actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2017, 09:52
Bryce.N*casi Bryce.N*casi is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 31
Ook Vlaanderen krijgt rookverbod in auto’s

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) geeft haar kabinet de opdracht om een rookverbod in auto’s met kinderen uit te werken. ‘Het zou onverantwoord zijn om hier nog langer mee te wachten.

Morgen buigt de Waalse regering zich al over een wet die het roken verbiedt in wagens waarin kinderen zitten. In Wallonië willen ze niet langer wachten op de aanslepende discussie in het federaal parlement. Vanuit Vlaanderen volgt vandaag hetzelfde signaal.

‘Ik ben absoluut voorstander van het verbod. Het zou onverantwoord zijn om hier nog langer mee te wachten’, zei Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) vanmiddag in het Vlaams Parlement.

‘Ik ben bereid om hier in samenspraak met minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) initiatief in te nemen. Met mijn bevoegdheid rond luchtkwaliteit kan ik dat ook. Wij beginnen aan onze teksten te schrijven, maar natuurlijk hoop ik dat we toch nog op snelheid worden genomen op federaal niveau’, zegt Schauvliege. Met andere woorden: ook Vlaanderen krijgt hoe dan ook een rookverbod in de wagens.

Kinderen extra gevoelig

Roken in de auto is nog een pak ongezonder dan in een huis. Inzittenden worden blootgesteld aan 27 keer hogere concentraties kankerverwekkende stoffen. ‘Kinderen zijn dan ook nog eens extra gevoelig voor meeroken, omdat ze sneller ademen en omdat hun immuunsysteem, longen en luchtwegen nog volop in ontwikkeling zijn’, zegt Suzanne Gabriëls van Stichting tegen Kanker vandaag in Het Laatste Nieuws.

Dat is meteen ook de reden waarom het rookverbod in auto’s met minderjarigen al bestaat in verschillende landen, waaronder Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, maar ook een aantal Amerikaanse staten, provincies in Canada en Australië.

Bron: De Standaard 22/11/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171122_03201278
_________________

Het overvloed aan rookverboden in verschillende vormen en maten is nog altijd een onderwerp dat de mensheid vlotjes in twee deelt. De ene helft gaat gaan voor de defensieve positie en gaat steevast volhouden dat hun persoonlijke vrijheid hun meest belangrijke bezit is, terwijl de andere helft denkt aan de gezondheid van de mensen rondom hun. De eerste groep zijn zelfingenomen mensen waar ik vele onbeleefde woorden aan kan vuilmaken, maar ik ga dit wijselijk achterwege laten. Ik kan het persoonlijk niet aanzien dat er gerookt wordt in auto's met kinderen in, dus hoe sneller deze wet op poten staat hoe beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.