actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2012, 10:42
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Vlaams uniefs tellen amper vier allochtone proffen

Van de 1.611 hoogleraren en professoren aan de Vlaamse universiteiten zijn er slechts vier van niet-westerse origine. Dat schrijft De Morgen maandag, op basis van cijfers van de Vlaamse Interuniversitaire Raad.
UGent-rector Paul Van Cauwenberge erkent dan ook dat het beeld van de universiteit als wit bastion blijft bestaan. Hij wijst als oorzaak op de karige instroom van niet-westerse studenten. Een verbetering van de situatie zal volgens hem zeker nog twee generaties duren.
Ook rector Mark Waer van de KU Leuven bevestigt het probleem. 'Het heeft vooral met het aanbod te maken', zegt hij in De Ochtend op Radio 1. 'Allochtonen stromen weinig door naar een academische carrière en dus zijn er weinig kandidaten van allochtone oorsprong. Het grondprobleem bevindt zich al bij kleine kinderen.'
Waer ziet twee oplossingen: ofwel positieve discriminatie, ofwel meer studenten van allochtone afkomst aantrekken. Voor dat laatste zijn heel wat initiatieven, zegt hij. Meer professoren van allochtone oorsprong aan de Vlaamse universiteiten krijgen, zal volgens de rector in elk geval een werk van lange adem zijn.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120430_006
De Standaard

mening:
Ik denk vooral dat, omwille van het feit dat onze universiteiten nog niet zo bekend zijn, er daardoor ook minder allochtone studenten aangetrokken worden tot ons land. Vele lessen worden ook nog steeds in het Nederlands gegeven dus als je als allochtoon deze taal niet beheerst is het ook veel moeilijker om de les te kunnen volgen en instuderen. Ik ben het eens met Paul Van Cauwenberge dat het lage aantal allochtone studenten aan de oorzaak ligt van het lage aantal allochtone professoren. Ik denk dat als men dit aantal wil laten stijgen, men eerst België aantrekkelijk moet maken voor niet-westerse studenten.

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 30th April 2012 om 11:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 11:28
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Eén van de oplossingen, nl. positieve discriminatie, vind ik geen goed idee aangezien dit geen eerlijke manier is om professoren van niet-westerse origine aan te werven. Zo ga je andere hoogleraren en professoren ook benadelen (op een bewuste manier) en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik ben meer te vinden voor de tweede oplossing en dat is het aantrekken van allochtone studenten. Universiteiten kunnen misschien laten blijken dat iedereen welkom is en dat ze bereid zijn om te differentiëren. Sommige allochtonen hebben bijvoorbeeld problemen met het Nederlands, misschien kunnen bepaalde lessen worden gegeven in een taal die meer toegankelijk is voor hen of leerbegeleiders kunnen deze studenten meer ondersteunen door hen extra uitleg of hulp te bieden daar waar zij problemen hebben met het Nederlands. Als allochtone studenten het gevoel krijgen dat ook zij meetellen in ons onderwijssysteem, dat ze welkom zijn op iedere universiteit en dat men bereid is om hen te ondersteunen dan denk ik dat de kans om later autochtone professoren en hoogleraren op onze universiteiten te hebben groter wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.