actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2013, 19:52
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
"Homoseksuelen ook toelaten als stamceldonor"

Gemeenschapssenator Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) wil dat ook mannelijke homoseksuelen in aanmerking kunnen komen voor stamceldonatie. Mits een voorstel van resolutie wil hij het advies van het Raadgevend Comité voor Bio-ethiek over de wetenschappelijke mogelijkheid om ook mannelijke homoseksuelen toe te laten als stamceldonor. .

Vandaag zijn de criteria waaraan stamceldonoren moeten voldoen gelijklopend met die van bloeddonatie: tussen 18 en 60 jaar oud zijn, geen besmettingsgevaar voor de patiënt inhouden en geen medisch risicoprofiel hebben. Dit laatste criterium houdt een a piori-uitsluiting van homo's in, vindt Jean-Jacques De Gucht. Hij vraagt zich af of het verstandig is om homo's uit te sluiten van stamceldonatie terwijl het bijzonder moeilijk is om een match, en dus een donor te vinden. De kans om een donor buiten de familie te vinden is gemiddeld één op 50.000, bij broers en zussen is dat één op vier.

Grondig onderzoek
De Gucht wijst erop dat iedere stamceldonor een bijzonder grondig medisch onderzoek ondergaat, inclusief een bloedstaal dat grondig onderzocht wordt (op hiv, hepatitis, herpes, CMV...). In de medische vragenlijst wordt bovendien gevraagd of hij/zij afwisselende seksuele contacten heeft.

Daarom wil de Open Vld'er dat de regering het Raadgevend Comité voor Bio-ethiek om advies vraagt over de wetenschappelijke mogelijkheid om ook mannelijke homoseksuelen toe te laten als stamceldonoren.

bron: De Morgen, 8/05/2013

Het is ronduit belachelijk dat homoseksuelen automatisch worden uitgesloten als het over stamceldonoren gaat. Het rust uitsluitend op het stereotiep dat homo's altijd onveilig vrijen en dat er dus een grote kans is dat zij een SOA hebbent. Dit is een zeer negatief en schadelijk stereotiep. Er zijn genoeg homo's die geen SOA's hebben. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er zeker ook hetero's zijn die seksuele overdraagbare aandoeningen hebben. Het lijkt me dus inderdaad effectiever om mensen te screening op basis van hun seksuele contacten in plaats van hen te screenen op basis van hun seksuele geaardheid. Zoals Jean-Jacques De Gucht als zei, zorgt dit ook voor meer keuze van stamceldonoren, wat altijd een goede zaak is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2013, 20:33
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Elien. Dergelijke artikels zorgen ervoor dat de mensen een negatief beeld krijgen over homoseksuelen. Het is heel makkelijk om te zeggen dat deze mensen geen stamceldonoren mogen zijn, maar hebben zij er al eens bij stilgestaan hoe hard dit aankomt voor hen? SOA's kunnen evenzeer opgelopen worden door hetero's. Tenslotte wordt iedere stamceldonor op voorhand grondig onderzocht, dus ik zie niet in waarom homoseksuelen hier niet voor in aanmerking zouden mogen komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2013, 00:08
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
In eerste instantie vind ik het vreemd dat homoseksuelen toegelaten worden als stamceldonor. Net als Elien ben ik het erover eens dat mensen gescreend moeten worden op basis van het grondig medisch onderzoek en de bloedstaal én de seksuele contacten, en dus niet vanwege hun seksuele geaardheid. Dit ondersteunt enkel het stereotiepe beeld dat mannelijke homoseksuelen vaker onveilig vrijen, terwijl dit voor heteroseksuelen evenwel het geval zou kunnen en zij ook kans hebben op het krijgen van soa's. Anderzijds lucht het me wel op dat er nu minder onderscheid gemaakt zal worden, maar ergens blijft dat stereotiepe beeld bij mensen op zoek naar een donor wel hangen denk ik. Dit artikel maakt het er niet beter op. Het zij zo, ik hoop maar dat mensen het positieve ervan inzien en zich ervan bewust worden dat er inderdaad meer stamceldonoren zullen zijn.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.