiding van mijn lessen dan in het lesgeven zelf. Maar dat neem ik er graag bij, want mijn loon staat best in verhouding tot de inspanningen die ik ervoor lever.”

Ik voel me nuttig en dat is onbetaalbaar.

“Op extra financiële voordelen hoef ik als leraar niet te rekenen, het vakantiegeld en de eindejaarspremie zijn niet bijzonder hoog. De vakanties compenseren dat ruimschoots en maken de combinatie van mijn job en ons gezin gemakkelijker. Zonder die ademtijd zou de job mij verstikken.

De meeste voldoening haal ik uit de waardering die ik krijg. Anderstaligen zijn een heel dankbaar publiek. Ik voel me nuttig en dat is onbetaalbaar. Al sluit ik niet uit dat ik de deur van het onderwijs ooit achter me dichttrek. Niet voor een hoger loon, maar eerder voor de uitdaging van ‘een ander pad’.”
Jolien geeft les in de 2de graad in het RHIZO Kortrijk
Jolien geeft les in de 2de graad in het RHIZO Kortrijk

Studies: bachelor secundair onderwijs: Handel-Burotica & PAV
Functie: leraar aardrijkskunde & informatica 2de graad, opvoeder & secretariaatsmedewerker, Smartschoolbeheerder en ICT-coördinator
Privé: woont nog thuis
Barema en anciënniteit: 301 – 1 jaar
Brutoloon: 2180,82 euro
Nettoloon: 1567,69 euro

“Ik geef nu 3 jaar les in dezelfde school. Elke avond, elk weekend en in de vakanties werk ik voor school. Ik zou het uiteraard leuk vinden als de werklast zich al meer weerspiegelde in mijn loon.

Samen met mijn vriend droom ik van een eigen stek. Daarvoor moeten we nog veel sparen. De werkonzekerheid als niet-vastbenoemde leraar belemmert ons om risico’s te nemen. Bij jonge collega’s merk ik dat dat soms een bepalende factor is om het onderwijs te verlaten.”

Zien hoe jonge mensen bijleren door mijn toedoen geeft me een boost

Toch zou een hoger loon me niet over de streep trekken om te kiezen voor een andere job. Zien hoe jonge mensen bijleren door mijn toedoen geeft me een boost.

Wel vreemd dat collega’s met een masterdiploma aanzienlijk meer verdienen dan ik terwijl we dikwijls hetzelfde werk doen. Een diploma heeft een waarde, maar het grote loonverschil is misschien niet meer van deze tijd? Bachelors staan bijvoorbeeld vaker voor de klas in bso-richtingen waar je met meer problematieken wordt geconfronteerd.

Aanvullend op mijn loon krijg ik als leraar op veel plaatsen korting met de Lerarenkaart en wordt mijn verplaatsing met het openbaar vervoer volledig terugbetaald. Dat zijn welkome extraatjes.

Bron: Klasse

Eigen mening:

Er wordt best niet teveel discussie rond lonen en gelden voor leerkrachten gemaakt (kan gevoelig liggen), tenzij het leerkrachten Economie zijn of allesinds de know-how hebben om er iets aan te veranderen. Laten we het taboe doorbreken.

Dat gezegd zijnde denk ik dat we allen baat hebben bij zowel beter onderwijs en opvoeding als een hoger (of lager) salaris i.f.v. de uitgeoefende prestaties. Sommige directeurs werken ongelofelijk hard voor wat ze willen bereiken. Gepresteerde uren op papier komen soms niet overeen met de uiteindelijke prestaties. Een leraar kan een onderzoek starten, zich verdiepen in materie of zijn/haar leven toewijden aan een bepaalde passie. Deze externe tijdsbesteding zou naar mijn insziens beter ondersteund kunnen worden, niet (noodzakelijk) met een hoger salaris, maar met middelen die een feedbackloop creëren richting de onderwijspraktijk.

Een VZW heeft ook geen baat bij winst. Je kan dus werken (lees: lesgeven) en een vrijwilligersvergoeding krijgen. Lijkt het dan niet eerder een economisch probleem waarin de wereld verstrikt is? Ik baar me vragen bij de oorsprong van winstbejag i.f.v. eigen (materieel) bezit.

