actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2011, 11:01
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Weggepeste pedofiel met enkelband keert liever terug naar cel

Weggepeste pedofiel met enkelband keert liever terug naar cel

• donderdag 17 februari 2011
• Het Nieuwsblad
• Auteur: (PHU)

KNOKKE - Een veroordeelde pedofiel die onder strikte voorwaarden opnieuw in zijn thuisdorp Knokke-Heist mocht gaan wonen, heeft zelf besloten om terug te keren naar de gevangenis. Hij was het getreiter en de achterklap moe.

Tussen 2000 en 2008 verkrachtte Alphonse M. (72) in de buurt van Knokke-Heist acht minderjarige jongens en een meisje. Telkens lokte hij hen mee in ruil voor een cadeautje of wat zakgeld. De man werd in 2007 door een Brugse rechter veroordeeld tot zes jaar celstraf. 'De maatschappij dient tegen hem beschermd te worden', sprak de rechter.

Onlangs verkreeg M. voor de strafuitvoeringsrechtbank opnieuw zijn vrijheid. Hij kreeg strikte voorwaarden opgelegd en werd scherp in de gaten gehouden. Een ouder van een van de slachtoffers schrok zich onlangs een hoedje toen ze hem kruiste in een supermarkt in het dorp. Meteen ging een storm van protest door het dorp. De ouders van de slachtoffers planden zelfs een protestmars.

'De situatie werd onleefbaar voor mijn cliënt en zijn familie', zegt zijn advocaat Paul Brondel. 'Hij kreeg strikte voorwaarden opgelegd en dat leek heel goed te gaan. Hij kon aan de slag bij zijn zoon. Uiteraard was het voor zijn zoon en schoondochter geen evidente situatie om hem terug in huis te nemen, maar ze waren blij dat hij uit de gevangenis was. Maar de druk en het getreiter werden gewoonweg te groot. Zijn familie durfde zelfs de rolluiken niet meer omhoog te laten uit schrik voor represailles. En dat leidde tot wrevel. De plannen voor een protestmars waren de druppel.'

Dader zelf slachtoffer

Alphonse M. had geen zin meer in ruzies en vervelende situaties en besloot op eigen houtje zijn vrijheid opnieuw in te ruilen voor de gevangenis. 'Uiteraard niet al juichend, maar wat kon hij doen? Het werd te veel', aldus Brondel.

'Het was voor alle partijen een heel moeilijke situatie', zegt commissaris Steven Desmet van de lokale politie. 'Zover wij weten heeft hij zijn strenge voorwaarden niet geschonden. We begrijpen de angstige reacties van sommige slachtoffers, maar met deze bizarre beslissing wordt de man eigenlijk zelf slachtoffer.'

In theorie zal de veroordeelde pedofiel zijn oorspronkelijke straf tot 2012 moeten uitzitten, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat de strafuitvoeringsrechtbank op 24 februari niet met een voorstel zal komen om elders begeleid te gaan wonen.


Commentaar

Ten eerste hoop ik dat dit feit mensen die met slechte gedachten rondlopen behoedt om hetzelfde te doen dan Alphonse M.. Tegenwoordig komt pedofilie steeds vaker in het nieuws en wordt het veel minder in de doofpot gestoken. Pedofilie is een probleem dat veel te lang een taboe is geweest en dat daarom te weinig weerwerk heeft gekregen. Kinderverkrachtingen zijn een probleem van vroeger en nu dat moeilijk kan worden gestopt.

Toch moet er alles aan gedaan worden om dit probleem aan banden te leggen. Pedofilie is een ziekte waarvan men spijtig genoeg de symptomen niet van kan zien. Er worden dus meestal eerst slachtoffers gemaakt voor de ‘geesteszieke’ kan worden behandeld.

Het is ergens logisch dat mensen het moeilijk hebben om mensen zoals Alphonse M. zien terug te keren in de maatschappij. Hiervoor heb ik alle begrip.

Ook de familie van Alphonse M. heeft het zwaar te verduren gehad en ik vind het bewonderenswaardig dat deze mensen Alphonse M. nog in huis hebben genomen.

Bron

http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GRC36FQHM
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th February 2011, 13:53
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Onzin

De politiecommissaris zegt in dit artikel dat de man nu zelf slachtoffer wordt. Dit vind ik wel een starffe uitspraak, deze man maakte 8 slachtoffers! Stel je maar is in de plaats van de ouders van die kinderen en van de kinderen zelf.
Hoe moeten zij zich voelen nu de man ineens weer in het drop rondloopt.

Ik ben het er wel mee eens dat deze man een nieuwe kansverdient om zich te integreren in de maatschapij, dan wel onder zeer strenge voorwaarden. Ik ben wel van mening dat dit niet kan in de omgeving van de plaats delict. Men kan hem beter elders later integreren dan daar.

Het is logisch dat de mensen zo reageren op zijn aanwezigheid, dit is een gevolg van zijn eerdere gedrag. De man heeft er zelf voor gekozen om terug te keren en moet de gevolgen van zijn gedrag maar dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.