actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2012, 16:17
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Antwerpen en de kust tegen 2050 onder water?

Antwerpen en de kust tegen 2050 onder water?
dinsdag 18 december 2012, 11u26

ANTWERPEN/OOSTENDE - ‘Als de klimaatverandering zich in dit tempo voortzet en de zeespiegel blijft stijgen, dreigen de kuststreek en de stad Antwerpen tegen 2020 risicogebieden te worden.' Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit Gent in Gazet van Antwerpen. Als er geen actie ondernomen wordt, kunnen de gebieden tegen 2050 zelfs helemaal onder water staan.

Uit de studie, op vraag van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT), blijkt dat zowel de kust als de stad Antwerpen ‘risicogebieden' zijn. Ook in woongebieden langs rivieren kunnen problemen optreden.

‘Tegen het einde van deze eeuw wordt er rekening gehouden met een stijging van het zeepeil van 1 tot 2 meter en met een temperatuurverhoging tot 6 graden', zegt Georges Allaert, hoogleraar ruimtelijke planning aan de UGent, in Gazet van Antwerpen.

‘Vlaanderen bereidt zich wel degelijk voor op de klimaatverandering', reageerde minister Crevits al. Zij had het over het kustverdedigingsplan, dat een zeespiegelstijging tot 80 centimeter opvangt, en het Sigmaplan dat Antwerpen moet beschermen. ‘Die plannen zijn echter niet langer toereikend', zegt Allaert. ‘De overheden moeten een langetermijnvisie ontwikkelen voor de periode 2020-2050 én daarna.'

Orkaan Sandy

De hoogleraar wijst ook op de hoogdringendheid van de maatregelen. ‘Stormmuurtjes zullen niet langer volstaan. Het aantal superstormen zal toenemen. Tot orkaan Sandy lelijk huishield, dacht men in New York ook dat men veilig was. Wel, wat gebeurde in New York, kan ook in Antwerpen. We moeten ons daar tegen wapenen en wel nu.'

De langetermijnvisie zou volgens de onderzoekers ook voordeliger uitdraaien. ‘De kosten van een ramp zouden hoger liggen dan de preventieve investeringen', luidt het.

In het nieuwe bestuursakkoord van de stad Antwerpen staat voorlopig nog niets over de aanpak van de klimaatverandering. ‘Ontgoochelend', besluiten de onderzoekers.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/artikel/det...121218_00406090)

Mijn mening:
Als hiernaar echt deftig onderzoek gedaan is, wordt het tijd dat er goede maatregelen komen omtrent de opwarming van de aarde. Ik denk dat de Belgen op dit vlak nogal laks zijn, omdat ze denken dat orkanen, zware overstromingen e.d. niet in België kan voorkomen. Maar als we zo verder doen zou de laksheid van de Belgen volgens het artikel toch kunnen leiden tot zware overstromingen en zelfs orkanen in België. Jammer genoeg zal dit besef (en niet enkel dat van de Belgen) er pas komen als er daadwerkelijk iets gebeurt, maar hoogstwaarschijnlijk is het dan al te laat...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 18th December 2012 om 16:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2012, 10:55
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Eigen mening:
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Caroline. Mensen beseffen, zeker in het Westen, dat wat ze doen te belastend is voor het milieu. We realiseren ons dat we eigenlijk nog altijd niet goed bezig zijn, dat kan volgens mij niet anders. Toch doen we er onvoldoende aan, gewoon omdat dingen die goed zijn voor het milieu vaak nefast zijn voor ons persoonlijk comfort of onze portefeuille. Ja, we beseffen dat het milieu overbelast wordt, maar inboeten wat betreft comfort en luxe, dat gebeurt gewoon niet of veel te weinig. Ikzelf ben hier ook schuldig aan. Mensen zijn hun luxueuze leventje gewoon en inboeten is niet iets dat gemakkelijk zal gebeuren. Volgens mij zal dit pas gebeuren, zoals Caroline zegt, als het te laat is.
Een mogelijke wending die we hier aan kunnen geven is de prijs van dingen aanpassen. Maak de dingen die nefast zijn voor ons milieu duurder dan de milieuvriendelijke alternatieven. Mensen zullen al snel overschakelen op de alternatieven. Natuurlijk is dit praktisch nog niet haalbaar, maar dit lijkt me de enige manier waardoor mensen nog meer en op tijd zullen reageren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2012, 21:12
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik deel de mening van Caroline en Joëlle gedeeltelijk. Zoals zij al aanhaalden, is het inderdaad belangrijk dat er dringend maatregelen worden getroffen. Zoals in het artikel staat: 'De kosten van de ramp zullen hoger liggen dan de preventieve investeringen.' Het is dus belangrijk dat men nu begint met deze preventieve investeringen. Toch deel ik Joëlle haar mening niet volledig. Ik ben van mening dat dingen die nefast zijn voor ons milieu duurder maken geen oplossing is. Dan kan je vergelijken met de obesitas-problematiek. Meer en meer mensen lijden aan obesitas maar je gaat dit ook niet kunnen oplossen door ongezond voedsel duurder te maken. De meeste mensen kopen toch wat ze willen hebben. Een kleine prijsverhoging zal hun keuze waarschijnlijk niet of nauwelijks beïnvloeden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.