actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2010, 21:34
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Chocolade is goedkoper dan vorig jaar

De prijs van chocolade lag in februari 2010 lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat berekende consumentenorganisatie Oivo, in haar maandelijkse 'gezinskorf'. Chocolade kreeg bijzondere aandacht wegens de Paasdagen. Uit het onderzoek blijkt ook dat chocolade eieren of figuurtjes systematisch duurder zijn dan de chocoladereep.

"Voor de productie van chocolade is energie nodig en de daling van de energiefactuur van 2009 lijkt in de chocoladeprijzen te zijn doorgerekend. Dit wijst erop dat er tussen producenten sterke concurrentie speelt", staat in het persbericht van Oivo.

Jaarlijks verbruik van 8kg
Tussen 2009 en 2010 zakte de prijs voor melkchocolade met 2,02 procent. Voor fondant-chocolade was er een daling met 2,86 procent. In vergelijking met 2006 is chocolade wel duurder geworden, respectievelijk met 5,32 procent en 2,27 procent. De prijzen in de categorie "chocolade en snoepgoed" laten zelfs een stijging zien met 11 procent tegenover 2006.

Pasen is één van de hoogdagen voor de sector. Oivo merkt op dat de prijs van paasproducten dubbel of zelfs driemaal hoger ligt in verhouding tot de prijs van tabletchocolade. De prijzen stijgen ook sneller, "zelfs al is de prijs gedaald in vergelijking met vorig jaar". Met een jaarlijks verbruik van 8 kg chocolade per jaar per inwoner, staat België op de derde plaats wereldwijd. Ex aequo met Zwitserland en juist na Duitsland en Engeland.

Bron: www.demorgen.be

Mijn mening:
Dit is goed nieuws voor de consumenten die graag chocolade lusten. Ik zelf ben niet echt zot van chocolade, maar ik ken genoeg mensen die echt een voldoening hebben als ze chocolade eten. Dat Pasen één van de hoogdagen is was voor mij niet echt nieuw want dat had ik nu wel verwacht. Ik hoop voor de chocolade liefhebbers dat de prijs zo blijft en nog een beetje daalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.