actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2015, 10:55
S*effie.Van.der.Schraelen S*effie.Van.der.Schraelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 46
Geen enkel spaarboekje levert nog geld op

Slechts een klein aantal spaarrekeningen leverden dit jaar voldoende rendement op om de stijgende levensduurte te compenseren. Voor 2016 zijn de vooruitzichten nog slechter. Zoals de kaarten er nu voor liggen, zal volgend jaar geen enkele spaarrekening nog meer rente bieden dan de hoogte van de inflatie. Tussen de verschillende formules blijven wel erg grote verschillen bestaan. Dat blijkt uit de resultaten van de verkiezing van de Spaarrekening van het Jaar door spaargids.be en De Standaard.
De verkiezing van de spaarrekening van het jaar is er een in mineur. De rente ging dit jaar nog verder omlaag. Aan het eind van het jaar is de rente op een groot aantal spaarboekjes weggezakt tot 0,05 procent basisrente, en 0,10 procent getrouwheidspremie. Of: wie nu 10.000 euro stort, en dat bedrag een jaar laat staan, krijgt daar een vergoeding van amper 15 euro rente voor uitbetaald, als de rente in de tussentijd tenminste niet wordt aangepast.

Over het hele jaar 2015 gezien is de situatie minder dramatisch. Dat blijkt duidelijk uit de categorie 'passief sparen', waarbij iemand 10.000 euro op een rekening heeft staan, daar een jaar niet naar omziet en zo wel de volledige getrouwheidspremie incasseert. De helft van de ruim 80 bekeken spaarrekeningen brachten in dat scenario dit jaar nog meer dan 50 euro rente op.

De verschillen tussen de banken blijven wel groot. Zo bood PSA Bank Distingo Plus, zoals eind vorig jaar voorspeld, het hoogste rendement. Dat leverde 180,55 euro op. Wie bij KBC een gewoon spaarboekje heeft, kreeg maar 20,78 euro, zowat negen keer minder.

Die opbrengst van PSA Bank oogt mooi, maar de balans is triest. De inflatie op jaarbasis bedroeg in december 1,50 procent. Dat betekent dat wie vorig jaar 10.000 euro op een spaarboekje had staan, nu 10.150 euro moet staan hebben om die inflatie te compenseren. Dat is slechts bij drie spaarrekeningen het geval: De eerder genoemde PSA Bank Distingo Plus, De NIBC Direct getrouwheidsrekening, en de Evi Getrouwheidsrekening. Al de rest blijft onder die drempel.

Afgaande op de rentevoeten die de banken bieden vanaf 1 januari, is de spaarder volgend jaar best af bij Banca Monte Paschi Belgio. De Fedeltŕ rekening, waarop een inleg van minstens 10.000 euro vereist is, biedt al enige tijd 0,2 procent basisrente en 1,2 procent getrouwheidspremie. Dat totaal van 1,4 procent oogt mooi, maar in de praktijk levert het netto ook niets op. Het planbureau verwacht volgend jaar immers een gemiddelde inflatie van om en bij de 1,6 procent. Maar de meeste spaarders zijn nog een stuk slechter af. Ruim de helft van de spaarrekeningen zal volgend jaar niet meer dan 30 euro rente opbrengen op een bedrag van 10.000 euro.

Datum: 29/12/2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151221_02031780

Eigen mening:
Het is erg gesteld met de spaarrekeningen bij de bank. Mensen die het doel hadden om te rentenieren met hun geld zullen dit toch op een andere manier moeten doen. Waarom zouden we ons geld nog op een spaarrekening zetten? Je kan het beter investeren in bijvoorbeeld vastgoed. Daar kan je wel winst maken met je geld. Hopelijk komt er hier nog verandering in want anders zal het maar een zwarte toekomst zijn voor de banken.

Laatst aangepast door S*effie.Van.der.Schraelen : 29th December 2015 om 11:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2015, 10:59
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ik vind het verschrikkelijk dat ons spaargeld nog maar zo weinig opbrengt. Hierdoor denk ik dat veel mensen gaan denken: 'Waarom zou ik nog sparen? Dit brengt toch niets op!'. En ik denk dat mensen hierdoor ook echt minder gaan sparen.

Zelf spaar ik nog wel, maar als ik dan op het einde van het jaar zie welk bedrag er op die rekening staat en hoeveel het heeft opgebracht, vind ik dit echt schandalig. Soms denk ik zelfs dat ik mijn geld beter thuis kan bewaren, dan betaal ik geen kosten aan de bank. Voor de interest moet ik het niet op de bank laten staan (al is het wel een veiligere manier natuurlijk dan het geld onder je matras te leggen)!

Ik hoop dat hier nog verandering in gaat komen, anders denk ik echt dat er steeds minder en minder mensen nog gaan sparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.