actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2013, 10:40
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Naaktschilderijtje hangt al 15 jaar in huis van Plop

Naaktschilderijtje hangt al 15 jaar in huis van Plop
donderdag 11 april 2013, 03u00Auteur: tom de leur en koen baumers

Na het Bad siert niet alleen de muur van heel wat Vlaamse huiskamers, maar ook die van de Melkherberg.

In de Melkherberg van kabouter Plop hangt al sinds de eerste aflevering een schilderij van twee naakte kinderen. De knipoog in de kinderreeks van Studio 100 naar een klassieker uit 1890 bleef al die jaren onopgemerkt. ‘Kabouters hebben een ouderwetse smaak: wij werden vroeger allemaal naakt gefotografeerd op een schapenvel', zegt kabouter Walter ‘Plop' De Donder.
De kinderreeks Kabouter Plop geeft na vijftien jaar nog een mooi geheim prijs. In de Melkherberg van Kabouter Plop hangt naast de deur een schilderij met twee naakte kinderen met een Plopmuts. Het schilderij kwam gisteren aan de oppervlakte in een herhaling van een oude aflevering op VTMkzoom.

Het schilderij blijkt een reproductie te zijn van een bekende klassieker uit 1890, Na het Bad . In dat tafereel warmen twee kinderen zich op aan een haardvuur. Het schilderij is van de Canadese schilder Paul Peel, die wel vaker naakt gebruikte in zijn werken. Zo schilderde hij ook Een Venetiaanse Bader en De Kleine Herderin . Het schilderij Na het Bad werd bekroond en is talloze keren gekopieerd. Het hangt in heel wat Vlaamse huiskamers aan de muur.

En dus ook in de Melkherberg, maar daar hebben de kinderen kaboutermutsen op het hoofd. ‘Het is gemaakt door een handige rekwisiteur die goed kon schilderen', zegt Ann Janssens van Studio 100. ‘Het was een grappige variant op een bekend schilderij.'

Al sinds de eerste aflevering op 27 augustus 1997 hangt het er aan de muur. ‘Kabouters zijn nogal ouderwets', zegt Walter De Donder, behalve burgemeester van Affligem ook de acteur die Plop speelt. ‘We werden vroeger allemaal wel eens naakt gefotografeerd op een schapenvelletje. Ik denk niet dat er iemand aanstoot aan neemt.'

Sinds de eerste uitzending is er maar één keer een reactie gekomen op het schilderij in de Melkherberg. ‘We hebben ooit één boze mail gekregen van een Nederlandse man', zegt Ann Janssens. ‘Maar van Kabouter Plop zijn meer dan driehonderd afleveringen gemaakt, buiten die ene Nederlander is het nooit iemand anders opgevallen. Laat staan dat iemand er zich aan heeft gestoord.'

Iemand stoorde zich er wél aan: kabouter Plop zelf. ‘Ik vind het zelf niet zo mooi', zegt Walter De Donder. ‘Je zag dat het door een amateur gemaakt was. Je kan het moeilijk kunstzinnig noemen. Maar ik heb goed nieuws: in de vier nieuwe films die we hebben opgenomen, is het decor opgefrist. De Melkherberg is een flink stuk warmer aangekleed. Nu hangt er een schilderij van de betovergrootvader van Plop en van andere kabouters in het bos. Het ziet er mooi uit.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130410_00536562

Commentaar: Velen (waaronder ook ikzelf) zullen zich afvragen of dit wel echt nieuws is of niet. Ik stelde mij die vraag ook en heb dus klaarblijkelijk besloten dat dit nieuws is door dit artikel te posten op 'actualiteit.org'. Ik vind dat dit in België niet echt relevant nieuws is. Het viel de meeste mensen gewoon niet op want er is maar één reactie gekomen op het schilderij. Maar als we ons eens gaan inbeelden hoe hierop zou worden gereageerd in andere landen, wordt het voor mij wel nieuws. Dan wordt nog maar eens duidelijk dat we (volgens mij) in een land wonen waar er zulke dingen door de beugel kunnen. Anders als bijvoorbeeld in Amerika, daar probeert men naakt (net zoals 'vuile woorden') zoveel mogelijk te sensibiliseren voor jongeren. Ik persoonlijk vind dat men niet van hoger uit mag beslissen wat jongeren wel en niet te zien en te horen krijgen. Het is volgens mij aan de ouders om dit te beslissen. Zij weten zelf het best waar hun kind aan toe is en waar nog niet. Wel mag een overheid, naar mijn mening, advies geven over wat wel en niet mag vertoond worden aan kinderoogjes en oortjes.

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 11th April 2013 om 10:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2013, 18:38
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Op de website van Het Nieuwsblad kan er gereageerd worden op dit artikel en blijkbaar zijn er toch nog heel wat preutse mensen onder ons. Je moet er de humor een beetje van in zien, volgens mij. Het is toch maar een mopje en uiteindelijk komt dit schilderij nooit heel duidelijk in beeld! En voor die éne Nederlander die zich eens beziggehouden heeft met alle beelden in slowmotion te bekijken en er over te gaan zagen... Oké, kabouter Plop is en blijft een programma voor kinderen, maar wat maakt dit schilderij nu uit?! Dit artikel zou ook wel onder de topic 'Als we maar kunnen lachen...' kunnen thuishoren. Het is inderdaad niet echt nieuws, het is gewoon een leuke anekdote en grappig om weten!
Ps: Maxime, bedoel je misschien censureren in plaats van sensibiliseren?
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.