actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2011, 19:10
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
New York bant de sigaret nu ook in parken

New York bant de sigaret nu ook in parken

Een sigaretje na de picknick of na een concert in Central Park: het behoort definitief tot het verleden. In New Yorkse parken en op stranden geldt sinds vandaag een algemeen rookverbod. Wie toch nog met een (rokende) sigaret betrapt wordt, moet minstens 50 dollar betalen. In speciale gevallen kan dat zelfs oplopen tot 250 dollar.
Het strikte rookverbod treft ongeveer 1.700 parken en 20 kilometer strand. Ook Times Square en Herald Square behoren tot het gebied. In de bistro's daar mag dus niet meer worden gerookt. Uithangborden in Central Park informeren al enkele weken dat het vanaf 23 mei gedaan is met de rook. Hoewel er gisteren nog enkele sigaretten te zien waren, is het aantal actieve rokers in parken al jaren een uitzondering.

Propere parken
Het stadsbestuur had begin februari na maandenlange debatten de strikte regeling voorgesteld. "Het verbod helpt ons om de parken nog schoner te maken", klonk het bij het bestuur. Studies hebben gezegd dat passief roken onder de blote hemel, wanneer men zich op een kleine meter van de roker bevindt, even gevaarlijk is als passief roken in een gesloten ruimte.

"Totalitaire maatschappij"
Het verbod kent ook tegenstanders: "Wij zijn op weg naar een totalitaire maatschappij, als New Yorkers verplicht worden zich aan zulke regels te onderwerpen", zei Manhattans gemeenteraadslid Robert Jackson. Jackson is zelf marathonloper en niet-roker. (dpa/adha)

bron: de Morgen Online 23-05-2011)

eigen mening:

Ik ben zeer benieuwd of het in België ook nog zover zal komen. Al denk ik dat de kans daarop toch wel erg reëel is. Ikzelf ben een voorstander van een algemeen rookverbod. Voor niet-rokers blijft roken buiten erg storend. Wanneer je nu bijvoorbeeld een restaurant buitenkomt, staan alle rokers aan de ingang te roken. Dan mag je als niet-roker door een wolk van rook wandelen, altijd prettig! Om maar aan te tonen dat zelfs zo buiten roken niet goed is voor de gezondheid (voor iedereen!). Al wist ik niet dat passief roken in de buitenlucht even erg is dan in een gesloten ruimte. Sommige mensen proberen de gezondheid aan te halen om andere mensen te doen stoppen. Dan zeggen rokers vaak "daar kies je zelf voor". Als niet-roker kies je er niet voor om dankzij rokers slechte longen te krijgen. Wij ondervinden enorm veel nadelen omdat rokers niet nadenken bij de gevolgen voor ons. Denk daar dus maar eens over na, voor je begint te zagen over het rookverbod.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 19:17
AnneGoovaerts AnneGoovaerts is offline
Anne.Goovaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 18
Ik vind dit wel een beetje vergaand.. Als je op je gemakje in de buitenlucht zelfs geen sigaretje meer mag opsteken, gaat het echt wel ver. Als niet-roker begrijp ik hoe rokers zich over dit verbod zouden voelen.
Ze zouden zich beter bezighouden met mensen die te snel rijden i.p.v. rokers die 'de lucht vervuilen', terwijl mensen die te snel rijden de lucht veel harder vervuilen.
Een rookverbod op café en restaurants vind ik zeer begrijpelijk en daar ben ik als niet-roker ook erg blij om. Maar een rookverbod in de buitenlucht gaat echt wel ver. Zet dan gewoon de tabakproductie stop?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 19:19
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ikzelf ben niet-roker en absoluut voorstander van een rookverbod binnen en bij uitbreiding aan in-en uitgangen van gebouwen. Zoals Nathalie aanhaalde is het echt niet leuk om door een rookwolk ergens binnen te gaan. In openlucht, in een groot, open park, stoort het mij persoonlijk minder als mensen roken. Misschien is het wel een beetje overdreven om roken overal te verbieden. Hier gaat veel protest op komen denk ik. Ook in België als het ooit zover zou komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 21:09
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik rook zelf wel, en vind dit toch wel heel ver gaan. Ik stoor me er absoluut niet aan dat ik niet meer mag roken op restaurant. Ik vind het zelf ook niet smakelijk wanneer er gerookt wordt als ik aan het eten ben. Op café vind ik de regel al iets minder leuk, maar ik begrijp wel dat het voor de niet-rokers onder ons storend kan werken. Dit is nog iets helemaal anders. Dit is niet meer om de gezondheid van anderen te verbeteren.

In het artikel staat duidelijk dat passief roken in open lucht even slecht is als in een gesloten ruimte, wanneer je op een kleine meter afstand staat. Hoeveel keer passeer je iemand op minder dan een meter wanneer je in het park aan het wandelen bent? Gaan ze dit trouwens controleren? Kunnen die agenten niet beter gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld om echte criminelen te arresteren?

