actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 20:59
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
Een volledige elektrische truck. Is dat al haalbaar?

Een volledige elektrische truck. Is dat al haalbaar?
Tesla stelt vannacht zijn vrachtwagen voor

Vannacht onze tijd stelt Tesla, het autobedrijf van Elon Musk, zijn langverwachte elektrische vrachtwagen voor. Veel is daar nog niet over bekend. De uitdagingen voor zo'n volledig elektrische mastodont staan wel als een paal boven water.
Derde keer goede keer moet Elon Musk gedacht hebben toen hij op 6 oktober aankondigde dat de langverwachte truck van Tesla op 16 november voorgesteld zou worden. Hij wilde dat eigenlijk al doen in september en oktober, maar toen had de ondernemer andere dwingende zaken aan zijn hoofd.
De productie van het recente Model 3, dat vanaf 35.000 euro te koop is, liep heel wat vertraging op. Twintigduizend auto's van de band laten rollen tegen december 2017 leek al snel te ambitieus. Maar dat hield Musk niet tegen om ook nog eens de elektriciteitsproblemen na de doortocht van orkaan Maria in Puerto Rico te willen oplossen met Tesla-batterijen.
Gisteren liet Musk opnieuw van zich horen met een tweet die de verwachtingen voor de elektrische vrachtwagen nog eens op scherp zette. "This will blow your mind clear out of your skull and into an alternate dimension. Just need to find my portal gun."
Tesla Semi Truck unveil to be webcast live on Thursday at 8pm! This will blow your mind clear out of your skull and into an alternate dimension. Just need to find my portal gun ...
Het is al enkele maanden gissen geblazen over de technische specificaties van de elektrische mastodont. Maar ook de prijs van een elektrisch alternatief is van cruciaal belang voor het succes van een oplegger. "Het publiek dat Tesla op dit moment bereikt, is bereid meer te betalen voor een elektrische, strak ontworpen wagen. Maar in de transportsector telt elke eurocent", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. "Zodra er een goedkoper alternatief is, zal geen enkele transportfirma twijfelen."
Nochtans past een volwaardig elektrisch alternatief perfect in de evolutie van de transportvloot. "Als je vrachtwagens uit de jaren 90 vergelijkt met de modellen die vandaag geproduceerd worden, is de uitstoot van de schadelijke uitstoot zoals zwavel, fijnstof en stikstofoxide met 98 procent gedaald."
Vol batterijen
De volgende stap is dus logisch: vrachtwagens die geen CO2 meer uitstoten. Maar die uitdagingen zijn reusachtig. In de Verenigde Staten wordt er aan twee CO2-neutrale alternatieven gewerkt. Zo bouwt de producent Nicola tegen 2020 aan een truck op waterstof. Zulke modellen ziet Verkinderen niet snel naar Europa komen. "Waterstof vereist een gigantische tankinstallatie. Dat is geen probleem in de VS waar er haast geen maat staat op de lengte van opleggers." In tegenstelling tot Europa waar een voertuig geen centimeter langer mag zijn dan 16,5 meter.
Elektrische modellen zoals die van Tesla staan nog voor een extra uitdaging, het rijbereik. "De boutade luidt dat je twee vrachtwagens vol batterijen nodig hebt om een truck de 2.000 kilometer te laten rijden die een diesel vandaag aan kan", zegt Verkinderen. Een rapport van Reuters uit augustus spreekt voor de Teslatruck over een bereik tussen de 250 en 350 kilometer. Al liet Musk via Twitter in oktober fijntjes weten dat de resultaten beter waren dan hij in de pers had gelezen.
Het model dat Tesla vannacht voorstelt, zal een teken geven of Musk en de zijnen voor dezelfde mindshift in de vrachtwagensector als in de autosector kunnen zorgen. Vrachtwagens staan op dit moment in voor een vijfde van de wereldwijde vraag naar olie. Het Internationaal Energieagentschap berekende dat die vraag tegen 2050 met 40 procent zou stijgen als ze op fossiele brandstof blijven rijden.

Bron:
https://www.demorgen.be/nieuws/een-...baar-bd49cae80/ - 16 november 2017

Mening:
Ik was totaal verrast toen ik het artikel las, ik was niet op de hoogte van het feit dat men een elektrische vrachtwagen wou produceren. Ik ben zeker voorstander van de elektrische vrachtwagen. Als je bekijkt hoeveel vrachtwagens er dagelijks op onze Belgische wegen rijden, dan kan je je al voorstellen hoeveel co2 deze allemaal uitstoten. Daarnaast heb ik er ook wel mijn bedenkingen bij. Ik vind het een heel goed systeem maar het zal nog tientallen jaren duren vooraleer we veel elektrische vrachtwagens op de baan zullen zien. Als je bekijkt hoelang men al bezig is met de elektrische wagen op de markt te brengen dan weet je dat het nog jaren zal duren vooral de grote doorbraak zal plaatsvinden. Als je dit dan toepast op de vrachtwagens dan denk ik dat het nog enkele jaren zal duren vooraleer we de eerste elektrische vrachtwagen op de weg zullen zien. Daarnaast denk ik ook dat volledig elektrische wagens nooit een grote doorbraak zullen maken, ik geloof eerder in het hybridesysteem. Zo ook bij vrachtwagens. De meeste vrachtwagens leggen veel grotere afstanden af dan auto's, zo zullen ook de batterijen aangepast moeten worden aan de langere rijtijden. Als je het mij vraagt hebben de producenten nog een lange weg af te leggen.

Laatst aangepast door Claudy.R*es : 16th November 2017 om 21:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.