actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2013, 11:31
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Wildgroei aan privédetectives op werkvloer

Wildgroei aan privédetectives op werkvloer

* zaterdag 23 maart 2013, 06u55
* Bron: Belga
* Auteur: oom

Werkgevers gaan steeds verder in het inschakelen van privédetectives om hun personeelsleden te bespioneren. Dat blijkt uit een verslag van de Kamercommissie Binnenlandse Zaken over de wereld van de privédetectives, zo meldt De Tijd zaterdag.

De vakbond ACV getuigt in het verslag zelfs over een netwerk van vijftig privédetectives die bedrijven helpen zoeken naar bezwarend materiaal om in deze crisistijden werknemers - en dan vooral dure vakbondsafgevaardigden - goedkoop te kunnen ontslaan.

'Dat zijn verregaande praktijken, maar de huidige detectivewet laat dergelijke praktijken meestal toe', reageert Jan Cappelle, het hoofd van de bevoegde controledienst bij de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. 'En dat maakt het nu juist verontrustend. Ik pleit daarom voor een nationale arbeidsovereenkomst tussen werkgevers en werknemers om het gebruik van privédetectives te regelen. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk wat wel en niet mag.'

Volgens Cappelle is het inzetten van detectives intussen al wijdverspreid. 'Sommige grote bedrijven, zoals Coca-Cola, Carrefour en Inno, hebben hun eigen detectives. Maar dat zijn er slechts een veertigtal. De meeste bedrijven doen een beroep op zelfstandige detectives.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130323_00515142

Commentaar: Waar gaan we toch naartoe? "Big Brother is watching you" : je wordt tegenwoordig op elke plaats en elk moment gefilmd. Ik kan begrijpen dat allerlei technische mogelijkheden worden ingeschakeld om de algemene straffeloosheid in te perken. Als dit kan gebruikt worden om bijvoorbeeld het pestgedrag op het werk te bestrijden vind ik dat nog OK , maar indien men een bepaalde groep mensen (hier vakbondsafgevaardigden) gaat viseren om hun bescherming op te heffen, vind ik het er wel over : zij vertegenwoordigen de werknemers en komen op voor de veiligheid en het welzijn van de werkomgeving. Dikwijls geeft dit conflicten tussen hen en de directie, vandaar dat die bescherming nodig is. Uiteraard mag hier ook geen misbruik van gemaakt worden!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2013, 13:49
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Wat een enge gedachte. Werknemers die detectives inzetten vind ik toch wat te ver gaan. Het is zeker nodig dat er hiervoor een strengere regelgeving komt want nu kunnen werkgevers het leven van hun 'dure' werknemers uitspitten tot ze iets gevonden hebben dat kan leiden tot een ontslag. Dit vind ik zeker niet correct want wat mensen in hun vrije tijd en privacy doen moeten ze zelf maar kiezen zolang ze het bedrijf waar ze werken geen schade toebrengen. Dit is namelijk wat privacy betekent. Op deze manier zullen werknemers bij alles wat ze doen op hun hoede zijn wat volgens mij niet goed kan zijn voor hun mentale toestand. Hopelijk kunnen ze deze praktijken een halt toe roepen want anders wordt het inderdaad echt 'big brother is watching you'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.