actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 00:39
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
gesprekken Dexia verlopen moeizaam

Gesprekken bij Dexia verlopen moeizaam
zondag 09 oktober 2011, 23u05

De raad van bestuur van Dexia verloopt op dit moment erg moeizaam. De ministerraad van 22 uur is uitgesteld, en het lijkt een lange nacht te worden voor alle betrokkenen.
Eerder vandaag bereikten de Belgische, Franse en Luxemburgse overheid ogenschijnlijk vrij snel een akkoord over de redding van Dexia. Dat gebeurde in nauwelijks twee uur tijd. De precieze inhoud van het akkoord tussen de drie regeringen is nog niet bekend, al lekken er steeds meer details uit.

Sindsdien buigt de Raad van bestuur van Dexia zich over het akkoord, maar daar verlopen de gesprekken eens stuk moeizamer, vernam De Standaard in regeringskringen. Momenteel heerst zelfs een zeker pessimisme. De ministers hielden er al rekening mee dat de ministerraad niet tijdig zou kunnen starten. Die start is voor onbepaalde duur uitgesteld.

Binnen de Raad van Bestuur vlotten de gesprekken over dit akkoord echter niet. Het wordt dus nachtwerk voor zowel de Raad van Bestuur als de federale regering. Ook maandag, bij de vorige zitting van de raad van bestuur, verliepen de gesprekken al erg moeizaam.

Bedoeling is dat de ministerraad de Federale Investerings- en Participatiemaatschappij (FIPM) vanavond of vannacht nog formeel de opdracht geeft om Dexia Bank België te kopen. Daarnaast wordt er ook gesproken over de activering van de staatsgarantie voor de coöperatie Arcopar. Arco is één van de referentieaandeelhouders van Dexia groep.

Belgisch-Frans-Luxemburgs akkoord

De onderhandelingen tussen de Franse en Belgische regering over Dexia begonnen vandaag om 12 uur in het Egmontpaleis in Brussel. Even na 14 uur stuurde de regering een mededeling rond waaruit bleek dat er een principeakkoord was.

'De regeringen van België, Frankrijk en Luxemburg bevestigen, na een vergadering zondagmiddag in Brussel, hun solidariteit bij het zoeken naar een oplossing om de toekomst van Dexia veilig te stellen. Ze geven hun volle steun aan de voorstellen van het management van de bankgroep', aldus die mededeling. 'De voorgestelde oplossing, die ook het resultaat is van diepgaand overleg met alle betrokken partners, zal worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur van Dexia, die de voorstellen nog moet goedkeuren.'

Meer details werden er niet vrijgegeven. Dat de vergadering slechts twee uren duurde, komt volgens minister van Financiën Didier Reynders omdat er de voorbije dagen en 'misschien zelfs weken' grondige voorbereidingen werden genomen.

De uitspraak is opvallend, want terwijl er in de media effectief geruchten waren over de oprichting van een aparte Franse bank voor de gemeenten, ontkende Dexia-voorzitter Jean-Luc Dehaene eind september nog dat er een splitsingsscenario op tafel lag. Hij deed dat in een persbericht na een raad van bestuur van de groep.

Gewesten

De uiteindelijke verdeling van lasten en lusten tussen de federale regering en de gewesten zal worden doorgeschoven naar overleg dat de komende dagen en weken moet plaatsvinden. In eerste instantie zal de Belgische staat dus de hele bank overnemen, om vervolgens te kijken hoe de gewesten nog kunnen participeren, bijvoorbeeld door het omzetten van leningen in aandelen.

Aandeelhouders

De premier weigerde vanmiddag opnieuw om de term "nationalisering" te gebruiken. Volgens hem is het de bedoeling om bij de hele operatie waarde voor de aandeelhouders te behouden. Alle aandeelhouders zullen daarbij op gelijke voet behandeld worden, beloofde hij. De Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB) verklaarde dit weekend dat ze een gelijke behandeling van grote en kleine aandeelhouders verwachten. Elke regeling die dat niet respecteert, zullen we aanvechten voor de rechtbank, klonk het.

