actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 08:58
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Mensen roken ook thuis minder door rookverbod

Het rookverbod op café of op het werk doet mensen minder roken. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek en wordt bevestigd door tabakoloog Hedwig Boudrez van het Gentse UZ. 'Het gaat om dalingen tot 7 procent', zegt die. 'Er zijn twee redenen. Allereerst heb je minder mogelijkheden en dus ook minder uren de kans om te roken. Daarnaast kweek je zo een gewoonte om minder vaak een sigaret op te steken. Thuis gebeurt dat dus automatisch ook iets minder. Voor een grote daling van het aantal rokers zorgt het wel niet. Er zijn er die stoppen, maar de instroom blijft groot. We merken dus vooral een afname van de dagconsumptie.'

Wat ook al goed is. 'Klopt, maar er is wel geen evenredige gezondheidswinst. Het is namelijk niet omdat je de helft minder rookt, dat je de helft gezonder wordt. Je gaat namelijk op een andere manier roken. Kun je op het werk maar om de twee uur een sigaret opsteken, dan zul je die tot op de filter oproken terwijl je vroeger misschien halve sigaretten al weggooide. Je zal ook veel dieper inhaleren. Want je lichaam zal onbewust proberen om toch de vroegere dosis nicotine binnen te krijgen. Minder roken is dus natuurlijk beter, maar het gezondste is helemaal te stoppen.'

En dat proberen volgens Boudrez vooral mensen vanaf 35 jaar. 'Dat is de typische doelgroep. Ze zijn die verslaving beu of hun partner wil dat ze stoppen. Maar er zijn er ook jongere, hoor. Vandaag kwam er op mijn praktijk een meisje van zestien langs. Ze rookt al twee jaar en zit nu aan een pakje per dag. Ze wil er vanaf, maar kan het niet zonder hulp.'

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...kelid=GS63ICOSV
Donderdag 17/11/2011

Roken, een verslaving als een andere. Natuurlijk is het goed dat mensen dankzij het rookverbod op café, het werk en openbare plaatsen ook thuis de neiging gaan hebben om minder vaak een sigaret op te steken. Meestal is het zo dat mensen op café net het meeste roken, omwille van het gezellige en omdat een pintje voor rokers net iets lekkerder smaakt met een sigaretje erbij. Als ze op deze momenten hun tabaksgebruik minderen, zal het voor velen inderdaad onbewust een gewoonte worden om minder frequent een sigaret op te steken, ook thuis.
Natuurlijk zou het nog veel gezonder zijn moest iedereen stoppen met roken, maar je moet ook realistisch blijven. Het is en blijft een verslaving. Daarenboven willen velen ook gewoon niet stoppen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2011, 16:24
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Alles wat gedaan kan worden om roken te stoppen of te minderen moet gedaan worden. Ik ben blij te lezen dat het rookverbod toch al enig effect heeft. Mensen moeten zich ervan bewust worden de nieuwe regelgevingen omtrent roken niet zomaar worden ingevoerd of dat ze niet worden ontworpen om mensen te pesten . Deze nieuwe wetten zijn er enkel en alleen voor de gezondheid van de mens. Rokers moeten inzien dat ze hun kans op longkanker (en dus vervroegd sterven) aanzienlijk verhogen door van die 'stinkstokjes' te inhaleren. Daarom vind ik het erg goed dat sensibiliseringscampagnes blijven bestaan en de moet niet opgeven. Ik ben ook zeer tevreden over het rookverbod in cafés dat recent ingevoerd is. Het is beter voor de gezondheid van de roker maar ook voor de gezondheid van de niet-roker. En uit dit artikel blijkt dat dat rookverbod dan toch al enige invloed vertoont. Laat ons hopen dat dit zo verder gaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 11:15
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op rookverbod doet minder roken

Zelf ben ik anti-roken maar als ik naar café ging wist ik dat hier gerookt mocht worden en dat ik dan waarschijnlijk naar rook ging stinken. Nu is het misschien wel aangenamer maar ik vond dit nu niet echt een noodzakelijke maatregel.

Het is natuurlijk wel leuk om te lezen dat door deze maatregel de mensen ook thuis minder gaan roken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.