Het rookverbod in restaurants vind ik goed, op café niet leuk maar begrijpelijk, maar in open lucht is het gewoon discriminatie van de roker!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 21:19
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Ik ben zelf een niet-roker, en voor mij mag de sigaret op elke plaats, in heel de wereld verbannen worden. Ik vind het al mooi dat er de laatste jaren zoveel rond rookverboden wordt gewerkt. Het is gewoon ongehoord dat de gezondheid van andere mensen in gevaar komt door een verslaving van iemand anders. Het rookverbod doorvoeren in parken, op straat... hoeft voor mij niet per se, maar ik vind dat er wereldwijd, in alle gesloten ruimtes een totaal rookverbod moet komen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 22:07
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Rookverbod

Voor mij gaat dit rookverbod in parken toch wel een beetje te ver. Zoals anderen al aanhaalden heb ik er niets op tegen dat er niet in restaurants en cafés gerookt mag worden, maar in open lucht lijkt me dit toch geen kwaad te kunnen. Ik meen ook dat het rookprobleem een beetje overroepen wordt! Er zijn véél ergere dingen dan een sigaretje roken. Wat mij wel stoort aan rokende mensen is de afval die zij achterlaten. Vaak zie je dat mensen aan het wandelen zijn en dan gewoon het peukje op de grond gooien. Roken is dan niet alleen slecht voor de gezondheid, maar ook voor onze natuur. Zolang rokers hun sigarettenpeuken in de vuilnisbak doen, heb ik géén enkel probleem met het feit dat er buiten gerookt wordt. Roken is erg, maar te hard rijden vind ik eigenlijk even erg. Je brengt er ook andere mensen mee in gevaar. Dus laten we besluiten dat we de rokers niet al hun plezier ontzeggen en ze de "frisse" lucht gunnen!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 22:11
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Roken is niet gezond en dat beseft iedereen. De roker kiest er dan ook zelf voor om te roken maar inderdaad de mensen die passief meeroken kiezen hier niet voor. Ik heb overlaatst een debat gezien waarin dit onderwerp dan ook besproken werd. Er is blijkbaar onderzoek gedaan naar het feit dat deze kleinde onderdeeltjes van de uitgeblazen rook zich verspreidt in de lucht maar wel terecht komt bij de niet-rokers, en zij deze dus ook opnemen. Ik geloof dit best maar wat met al de andere vieze deeltjes die in de lucht hangen dan. Daar wordt niets over gezegd, het gaat hier dus enkel over sigaretten. Ik denk dat die andere deeltjes die in de lucht hangen even schadelijk of misschien nog wel schadelijker kunnen zijn voor de gezondheid, en je hier evengoed kanker van kan krijgen. Mensen moeten de regel al respecteren om niet meer in cafés en restaurants te roken maar om dit buiten ook nog te verbannen gaat voor mij toch wel te ver.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 22:35
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik rook niet en ik vind dit in New York een enerzijds een goede oplossing. In parken vind je vaak sigaretten terug op de grond en dat maakt het park ook meteen vuil. Dat is de reden waarom ik dit goed vind dat het niet meer toegelaten is in parken, maar natuurlijk bekijk ik het ook aan de kant van de rokers, ik kan ergens wel begrijpen dat zij dit niet kunnen vinden, je zit buiten te roken omdat dit binnen al niet meer mag, en dan gaan ze nu het buiten ook verbieden. Ik snap dat dit misschien wat te ver gaat. Ik denk niet dat deze regel in België zal gebruikt worden, want het verbod om in cafés te roken heeft al zoveel commentaar teweeg gebracht, dat roken in parken zeker niet haalbaar is.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd May 2011, 23:17
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Ik vind dit persoonlijk ook een beetje overdreven. Het is begrijpelijk dat ze de parken proper willen houden, maar ik denk dan eerder aan de sigarettenpeuken op de grond. Wanneer deze netjes in de vuilbak worden gegooid, dan is er toch geen enkel probleem?

Net zoals Hannes zegt, komt het niet vaak voor dat vreemden op minder dan een meter afstand naast elkaar gaan wandelen. Ik zeg vreemden, aangezien je als koppel of familie uiteraard arm in arm kan lopen

Nog een laatste feit maakt het rookverbod in parken nutteloos: gassen zijn namelijk zeer vluchtige stoffen. De sigarettenrook die de roker uitblaast, zal zich snel verspreiden in de lucht. Geen vuiltje aan de lucht, vergeleken met de uitlaatgassen van de auto's daar ...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th May 2011, 00:05
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Als het is omdat er een overdaad aan peuken in de parken liggen begrijp ik het wel. Dan hebben (de meerderheid?) van de rokers er zelf voor gezorgd. Als mensen te snel rijden krijgen ze ook een boete. Ik vermoed dat er in de parken vuilnisbakken genoeg staan. En als die niet helpen, is de laatste uitvlucht wel het verbod van roken opleggen. Ik denk niet dat het hier is omwille van de gezondheid an sich.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.