Leterme lijkt ook nog steeds te geloven dat hij de ratingbureaus kan overtuigen om de kredietwaardigheid van ons land niet te verlagen. "We hebben de voorbije maanden heel veel contacten met hen gehad, en we gaan dat opnieuw doen. We moeten het signaal uitsturen dat we de problemen aanpakken zonder dat onze schuldgraad al te hoog oploopt", zei hij.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111009_030

Mening:
Deze onderhandelingen nemen heel wat tijd in beslag, dat is duidelijk, maar als er dan al een voorstel op tafel lag voordien, hoe kan het dan dat het akkoord steeds uitblijft. Ook stel ik me vragen bij de houding van Leterme, hij beweert dat er niets verloren zal gaan en er geen verandering zal zijn als de staat Dexia overneemd en bij deze zo red. Is het dan de Belgische werkende mens die hiervoor de rekening zal krijgen in zijn belastingen? Blijft het dan nog steeds eerlijk en is er geen verandering? Hier heb ik mijn twijfels over. Hij zou beter concreet vertellen wat er zal gebeuren, in plaats van overal zomaar rond te praten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 09:10
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Leterme doet dit omdat hij weigert de term "nationalisering" te gebruiken. Dexia is nu opgekocht door de federale overheid maar zal verder (voor een eerlijke prijs) doorverkocht worden. Dit was de enige manier om het spaargeld van iedere Belg bij Dexia veilig te stellen. Onpopulaire maatregel? Zeker. Nodig? Absoluut. Een faillissement van Dexia zou het Europese vasteland zeker kunnen missen. Denk aan de schuldenberg in heel wat landen, denk aan Griekenland, ... De crisis is absoluut nog niet voorbij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2011, 03:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down 'Dexia was geen bank meer maar een hefboomfonds'

'Dexia was geen bank meer maar een hefboomfonds'


BRUSSEL - Eind 2008 moest de bank elke avond 265 miljard euro lenen op dagbasis, evenveel als de huidige Griekse staatsschuld.



'Dexia was toen al geen bank meer maar een hefboomfonds', zei voorzitter Jean-Luc Dehaene gisteren op een persconferentie waarop gedelegeerd-bestuurder Pierre Mariani en hijzelf vooral onschuldig pleitten voor de toestand waarin zij Dexia in 2008 aantroffen.

'Toen ik die de zomer, midden in de nacht, opgebeld werd door premier Yves Leterme had ik er geen flauw idee van welke verantwoordelijkheid ik op mijn nek haalde door het voorzitterschap te aanvaarden', vertelde Dehaene. 'Ik heb toegezegd omdat de regering anders met een gigantisch probleem zat.

'Al snel bleek dat het een bijna onmogelijke taak was', blikte Dehaene gisteren licht geëmotioneerd terug. 'In 2006 financierde de bank nog voor 40 miljard langetermijnkredieten met kortetermijnmiddelen. In 2008 was dat 265 miljard, ofwel 43 procent van het balanstotaal.'

'De situatie was aberrant', zegt Mariani. 'Maar we zijn er meteen ingevlogen. We hebben ons uit zowat vijftien landen teruggetrokken en hebben onze operationele kosten met 15 procent verminderd. Akkoord, we moeten nu nog steeds zo'n 110 miljard euro of 19 procent van ons balanstotaal op dagbasis lenen om onze kredietportefeuille te financieren. Dat is inderdaad te veel, maar toch al een pak minder dan drie jaar geleden.'

'Toch waren we goed op weg. Maar dan raakte de eurozone in crisis. Overheidspapier dat tot dan uiterst solide leek, zakte plots in waarde en werd steeds minder bruikbaar als onderpand om in onze dagelijkse liquiditeitsbehoeften te voorzien. De situatie werd onhoudbaar.'

Dehaene ontkent dat hij twee weken geleden de waarheid geweld aandeed toen hij ontkende dat de groep zou gesplitst worden. 'Zelfs zonder aan zinsontleding te doen - want dit is formeel geen splitsing - lag er toen ook echt geen scenario in die zin op tafel. En als dat wel zo was geweest, kon dat alleszins onmogelijk publiek gemaakt worden zonder paniek te veroorzaken.'

Blijft de vraag wie Dexia voortaan zal leiden. 'Het is niet aan mij om daarover te beslissen', zei Mariani. 'Dat komt toe aan de raad van bestuur. Maar als het van mij afhangt: ik ben niet van het soort om mijn verantwoordelijkheden te ontvluchten, ook niet als het moeilijk gaat.'

'Sommigen nemen in dit soort situaties ontslag', zegt Dehaene. 'Dat heet dan zijn verantwoordelijkheid nemen. Voor mij is dat eerder ze ontvluchten.'

Dehaene neemt ontslag als beheerder van Dexia bank België nu die eigendom wordt van de staat en stelt zijn mandaat als voorzitter van de holding ter beschikking van de regering. 'Ik heb nooit de ambitie gehad om op deze stoel te zitten.'


Blog DSBiz, 11-10-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.