Natuurlijk willen we graag een leuke job (mét voldoening), aangename mensen rondom ons én een goede verloning. Daar biedt het onderwijs vast en zeker mogelijkheden.

Enkele jongeren met een Masterdiploma op zak kiezen voor het onderwijs omdat ze het graag doen, de overige Masters zitten voornamelijk in de privésector. Enerzijds vind ik dat oké, zo is leraar zijn een beroep waar je niet voor zou kiezen om economische redenen. Anderzijds is het zo dat vele kleuterjuffen materiaal vaak zelf aankopen, je wel voordelen als student of met een lerarenkaart kan verkrijgen, maar te weinig middelen (tijd, energie, geld, bevoegdheden,..) kan veroorloven om de werkelijke vooruitgang in gang te zetten.

Soms kan het ook echt nipt worden. Beeld je een profiel als Jolien in, voeg daar aan toe 'alleenstaande moeder' en 'huurwoning'. Ik kan me inbeelden dat je dan op het einde van de maand na aftrek van alle (on)kosten een leuk
pakje onder de kerstboom kan leggen en je leeg glas bubbelwijn nog eens kan vullen.

God zij dank hebben we Hilde Crevits nog. Tegen 2020 een extra 'boost', rechtstreeks naar lonen e.d. (Wie zegt daar nu nee tegen?)

Ik zie oplossingen in de blockchain-technologie, alsook de 'extra middelen' die we niet in een salaris (resoluut) hoeven te vinden.

Blockchain maakt het mogelijk dat we transacties kunnen uitvoeren. Je kan elkaar helpen en voor een vergoeding zorgen, dat zouden mensen wat meer moeten doen eigenlijk. Het principe van 'Ik maak uren en krijg geld voor mijn x-aantal uren' zou moeten toegroeien naar 'Ik help persoon X en als dank krijg ik iets terug' of 'Ik doe iets extra en mag daar ook iets extra met gaan doen', niet uitsluitend in de vorm van geld).
Geld zou nooit een doel op zich mogen zijn, maar simpelweg het middel dat je nodig zou moeten hebben om iets aan te brengen of comfortabel te leven.
Bovendien zou je kunnen werken met 'gemeenschapsgeld' en dergelijke meer. Misschien eens voor een proefproject vatbaar denk ik zo...

De extra middelen kunnen in vele vormen uitgekeerd worden:

- Je kan een bonus geven aan leerkrachten die zich extra inzetten (Hoe controleer je zoiets?). Een soort van straffen en belonen, maar dan op hoger niveau.
- Je kan i.p.v. een loonsverhoging subsidies toekennen aan studies, lezingen, workshops in de ruime zin van het woord. Zo zou het mogelijk moeten zijn dat leerkrachten steeds hun eigen interesses kunnen verbreden om zo zelf daar iets concreets voor uit te werken.
Enkele vb:
Een leraar Nederlands zou de mogelijkheid moeten hebben een boek te schrijven of te werken aan zijn linguďstische identiteit. Hij zou in contact kunnen treden met professionals, eigen studies neerleggen e.d.m.
Dit vraagt toch steeds een economische inspanning. Daar zou ik dus net iets aan veranderen.

Mijn 2 laatste infosessies om een nieuwe 'skill' te leren liepen samen op tot een 2 ŕ 3000 euro. Tja, dan is de keuze snel gemaakt en kom je naar huis met een volle portemonnee zonder bagage. Ziekenfondsen, Onderwijsinstellingen en dergelijke meer zouden hier subsidies voor kunnen aanleggen. In het bijzonder voor de leraar.

Het is jammer om te horen dat directeurs, mensen die dagdagelijks in het onderwijs staan en dat jarenlang zich toch nog moeten bekommeren om financiële aspecten.


Kortom,
Ik ga er niet om balen. Enkele onrechtvaardigheden de wereld uitsturen en een beter economisch draagvlak maken zijn de boodschap. Uiteindelijk moeten er gewoon lichte bijsturingen plaatsvinden en kan je besluiten dat we eigenlijk niet mogen klagen wanneer je voldoening uit je werk haalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.