actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2013, 16:32
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Vlamingen zijn milieubewuster geworden

Vlamingen zijn milieubewuster geworden

Bijna drie op de vier Vlamingen zegt milieubewuster te zijn dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit een enquête die Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) liet uitvoeren bij duizend Vlamingen.

Net geen zes op de tien Vlamingen weet behoorlijk wat over milieuvriendelijk handelen en milieu, en leeft vrij milieubewust. De Vlamingen houden het meest rekening met het milieu als het gaat over afval, energie en water. Bij hun vakantieplannen maken ze nauwelijks milieuoverwegingen.

Die ondervraagden kregen vragen over hun gedrag en hun mening over milieubewust handelen en over concrete thema's, zoals afval en materialen, voeding, water, energie en transport.

Zes types
Op basis van de resultaten van de studie werden zes types consumenten onderscheiden.

- Grenzeloze groene (10%). Doet er alles aan om zo milieubewust mogelijk te leven en te consumeren.
- Bezorgde burger (20%). Zijn goed op de hoogte, doen veel voor het milieu en zijn bereid er soms meer voor te betalen.
- Realisten (29%). Doen hun best binnen de grenzen van hun eigen levensstijl, maar hebben er geen grote inspanningen voor over.
- Onwetenden (15%). Zijn niet zo op de hoogte van milieubewust handelen.
- Ongeïnteresseerde consumenten (16%). Hebben wel een behoorlijke kennis, maar vinden dat ze als individu niets kunnen veranderen. Het milieu is voor hen vooral de verantwoordelijkheid van de overheid.
Bewust passieven (10%). Weten dat ze meer kunnen doen voor het milieu, maar hebben daar geen zin in.

De groepen die het meest milieuverantwoord consumeren, doen dat om uiteenlopende redenen: uit zorg voor het milieu, voor de toekomst van de aarde en de mens, voor het financieel voordeel of voor de eigen gezondheid. Voor de Vlamingen die het minst doen voor het milieu is het financiële voordeel de belangrijkste drijfveer.

"Deze studie geeft ons belangrijke informatie en aanbevelingen om het milieubewust gedrag te stimuleren. Dat kan via andere invalshoeken, bijvoorbeeld door de focus te leggen op gezondheidsaspecten, op de kwaliteit van de eigen leefomgeving en door aan te tonen hoe men kan besparen zonder grote inspanningen", zegt minister Schauvliege over de studie.

Bron: De Redactie, 23/04/2013, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...eubewustzijn%2B

Commentaar:
Ik denk dat dit zeer positief is. Iedereen weet wel dat we moeten werken aan een goed milieu. Maar we zouden de 'ongeïnteresseerde consumenten', diegenen die er wel wat van weten maar niet willen, moeten overtuigen om meer te helpen aan een beter milieu. Ik denk ook dat veel kleine beetjes helpen. Als bijvoorbeeld iedereen al eens met de fiets of te voet gaat voor een korte afstand, zou dit ook al beter zijn. Ik ben er zeker van dat iedereen wel iets kan doen om een beter milieu te creëren. Maar we zijn op de goede weg!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2013, 20:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vlamingen denken aan het milieu

Over het algemeen ben ik het eens met de vorige mening. In het artikel staat dat Vlamingen het meest rekening houden met het milieu als het gaat over afval, energie en water. Tijdens het reizen maken Vlamingen nauwelijks milieuoverwegingen. Ik kan mezelf ook tot deze groep rekenen. Ik sorteer mijn afval en zorg ervoor dat ik alles netjes in de vuilbak gooi en geen afval achter laat op straat. Ik ben ook zuinig als het gaat over energie en water. Op reis gaan doe ik meestal met het vliegtuig, dus dat zou nog wel wat milieuvriendelijker mogen. Het artikel heeft het over de zes types van consumenten. Ik zou mezelf vooral categoriseren onder *bezorgde burger*. Ik probeer goed op de hoogte te zijn van wat wel en niet goed is voor het milieu. Ik probeer hier ook zo veel mogelijk rekening mee te houden. Het artikel beschrijft verschillende redenen van waarom mensen milieuverantwoord consumeren. Voor iedereen is dit uiteraard anders. De reden maakt in mijn ogen niet zo veel uit. Zolang mensen het maar DOEN. Het is geen grote moeite om te denken aan de natuur en hier een beetje rekening mee te houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 19:35
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Dit is zeer goed nieuws! Ik vind het milieu heel belangrijk! Ik probeer er thuis dan ook op te letten, ik doe altijd de lichten uit bij het verlaten van een kamer, ik probeer korte afstanden met de fiets te doen, ...
Ik vind het dan ook heel belangrijk dat er hiervoor veel campagnes worden gehouden, mensen moeten wakker geschud worden. Ze moeten weten welke gevolgen hun daden kunnen hebben voor het milieu. Wij willen toch ook het beste voor onze toekomstige kinderen/kleinkinderen. Hiervoor moeten wij dan ook iets doen en daar moeten wij nu mee beginnen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.