actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 08:55
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren

Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren

Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren Foto: rr
Veel leerlingen van Turkse en Marokkaanse origine voelen zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd. Een studie bij meer dan 11.000 scholieren waarschuwt dat ze zich daardoor minder aantrekken van school.

Heel wat leerkrachten vinden dat een omgeving waar geen Nederlands wordt gesproken, leerlingen niet motiveert om zich in te zetten. Dat blijkt uit diepte-interviews uit een studie van de Universiteit Antwerpen.

Uit die studie blijkt evenwel dat kinderen met een migratieachtergrond wel erg gemotiveerd zijn om een diploma te halen, maar dat stereotiepe beelden het hen moeilijk maken.

Voor hun studie lieten onderzoekers van de UA leerlingen uit de tweede graad in Gent, Genk en Antwerpen vragenlijsten invullen over hoe goed ze zich op school voelen, hun ambities en hun prestaties. Daarnaast voerden ze diepte-interviews met 110 leerlingen, een zestigtal leerkrachten en directeurs, en vijftig ouders. Vier onderzoeksgroepen van de universiteiten in Gent, Leuven en Antwerpen werken samen aan dat grootschalig onderzoeksproject, het grootste tot dusver.

Twee op drie kinderen met Turkse of Marokkaanse roots (67 procent) gaan akkoord met de stelling 'het is belangrijk voor mijn toekomstige carrière dat ik het goed doe op school'. Uit de bevraging konden de onderzoekers afleiden hoe dat samengaat met de erg grote motivatie voor school. Juist kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zeggen zich minder thuis te voelen op school en meer gestigmatiseerd.

Bron: De Standaard, maandag 2013/10/28

Mening
Waarom gebeurt zoiets als dit nu feitelijk? Wel, ik denk dat het ligt aan het horn - effect. Hiermee bedoel ik dat wanneer de jongere de Nederlandse taal niet goed beheerst dat we de allochtone jongeren helemaal als slecht gaan zien. Ik denk dat wanneer wij, als leerkrachten, aan de slag kunnen dat het belangrijk is om niet al te veel vooroordelen te hebben over allochtone jongeren. Ikzelf vind het zeer belangrijk dat naast de taal ook goed studeren, zodat ze goede studenten zijn. Zoals in dit artikel staat vermeld willen deze jongeren ook studeren en begrijpen ze duidelijk dat dit invloed gaat hebben op hun toekomst, wanneer ze goed studeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2013, 18:17
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Thumbs down

Leerkrachten die leerlingen discrimineren omdat ze van andere 'komaf' zijn? Het is een zeer delicate zaak waarin beide partijen onder de loep moeten worden genomen. Een leerkracht tracht goed te doen voor alle leerlingen en wil aansluiten bij hun individuele noden en behoeften. Zonder deze ingesteldheid heeft hij/zij in de klas niets te zoeken. Moet hierbij gekeken worden naar de afkomst van een kind? Ik zeg: ja & nee. Ja, wanneer de zorgverbreding hiervoor moeten worden aangepast (bv. leerling van andere afkomst ondersteunen op vlak van taal). Neen, wanneer je op basis van deze afkomst gaat opmaken of je de persoon al dan niet meer of minder aandacht gaat geven. De afkomst zou hier los van moeten staan.

Toch ben ik ook van mening dat sommige leerlingen (lees wel: en dan niet per definitie allochtone jongeren) soms te prikkelbaar zijn. Verdraagzaamheid en openheid zouden nog meer de motor van onze samenleving moeten worden. Om de vooroordelen uit de scholen te kunnen bannen zouden leerkrachten misschien meer aandacht kunnen besteden aan 'het leren kennen van vreemde culturen' binnen hun lessen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.