actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2015, 10:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Essent rekent klanten verbrekingsvergoeding aan

Essent rekent klanten verbrekingsvergoeding aan

Energieverbruikers moeten opletten voor leveranciers die via een omweg een verbrekingsvergoeding aanrekenen op de slotfactuur, waarschuwt Test-Aankoop. Zo rekent Essent de vaste vergoeding integraal aan.
Sinds 2012 is het verboden om klanten nog een verbrekingsvergoeding aan te rekenen bij een leverancierswissel.
De grote kritiek op zo’n vergoeding was dat het door de vergoeding niet loonde om te veranderen van leverancier. Met die maatregel wilde de overheid de mobiliteit in de energiemarkt opkrikken.
Integrale aanrekening
Een van de omstreden praktijken vandaag is de integrale aanrekening van de vaste vergoeding bij een voortijdige wissel. Dat is het geval bij energieleverancier Essent.
Topman Frank Brichau vindt zo’n aanrekening niettemin gerechtvaardigd. Het gaat volgens hem om een forfait. Omdat Essent als leverancier door de complexe en voortdurende veranderingen van de regelgeving geconfronteerd wordt met een hele rist vaste kosten.
Enkele andere, grotere energieleveranciers zoals Electrabel, EDF-Luminus en Lampiris stellen alvast dat dit bij hen niet het geval is.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150809_01811607
Datum: 10/08/2015 om 06u33


Mening

Dit is een onderwerp waar veel discussie rond bestaat. Persoonlijk kan ik mij zowel bij de voorstanders als bij de tegenstanders aansluiten, ik begrijp beide uitgangspunten. Als we eerst even gaan kijken naar Essent zelf, moeten we onszelf eens in zijn positie stellen. Als Essent geen zekerheid heeft over het aantal klanten en de afname van energie dat ermee gepaard gaat, dan weet het ook niet hoeveel energie er beschikbaar gesteld moet worden. Zowel een tekort als een overschot kunnen voor problemen zorgen. Zowel financieel als administratief is het een grote last voor Essent wanneer mensen overstappen naar een andere energieleverancier. Langs de andere kant hebben we de consument die steeds zoekt naar nieuwe en goedkopere alternatieven. Als we kunnen besparen, zullen we het ook doen. Daarom zijn we snel geneigd om over te stappen naar een andere energieleverancier als deze betere tarieven kan voorleggen. Persoonlijk vind ik dat er een opzegtermijn moet bestaan. Voor een energieleverancier is het op verschillende vlakken aangenamer om een half jaar of een jaar op voorhand te weten dat de klant zal overstappen naar een andere energieleverancier. Als de opzegtermijn er dan voor zal zorgen dat het bij elke leverancier gratis wordt om te veranderen, denk ik dat de consumenten dit geen onoverkomelijk probleem zullen vinden (al zullen er altijd mensen zijn die van alles een drama maken).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.