actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2015, 15:05
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
De Block bereid middelen vrij te maken voor crisisopvangbedden in jeugdpsychiatrie

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open VLD) is bereid binnen haar eigen departement middelen vrij te maken om voor de jeugdpsychiatrie deze zomer al maatregelen te nemen en meer crisisopvangbedden te creëren.

Dat moet mee voorkomen dat opnieuw jongeren met ernstige psychiatrische problemen bij gebrek aan een geschikte opvangplaats de nacht in een politiecel moeten doorbrengen, zoals onlangs gebeurde.

In De Zevende Dag had de minister het over schrijnende toestanden. Gezien de zeer penibele financiële toestand, zal ze geen extra middelen vragen, maar is De Block bereid in haar eigen departement het geld te zoeken voor de ingrepen op korte termijn. Ze zal tijdens de begrotingscontrole vragen te mogen schuiven binnen de allocaties, zoals dat begrotingstechnisch heet.

Zakken dichtgenaaid
Wat die begrotingscontrole betreft, liet De Block duidelijk verstaan dat zij haar bijdrage al heeft geleverd en dat haar collega’s geen extra inspanningen bij haar moeten komen zoeken. ‘Ik heb mijn huiswerk gedaan. Ik stel voor dat mijn collega’s eens kijken hoe het met hun streefdoel staat’, luidde het. ‘Mijn zakken zijn dichtgenaaid.’

De liberale excellentie wees er daarbij op dat zij al de grootste inspanning levert: het groeitraject van de uitgaven in de gezondheidszorg is gehalveerd van 3 procent naar 1,5 procent en dit jaar wordt voor 804 miljoen euro bespaard in de gezondheidszorg. ‘Ik moet elke euro in twee of in vier bijten.’

Mijn mening: De Block wil de toestand binnen de jeugdpsychiatrie verbeteren. Er zijn te weinig crisisopvangbedden voorzien, ze gaat op de korte termijn geen extra geld vragen. Dit zou te lang duren voor er dan effectief maatregelen worden toegepast. De Block gaat geld zoeken binnen haar eigen departement zodat er meteen aan de slag kan worden gegaan met de tekorten binnen de jeugdpsychiatrie. De recente gebeurtenis waarbij het meisje met een psychiatrisch probleem in een politiecel moet slapen zal niet meer mogen voorkomen. Dit kan gewoon niet en daarom moet er juist op korte termijn gehandeld worden. Het feit dat dit is gebeurd zal er voor moeten zorgen dat dit wordt opgelost en dat het niet meer voorkomt. Veel aandacht besteden aan dit ene geval heeft geen nut, laat het maar gewoon een les zijn, zodat we niet nog eens dezelfde fout maken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150329_01604019
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.