actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 12:14
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
Onbegrip voor mascotte AA Gent: ‘Door en door fout’

De Amerikaanse krant The New York Times voert AA Gent-mascotte Buffalo Ben groot op als voorbeeld van de verkeerde manier waarop Europese sportclubs met indianen omgaan. ‘Wij hebben geen historische schuld tegenover Native Americans’, reageert de clubleiding.

The New York Times wijdt een uitgebreid artikel aan hoe verschillende grote sportclubs in Europa omgaan met indianen. De krant voert Buffalo Ben van AA Gent op als meest stuitende voorbeeld. ‘Jarenlang ging de hevige discussie die hierover woedt in de Verenigde Staten, waar critici dit al lang beledigend vinden, aan hen voorbij.’ In de VS verwijderden sportclubs de verwijzingen naar indianen massaal uit hun logo's.

AA Gent: ‘Niet beledigend in België’

De Amerikaanse krant probeerde de club te contacteren. ‘Gent weigerde echter iemand beschikbaar te maken om het over het onderwerp te hebben, en toen het hoorde dat een journalist een interview had ingepland met Benjamin Bundervoet (de echte naam van de man achter Buffalo Ben) kwam de club tussenbeide en annuleerde het.’

Wim Beelaert, coördinator van de KAA Gent Foundation, reageerde uiteindelijk toch kort tegenover de NY Times. ‘Zulke logo’s zijn misschien inderdaad beledigend in de Verenigde Staten, maar niet in België.’

‘Wij hebben geen historische of natuurlijke schuld tegenover de gemeenschap van de Native Americans’, citeert de krant Beelaert. ‘En ik denk dat dat anders is in de Verenigde Staten. Dat is wat we bedoelen als we zeggen dat wij in een andere historische en culturele context werken.’

‘Dramatisch voor zelfrespect jongeren’

Suzan Shown Harjo, de bekendste voorvechtster van de rechten van Native Americans, vroeg in maart 2016 in een interview met dS Weekblad al dat AA Gent de indiaan zou verwijderen uit het logo en de mascotte zou aanpassen. De club paste toen de naam van Squaw Mel, Buffalo Bens vrouwelijke tegenhanger, aan naar Buffalo Mel, omdat squaw een scheldwoord is voor het vrouwelijke geslachtsdeel. Harjo vindt de uitleg van Gent ook nu niet voldoende.

‘Zelfs al gebeurt het met de beste intenties, dit is door en door fout’, aldus Harjo. ‘Een wetenschappelijke studie heeft uitgewezen dat dergelijke raciaal getinte namen en afbeeldingen een dramatisch effect hebben op het zelfrespect van jongeren die tot die bevolkingsgroep behoren. Nu neem ik aan dat er in België niet veel Native Americans wonen, maar Amerikanen die van voetbal houden – zoals mijn zoon – kunnen daar ook mee in aanraking komen. Ik hoop dat die bestuurslui beseffen dat hun logo en mascotte niet minder racistisch zijn dan een blanke in blackface schilderen, zoals ze vroeger deden.’

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180509_03505274
De Standaard - 9/05/2018 - 10:29

Mening
Mijn mening over dit onderwerp is zoals altijd verdeeld, sinds het, zoals elk onderwerp, van meerdere kanten bekeken kan worden. Eerst en vooral zou ik willen zeggen dat racisme in onze huidige maatschappij nog steeds een probleem is, dat is een feit, maar de manier hoe dit probleem aangepakt wordt is in mijn ogen compleet verkeerd. Op dit moment in onze samenleving zijn we er constant met bezig dat geen enkele etnische groep op zijn tenen getrapt mag worden. Het gaat zelfs zo ver dat andere landen hele artikels schrijven over hoe schandalig een mascotte is van een land aan de andere kant van de wereld, waarvan een deel van hun bevolking niet eens weet of Brussel nu de hoofdstad of het land zelf is, en druk beginnen uit te voeren om dit aan te laten passen. Deze (over)compensatie is, in mijn ogen, niet de juiste aanpak om de problematiek rond racisme op te lossen. In plaats van dit onderwerp constant in het nieuws en op de radio te brengen, er 24/7 over praten, zouden we gewoon moeten stoppen met elkaar wit, zwart, bruin, geel of eender wat te noemen. Deze mentaliteit ben ik niet zelf met op de proppen gekomen maar heb hem verworven van Morgan Freeman en zijn mening over "Black History Month".

Morgan Freeman on Black History Month:
https://www.youtube.com/results?sea...histo ry+month
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.