actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2016, 11:05
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Vandaag 'nationale pyjamadag' in zevenhonderd scholen

Kinderen en jongeren gaan vrijdag naar de crèche, de kleuterschool, de lagere school of de middelbare school in pyjama. Ze geven daarmee gehoor aan een oproep van Bednet, de organisatie die langdurig of chronisch zieke kinderen helpt om van thuis uit via internet de lessen te volgen die op dat moment in de klas gegeven worden.

Met de ‘nationale pyjamadag’ wil Bednet langdurig zieke kinderen en jongeren die niet naar school kunnen een hart onder de riem steken. Ook wil het Bednet bekendmaken bij het grote publiek.

Donderdag hadden al meer dan zevenhonderd scholen zich ingeschreven, zegt directeur van Bednet, Els Janssens, in een persbericht. ‘Niet alleen lagere en middelbare scholen verschijnen in pyjama, ook crèches en kleuterscholen schrijven zich in.’

Bednet helpt sinds 1 september 330 kinderen. Tegen september 2016 wil Bednet naar 600 kinderen gaan. Al 1.400 langdurig en chronisch zieke kinderen uit 790 Vlaamse scholen hebben sinds de opstart van Bednet al kunnen gebruikmaken van het zogenoemde synchroon internetonderwijs of SIO.

Negen op de tien kinderen kunnen met hun klasgenootjes gewoon naar het volgende leerjaar overgaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160304_02164134, De Standaard, 04/03/2016

Mening: Ik vind dit een heel mooi initiatief. Door kinderen en jongeren in hun pyjama naar school te laten komen dragen zij op een ludieke manier bij aan de actie van Bednet. Ik vind het zeker belangrijk dat kinderen en jongeren ook onderwijs kunnen volgen ondanks dat ze langdurig ziek zijn. Als hier geen rekening mee gehouden zou worden dan is het meestal een verloren jaar voor de kinderen en jongeren die langdurig ziek zijn. Deze jongeren worden vaak vergeten door het grote publiek. Het is ook goed dat de kinderen en jongeren zich bewust worden dat er ook kinderen zijn die niet gewoon naar school kunnen gaan en dat zij even goed recht hebben op onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2016, 15:22
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Vandaag 'nationale pyjamadag' in zevenhonderd scholen

Wat Bednet doet, is broodnodig in onze samenleving. Kinderen die langdurig ziek zijn, worden zonder Bednet ‘gestraft’ omdat ze ziek zijn. Met hun acties laten ze deze kinderen ook in de klas meevolgen wat er gebeurt. Het zal nooit het echte klasgebeuren kunnen vervangen maar wel een alternatief bieden. Dit bespaart ook op leraren die thuisonderwijs moeten geven. Uiteraard zullen dergelijke installaties heel wat kosten voor zowel de school als het gezin thuis. Daarom is het van belang dat we Bednet voldoende in de media naar voor brengen om hen een kans te geven om meer kinderen op die manier onderwijs aan te bieden. Dat ze daardoor naar een volgend leerjaar kunnen gaan en ondertussen hun vriendschappen ook kunnen onderhouden, lijkt me een ideale combinatie. Echter vind ik het idee van pyjamadag niet altijd even helder. Dat vele scholen hun schouders hieronder zetten, vind ik een goed teken: ze willen er iets aan doen. Anderzijds denk ik dat vele leerlingen, die niet in de klas zitten met iemand die mee volgt via SIO, de kern van die dag moeilijk inzien. Ze gaan het misschien gewoon erg leuk vinden om in gemakkelijke kledij naar school te komen. Ik denk dat Bednet hun actie moet verfijnen om meer jongeren écht daarmee in aanraking te laten komen. Dit is al een mooie start voor geoptimaliseerd onderwijs maar het kan nog beter. Hoewel het artikel aanhaalt dat dit de kinderen thuis een hart onder de riem zou steken, denk ik dat het voor enkelen onder hen soms een extra confrontatie kan zijn. Niemand weet echt wat het betekent om via SIO les te volgen, ook ik niet. Als laatste vind ik dat niet enkel Bednet moet gesteund worden maar ook andere initiatieven die zorgen voor onderwijs bij leerlingen met extra noden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.