actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 10:10
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Een derde kleuters rookt thuis mee

Een derde kleuters rookt thuis mee

Een op drie vierjarigen zit thuis wel eens in de sigarettenrook. Baby's worden vaker ontzien: 'slechts' 9 procent wordt thuis blootgesteld. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek dat stichting Stivoro maandag bekend maakte bij vijfhonderd ouders.

Meeroken door kinderen kan schadelijke gevolgen hebben voor hun gezondheid. Ze hebben meer kans op verkoudheid en luchtweginfecties, oorontsteking, benauwdheid en piepende ademhaling.

Bron: www.hln.be, 01-12-2009
________________________________

Hoewel op elk pakje sigaretten gruwelijke foto's van zwarte longen of rottende tanden prijken, worden de gevolgen van roken voor de gezondheid onder rokers nog te vaak onderschat. Vele rokende ouders staan er bijvoorbeeld niet bij stil dat ook hun kinderen geconfronteerd kunnen worden met gezondheidsproblemen als gevolg van hun gedrag. Zo las ik enkele maanden geleden in een tijdschrift nog een artikel over een jongentje van zes wiens longen volledig aangetast waren, als gevolg van passief roken. Bovendien bleek uit recent onderzoek dat passief roken het risico op longkanker met 25 ŕ 30 procent verhoogd. Bij kinderen loopt dit percentage zelfs nog op, aangezien hun longen nog in volle ontwikkeling zijn. Roken in het bijzijn van kinderen is in mijn ogen dus absoluut onverantwoord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 10:34
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik ben het volledig eens met Leen. Roken is sowieso al heel ongezond, maar als je dat dan ook nog eens doet in het bijzijn van je kind vind ik het al helemaal niet meer kunnen! Die kinderen zijn zelfs nog vatbaarder voor de rook. Er is trouwens nog een verschil tussen de rook waaraan zij blootgesteld worden. 85% van die rook is afkomstig van de brandende tip van de sigaret. 15% wordt gevormd door de rook die de roker terug uitademt.

Door de rook waaraan kinderen bloot gesteld worden, wordt zelfs hun ontwikkeling vertraagd. Reden genoeg dus om niet te roken in het bijzijn van je kinderen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2009, 19:29
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik vind het walgelijk dat mensen in het nabijzijn van hun kind roken. Ik heb enkele weken geleden een koppel met een klein kind zien wachten aan de bushalte en die man rookte. En na een tijd pakte hij het kindje op en hield het in zijn armen, terwijl hij nog aan het roken was. Hij blies de rook gewoon rechtstreeks in het kindje haar gezicht. Dat noem ik nu eens onverantwoordelijk!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2009, 22:48
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
1 op 4 vind ik heel veel en hier sta ik toch wel van versteld. Ik dacht dat ouders het voorbeeld moesten geven? Ze geven een slecht voorbeeld en spelen met hun eigen kinderen hun gezondheid... GOE BEZIG! -_-
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2009, 18:34
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Kinderen roken mee als ouders buiten staan

Gepubliceerd: 28 juni 2008 16:58 | Gewijzigd: 28 juli 2008 14:00
Door Hilde van Halm
Rotterdam, 28 juni. Kinderen wier ouders buitenshuis roken maken drie keer zoveel kans op astma en andere ademhalingsproblemen dan kinderen van ouders die niet roken.
Buiten rokende ouders zijn voor kinderen net zo ongezond als ouders die soms binnen roken.
foto ap Dat vonden Autralische onderzoekers. Het effect van buiten roken bleek vergelijkbaar met dat van het af en toe binnen roken. (Indoor Air, International Journal of Indoor Environment and Health, juni).

De onderzoekers verrichtten metingen naar nicotineconcentraties in 92 huishoudens. Nicotine staat daarbij model voor alle slechte stoffen in rook. In huishoudens waar – volgens de ouders – alleen buiten werd gerookt, troffen zij even even hoge concentraties nicotine aan als in huishoudens waar men af en toe binnen opsteekt.

De onderzoekers hebben (statistische) redenen om aan te nemen dat de rapportage van de ouders over hun buiten roken betrouwbaar genoeg is. De nicotine in huis verklaren zij uit binnendringing via ramen en deuren. Ook nemen terugkerende rokers nicotinedeeltjes mee op hun kleding, haar en huid. Eenmaal in huis kunnen de nicotinedeeltjes maandenlang op oppervlakten blijven liggen en zich ophopen in stof. Airconditioning, open ramen en ventilatie krijgen niet alle nicotinedeeltjes en fijnstof het huis weer uit.

De resultaten werden vergeleken met de gezondheidsproblemen van de kinderen (vier tot negen jaar). Van de kinderen van niet-rokende ouders had 46% astma en ademhalingsproblemen en van kinderen met de buiten rokende ouders 54%.

De bevindingen komen overeen met de cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die meldt dat de risico’s van passief roken de kans op astma en luchtwegaandoeningen met 20 tot 50 procent doet toenemen. De Nederlandse Gezondheidsraad meldt dezelfde cijfers in de nota Volksgezondheidsschade door passief roken (2003). Het advies van de Australische onderzoekers: als je je kinderen wilt beschermen voor de kwalijke effecten van meeroken stop dan zelf helemaal. De Gezondheidsraad is het daar mee eens.

www.nrc.nl

Hier zie je dat zelfs ouders die buiten gaan roken een invloed hebben op de gezondheid van de kinderen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th December 2009, 19:39
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Zoals de meesten vind ik het een heel spijtige zaak dat veel ouders roken in het bijzijn van hun kinderen (of andere kinderen). Ik moet zeggen dat mijn beide ouders ook altijd gerookt hebben in huis. Mijn mama is alleen tijdens de zwangerschap tijdelijk gestopt met roken. Ondertussen is mijn mama twee jaar gestopt met roken, wat ik super vind! Mijn papa rookt spijtig genoeg nog wel, ondanks de moeite die ik doe om hem ervan te overtuigen te stoppen...
Tot mijn zes jaar heb ik kinderastma gehad. Geen idee of ik dit ook zou gehad hebben indien mijn ouders niet zouden gerookt hebben. Het zou best kunnen van niet. Niet-rokende ouders zou alleszinds wel beter geweest zijn voor mijn gezondheid!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th December 2009, 21:23
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Deze 2 artikels bewijzen dat roken (ondanks dat het slecht voor jou en je omgeving) nog veel schadelijker is bij kinderen. Ouders zouden moeten weten dat roken hun kind schade toebrengt en we hebben het hier nog niet over de rookverslaving gehad (er is al veel gezegd maar dit nog niet ).
Kinderen die meeroken krijgen ook een beetje nicotine in zich (wordt vrijgegven in de rook van een sigaret --> Maak een sigaret verslavend)
Kinderen die meeroken hebben dus meer kans om later zelf te beginnen roken (met dank aan hun rokende ouders).

Dus dat het algemeen rookverbod er maar vlug komt, dan zullen er op den duur geen mensen meer roken en dan is de wereld al een iets beter plaats voor ons en onze kinderen
__________________
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world.
Albert Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.