actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2013, 21:17
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Werkloosheid stabiel in 2012

Werkloosheid stabiel in 2012

De RVA vergoedde vorig jaar 417.250 volledig werklozen. Dat zijn er 1,1 procent minder dan in 2011. Dat blijkt uit het jaarverslag van de RVA.


Die daling is wel voor een stuk kunstmatig en een gevolg van het verlengen van de inschakelingstijd voor jonge werkzoekende schoolverlaters. Zonder die maatregel zou er sprake zijn van een stabilisering van de werkloosheidscijfers, aldus Georges Carlens, administrateur-generaal van de RVA.

Dat de werkloosheidscijfers in 2012 standhielden, ondanks de moeilijke economische situatie, is voor een groot stuk te danken aan het systeem van de tijdelijke werkloosheid. Het aantal tijdelijke werklozen steeg in 2012 naar iets meer dan 40.000.

Maar ook het systeem van de dienstencheques zorgt voor bijkomende tewerkstelling. Dat systeem groeit nog steeds.

Voor 2013 verwacht de RVA evenwel een stijging van het aantal vergoede werklozen, met 3,2 procent of 13.200 mensen. De herstructureringen bij onder meer ArcelorMittal en Ford Genk zijn hier niet vreemd aan.

Bron: De Standaard 21 maart 2013 (http://www.standaard.be/artikel/det...130321_00512817)

Eigen mening:
De werkloosheid is gestabiliseerd dit is eindelijk goed nieuws. Dit heeft als gevolg dat de sociale zekerheid niet meer kosten moet verwachten dan ingeplant. Hierdoor wordt ons sociaal systeem hopelijk weer betaalbaar. We zijn dus op de goede weg laat ons hopen dat we op dit pad blijven. Alleen lijkt deze daling maar van korte duur te zijn. Dankzij de sluiting van Ford Genk zullen de cijfers weer de verkeerde richting uitgaan. Hopelijk is dit de laatste dip in de cijfers en kunnen we een beter toekomst tegemoet gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2013, 14:56
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down

Ik ben blij te horen dat de werkloosheid in België beetje bij beetje afneemt. Tenslotte moeten wij als land uit deze crisis geraken en het begrotingstekort kleiner maken. Dit gaat alleen als er meer mensen gaan werken.
Onlangs op de radio hadden ze het ook over dit onderwerp. Hierbij heeft men enkele verontrustende feiten gepubliceerd. Zo zei men dat vooral Genk altijd zeer hard getroffen wordt door de crisis. Dit omdat het gebied stikt van de grote bedrijven, waardoor bij besparingen daar ook altijd snel mensen worden ontslagen. Ook zei men in het radioprogramma dat bij ontslagen meestal de jongeren eerst afvloeien. Dit verontrustte me toch wel een beetje. Ik kan er wel inkomen dat het voor een bedrijf goedkoper is om jongeren te laten afvloeien bij besparingen, aangezien het een pak duurder is om ouderen te ontslaan. Toch vind ik dit jammer om te horen, aangezien deze jong volwassenen vaak meer productiever zijn dan ouderen omdat ze nog sneller kunnen werken. En hierdoor meer winst opbrengen voor het bedrijf.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2013, 14:24
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Ik ben nu al benieuwd naar de cijfers van 2013... Ik vrees dat we die roze bril al snel zullen mogen afzetten. Het lijkt als jongvolwassene steeds moeilijker om werk te kunnen vinden en houden. Tegenwoordig speelt ervaring een zeer belangrijke rol. Spijtig dat schoolverlaters net datgene niet hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th March 2013, 17:05
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Natuurlijk ben ik blij dat de werkloosheid daalt, maar ik sta hier eerder sceptisch dan optimistisch tegenover.Ik denk ook dat we de sluitingen van als maar meer grote werkgevers en bedrijven zeker in acht moeten nemen. Deze bedrijven (kijk bijvoorbeeld naar de eerder vernoemde bedrijven Ford Genk en ArcelorMittal) zullen steeds blijven zoeken naar de goedkoopste landen om hun producten te produceren (en zo winst te blijven maken).
Hier tegenover staat dan wel het groeiende succes van dienstencheques, die toch een groot deel van de bevolking kans geeft op een job.
Ik denk dat hier altijd problemen zullen zijn, maar laat ons hopen dat er voor onze generatie in de toekomst toch ook nog 'goede' beroepen weggelegd zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.