actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2010, 09:32
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Klaslokalen zitten vol met schadelijke stoffen

Honderd procent van de Vlaamse klaslokalen wordt te weinig verlucht. Hierdoor komen CO2, fijn stof en heel wat andere schadelijke stoffen er in ongezonde hoeveelheden voor.


VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, voerde een onderzoek uit in 90 klaslokalen van lagere scholen in heel Vlaanderen.

In álle klaslokalen werd de richtwaarde voor CO2 (492 ppm) overschreden. “Op één plaats stelden we zelfs een piekconcentratie van 5.000 ppm vast”, zegt onderzoekster Marianne Stranger. “CO2 is niet giftig, maar de stof leidt wel tot vermoeidheid en concentratiestoornissen.”

Ook de hoeveelheid fijn stof en andere schadelijke stoffen ligt in bepaalde klassen hoger dan de voorgeschreven richtlijnen.

Irritaties
“In 94 procent van de klassen werd een te hoge concentratie aan formaldehyde gemeten. Deze stof komt vrij bij het gebruik van onder andere lijm of detergenten. Ze kan irritaties en ontstekingen van de bovenste luchtwegen veroorzaken en bij blootstelling aan hoge dosissen ook kankerverwekkend zijn.”

www.gva.be, 13/04/2010

Door klaslokalen meer te verluchten, kan het probleem volgens VITO grotendeels verdwijnen.

Iedereen kan het zich nog wel voorstellen; leerkrachten die de ramen, telkens ze binnenkomen, wagenwijd open zetten! Verschrikkelijk gewoon! Nu ik zelf voor de klas sta, kan ik begrijpen waarom dit gebeurde. Als leerkracht ben je steeds in beweging en daar krijg je het warm van. De frisse lucht doet dan deugd! Het smoesje van onze leerkracht wiskunde, ik doe dit om zuurstof binnen te laten, vonden we maar belachelijk. Als je ouder wordt, weet je dat hij gelijk had. In dit artikel staat het nog eens zwart op wit!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2010, 09:52
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Volledig eens met Valerie!
Vroeger haatte ik het ook, het werd alleen maar koud in de klas, omdat wij gewoon waren aan de temperatuur die er heerste... Als je nu na een lesuur in een bepaalde klas komt, val je bijna dood van de warmte en de lucht die er hangt. Enkele minuten de ramen openen en een frisse lucht binnenhalen doet dan zo een deugd!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.