actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2008, 12:10
Evy Van den Schilden Evy Van den Schilden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Akkoord over Amerikaanse terugtrekking uit Irak

Akkoord over Amerikaanse terugtrekking uit Irak

De Iraakse regering heeft zondag de Status of Forces Agreement (SOFA) met de Verenigde Staten goedgekeurd. Dat maakte een woordvoerder van de Iraakse regering zondag bekend. Het akkoord omvat een juridisch kader voor de Amerikaanse aanwezigheid in en terugtrekking uit Irak na afloop van het VN-mandaat eind dit jaar. De Amerikaanse troepen zouden tegen eind 2011 vertrekken.
(tijd/belga) - Aan het bilateraal akkoord hebben Irakezen en Amerikanen maandenlang gewerkt. Het wordt, nu het is goedgekeurd door de regering, verwezen naar het Iraakse parlement. SOFA gaat pas van kracht na ratificering.

'De VS-troepen zullen zich tegen 30 juni volgend jaar uit de Iraakse steden terugtrekken', zei de woordvoerder in een toespraak op de Iraakse televisie. 'Tegen het einde van 2011 moeten ze ook volledig het land zien te verlaten.'

Het akkoord regelt niet enkel de terugtrekking van de Amerikaanse troepen. Zo komt ook het Iraakse luchtruim vanaf 1 januari 2009 terug in handen van de Irakezen. De woordvoerder merkte hierbij wel op dat Irak voor het beheer ervan mogelijk beroep doet op Amerikaanse 'experts'.

Het 152.000 man sterke legerkorps moet zich vanaf de bekrachtiging van het SOFA-akkoord ook naar de wetten van Irak schikken. Zo zal de VS niet zomaar huiszoekingen meer mogen doen zonder rechterlijke toestemming. 'Er geldt geen immuniteit meer voor overtreders van de wet, ook al zijn ze Amerikaan', klonk het in de toespraak vanuit Bagdad.

Een ander belangrijk punt dat wordt behandeld in de overeenkomst is het verbod voor de VS om aanvallen op buurlanden te lanceren vanuit Irak. De relaties tussen Irak en buurland Syrië raakten onlangs vertroebeld nadat Amerikanen een helikopteraanval ondernamen op een Syrische boerderij vlakbij de Iraakse grens. Irak lijkt zich nu tegen herhalingen van dergelijke incidenten in te dekken. Naast Syrië zijn onder andere Iran en Saoedi-Arabië buurlanden van Irak.

16:28 - 16/11/2008 Copyright © De Tijd


Eigenlijk kan je dit in één woord omschrijven: eindelijk!
Ik vraag me echt af waarom dit zo lang geduurd heeft. Hopelijk kunnen de mensen die leven in de getroffen gebieden eindelijk beginnen aan de heropbouw van hun leven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2008, 19:13
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Eindelijk lijkt het einde van een lange tunnel in zicht. De VS, die Irak 5 jaar geleden binnenvielen, zouden tegen 2011 eindelijk weg zijn uit het land, daar waar ze een nutteloze strijd hebben uitgevochten. Met het idee als helden te worden onthaald stuurde onze goeie vriend Bush 5 jaar geleden zijn troepen naar Irak. Het motto luidde toen 'Redt Irak van zijn gruwelijke dictator Saddam en help mee aan de wereldvrede'. Wetende dat de enige echte doelen van de VS enerzijds het 'stelen' van olie en anderzijds 'het politieagentje van de wereld spelen' waren. M.a.w.: de eigen portefeuille vullen en het eigen ego strelen (macht laten gelden).
Door politiek/economische druk uit te oefenen op andere (vooral Europese) landen verkreeg Bush de goedkeuring om Irak te mogen binnenvallen.
Vanaf toen begon de cowboy (Bush) tegen het Indiaantje (Saddam) te vechten. En net als het Indiaantje moest Saddam zijn meerdere erkennen in 'cowboy' Bush. Maar in plaats van stabiliteit en sociaal-economische vooruitgang te creëren in Irak, werd het land een bron van geweld, terreur en armoede. Enkel wanneer de Amerikanen zich terugtrekken uit Irak kan de huidige situatie verbeteren. De Irakezen hebben namelijk recht op een zelfstandig bestuur (wat volgens mij nog steeds niet volledig mogelijk zal zijn na de terugtrekking van de Amerikaanse troepen). Laat ons hopen dat het licht aan het einde van de tunnel niet terug in een vicieuze cirkel verandert.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2008, 23:00
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Ik heb net schrik voor die vicieuze cirkel waar Jelle naar verwijst. Amerika heeft een dictator afgezet en een fragiele democratie geïnstalleerd. Ik stel mij echt de vraag of de Irakezen wel klaar is om plots zonder rechtstreekse steun hun eigen boontjes te doppen. De geschiedenis heeft ons reeds aangetoond dat landen wel kunnen zeggen dat ze voor zichzelf kunnen zorgen maar eens het zover is worden ze één en al chaos. Hiervoor verwijs ik graag naar al de vroegere kolonies. Het enige nieuws dat daaruit komt is genocide en oorlog... Mede natuurlijk door de plundering van de natuurlijke rijkdommen van die landen door de koloniale machten maar ja. Waar is Irak anders?

Ik hoop dat de terugtrekking in fases en de hulp van Amerikaanse 'experts' de overgang naar een zelfstandig bestuur vlot zal doen verlopen en dat Irak niet terugvalt in oude gewoonten...

All we can do is wait and see...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.