actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2018, 19:38
Sara.W*uters Sara.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 56
Broodroof voor jonge creatievelingen: "Je werkt keihard en opeens gaat iemand met dat

De Antwerpse illustrator Laura Janssens (28) kon haar ogen niet geloven. Zonder haar toestemming bood een webshop uit Limburg t-shirts met haar prints aan. Broodroof voor jonge creatievelingen die het financieel al moeilijk hebben. "Je werkt keihard en opeens gaat iemand met dat werk lopen."
"Gij zijt echt kei speciaal!", lacht een curryworst special op de print van Laura Janssens. Een amusante prent die de illustrator vorige week, ter gelegenheid van complimentendag, met haar duizenden socialemediavolgers deelde. Maar tot haar verbazing stond gisteren opeens een bijna identieke print op Arttra-Design, een webshop in textielbedrukking uit Neerpelt.

"Zonder dat ik daarvoor de toestemming heb gegeven", zegt Janssens. "Toen ik het opmerkte, was mijn eerste reactie er een van paniek. Ik dacht: 'Shit, moet ik hen een aangetekende brief sturen? Een proces aandoen?' Dat is geld dat ik als freelancer niet kan missen. Via sociale media heb ik advies ingeroepen, uit sympathie zijn mensen massaal de printshop gaan contacteren."

Na een storm van protest werd het kledingstuk offline gehaald. Er kwam een korte verklaring van Arttra-Design op Facebook, maar die verdween ook snel weer offline. In een reactie aan De Morgen laat zaakvoerder Mike Lambrechts nu weten dat "de fout bij een klant ligt." "Iemand was met de bewuste print naar ons gestapt om die op een t-shirt te drukken", zegt Lambrechts. "Zoals altijd vroegen we of die auteursrechtenvrij is en hij beweerde van wel. We vonden het een fijne prent en hebben dan gevraagd of we hem ook op onze webshop konden plaatsen. Toen we hoorden dat het om een ontwerp van Laura ging, hebben we het meteen van de site gehaald. We hebben er geen verkocht."

"Ik vind het een gek verhaal", reageert de illustrator. "Op zich is het goed voor mij dat het verwijderd is, maar daarmee is de kous wel heel snel af. Het bedrijf heeft me gecontacteerd voor een gesprek om een en ander uit te klaren. Ik ga dat aangaan."

Mag een webshop zomaar op vraag iets drukken wat een ander aanlevert zonder degelijke check? "Indien aangeleverd door een derde dan moet de webshop vragen of je alle rechten bezit op het werk en je waarschuwen over auteurswetgeving", zegt jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert. "Doen ze dat allemaal netjes, dan is uiteindelijk diegene die aanlevert aansprakelijk. Maar dat gaat enkel over de bestelling, van zodra je het aanbiedt op een webshop, ben je ook in fout."

Hoe dan ook Janssens is in haar recht. "Je hebt auteursrecht op je eigen ontwerp en dat tot wel zeventig jaar na je overlijden", zegt Dobbelaere-Welvaert. "Je hoeft ook niks te registreren hiervoor, het auteursrecht komt automatisch en gratis. Bewijs leveren van dat auteursrecht, dat is iets anders. Je zal moeten bewijzen dat je ontwerp eerst was en dus niet hun kopie. Uiteindelijk zal rechter moeten beslissen of er auteursbreuk is."

Jonge, zelfstandige creatievelingen hebben het al moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Zaken als deze kunnen ze missen. "Ik kom rond, maar ik moet wel elke week zestig uur werken", zegt Janssens. "Je werkt dan keihard, je zit vol ideeën voor affiches, producten, postkaarten en opeens gaat iemand anders daarmee lopen zonder je te vermelden. Dat is zuur. Mensen zeggen nu wel dat je goed bezig bent als mensen je werk beginnen te stelen. Ik trek mij daar aan op."

bron: de morgen 08.03.18 https://www.demorgen.be/economie/br...lopen-b2967720/

eigen mening: Ik heb dit verhaal al eerder gehoord bij mensen die enige bekendheid hebben behaald doormiddel van sociale media ( instagram, youtube, vine, musical.ly) en graag merchandise de wereld in willen sturen voor hun fans. Als deze merchandise aanslagen en goed verkopen, is de kans groot dat ze door een groot bedrijf worden nagemaakt en goedkoper worden verkocht. Het is blijkbaar een moeilijk en langdurig proces om dan deze verkopers, die vaak deze ‘nagemaakte’ producten verkopen via amazon, ebay, enz. uit te schakelen. Ik vind het jammer en zelfs een beetje zielig, dat grote bedrijven de ideeën van jonge, creatieve mensen moeten stelen. Als je een idee tot werkelijkheid kunt brengen, dan ben je daar sowieso trots op. Het moet dan heel veel pijn doen als je een replica van jouw idee elders te koop moet zien staan. Dan moet je maar hopen dat mensen de replica’s niet aan jouw gaan koppelen. Want je weet niet of het nagemaakte product van dezelfde kwaliteit is als het originele.

Laatst aangepast door Sara.W*uters : 8th March 2018 om 19:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.