actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2010, 14:35
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
‘Paar jaar langer werken is best doenbaar’

Voor de mensen in de leeftijdscategorie van 55 tot ongeveer 65 jaar is een paar jaar langer werken, gemiddeld genomen, ‘best doenbaar’. Dat heeft premier Yves Leterme (CD&V) zondag gezegd in De zevende dag. ‘Natuurlijk moeten de werkgevers en de overheid ervoor zorgen dat dit doenbaar blijft.'

In buurlanden als Nederland is het debat over de wettelijke pensioenleeftijd al achter de rug en werd beslist die op te trekken tot bijvoorbeeld 67 jaar, tegenover 65 jaar in België.

Leterme wijst erop dat deze beslissingen pas ‘op de lange termijn’ ingang zullen vinden en dat ons land nog over een grote arbeidsreserve beschikt. ‘Ons probleem’, zei de premier, ‘ligt vooral in de leeftijdscategorie 55 à 65’, waar de werkzaamheidsgraad 34 procent bedraagt, tegenover ruim 45 procent over de hele Europese Unie.

‘Voor heel wat mensen is een paar jaar extra werken, gemiddeld, best doenbaar. Natuurlijk moeten de werkgevers en de overheid ervoor zorgen dat dit doenbaar blijft, qua arbeidsritme, qua efficiëntie, qua productiviteit.’

‘Het probleem is gekend’, zegt de premier, ‘en is nu opnieuw blootgelegd met het groenboek’ van minister van Pensioenen Michel Daerden (PS). ‘Dat is een goede oefening. Nu moeten er tegen de zomer voorstellen op tafel liggen en wat mij betreft moeten er nog deze legislatuur beslissingen genomen worden. Wat precies, dat moeten we bekijken. Alles moet geëvalueerd worden.’

Leterme vermeldt onder meer het vervroegd pensioen en de bonussen om langer aan het werk te blijven.

Datum: 28/03/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Het is wel makkelijk om te zeggen dat iedereen wat langer zal moeten werken, maar het is niet voor iedereen even evident. Voor een aantal mensen kan ik best begrijpen dat enkele jaren langer werken zeker te doen is. Ook vind ik het goed dat je dan een regeling kan aangaan om 4 dagen in de week te werken in plaats van alle 5. Part time werk is ook een goede optie voor mensen die al wat ouder zijn. Maar voor lang niet iedereen is het haalbaar om tot 67 jaar te werken. Mensen die een fysiek zeer belastend beroep hebben zullen deze leeftijd niet allemaal kunnen halen. Mijn vader bijvoorbeeld is arbeider. Hij is dakmonteerder en moet iedere dag zwaar materiaal op een ladder naar boven dragen. Zijn job is ook zeer belastend voor zijn rug en knieën, waar hij al enkele keren aan geopereerd is moeten worden. Hij Kan nu, op zijn 52ste, nog maar net dit werk verrichten. Het is voor hem onmogelijk om dit nog 5 jaar vol te houden. Er zullen zo wel meer mensen zijn bij wie het onmogelijk is om tot de leeftijd van 67 jaar te werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2010, 15:02
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Een paar jaar langer werken is best doenbaar?
Wanneer moeten de mensen dan nog leven en doen wat ze graag doen.
Ze laten de mensen altijd maar langer en meer werken. Wie houd het tot zijn 65 jaar vol in de bouwsector of bij de wegenwerken. Mensen die op een bureau zitten (of lesgeven) kunnen het wel aan volgens mijn om tot hun 65 jaar les te geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2010, 17:28
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
De pensioenleeftijd ligt in België nu op 65 jaar. In vele Europese landen trekken ze deze leeftijd nu op.
Ik denk dat ze zich in België inderdaad eerst vooral moeten focussen op de leeftijdsgroep tussen 55 en 65 jaar, en de pensioenleeftijd zelf niet gaan optrekken. Er werken maar heel weinig mensen effectief tot hun 65ste.
Het vooruitzicht dat je langer moet werken is inderdaad niet zo leuk, maar het zal toch moeten om wille van de steed groter wordende groep ouderen.
Natuurlijk is langer werken voor de ene sector beter haalbaar als voor de andere sector. De overheid zal dan ook hierop moeten gaan inspelen. Het langer werken aantrekkelijker maken. De mensen belonen, na zoveel jaren dienst enkele dagen extra verlof geven per jaar. Of het nog gemakkelijker maken om 4/5 , 3/4, of part time te gaan werken.
Of we het willen of niet, ik vrees dat langer werken toch zal moeten... Dus denk ik dat we het best zo 'aangenaam' mogenlijk moeten maken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2010, 16:50
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Wij Belgen leven gemiddeld langer dan vroeger, maar de loopbaan evolueert niet. Niet voor iedereen is het weggelegt om tot hun 65ste te werken. Zoals bijvoorbeeld in een bejaardetehuis kan je onmogelijk op je 64ste nog een bejaarde optillen om deze te kunnen wassen.. Maar de 'bijna gepensioneerde' zijn enorm gegeert op de arbeidsmarkt als bijvoorbeeld toiletdames, autochauffeurs, mensen die met de ijskar rijden, ... en dat zijn nog wel beroepen die mensen kunnen uitoefenen tot hun 65ste. Om mensen te gaan belonen omdat ze langer werken en straffen omdat ze vroeger stoppen is maar een beetje raar. Wel vind ik het goed dat ze mensen een hoger pensioen zouden geven als ze langer dan hun 65 werken. Dus dat hun pensioen afhangt van de actieve loopbaan. Want sommige mensen hebben dat geld echt nodig! Ik las in de krant dat iemand twee dagen per week werkte voor een taxibedrijf. Maar hij mocht maximaal ongeveer 7300 euro bruto per jaar verdienen. Vaak moest hij in oktober al stoppen omdat hij dan over die 7300 euro zou gaan, en dan zou hij een deel van zijn pensioen verliezen. Zijn maandelijks pensioen was 900 euro maar hij betaalde al 500 euro huur. Dus 400 euro om de maand met rond te komen is niet gemakkelijk! Daarom denk ik dat ze deze leeftijd moeten herzien, maar dan enkel voor diegene die nog willen werken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.