actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2008, 23:04
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Jongeren zich niet bewust van ongezonde levensstijl

Jongeren zich niet bewust van ongezonde levensstijl
Veel jongeren vinden dat ze gezond leven, maar doen dat in werkelijkheid juist niet. Ze gaan zich te buiten aan alcohol en drugs, roken en lijden aan overgewicht. Dat constateert de Nationale DenkTank na onderzoek. De Nederlandse denktank schat de maatschappelijke kosten als gevolg van roken, drinken en ernstig overgewicht dit jaar op 7,8 miljard euro.

De Nationale DenkTank presenteert vrijdag de uitkomsten van het onderzoek dat is gebaseerd op tweehonderd gesprekken met jongeren en een online-enqûete waaraan vijfduizend jongeren deelnamen.

Bijna helft ongezond
Van de ondervraagden vindt 83 procent dat hij of zij gezond leeft, maar in werkelijkheid houdt 47 procent er een ongezonde levensstijl op na. Volgens de denktank is het onder de ongezondsten nog erger gesteld: 62 procent van hen heeft het idee toch gezond te leven.

Drugs en roken
De jongeren vinden drugsgebruik en roken de grootste gevaren voor de gezondheid. Ze zien alcohol als een minder grote bedreiging. Het DenkTank-onderzoek toont echter aan 33,1 procent van de jongeren boven de 16 jaar doet aan het zogenoemde binge-drinken; in korte tijd veel alcohol (meer dan vijf glazen) achter elkaar nuttigen.

Zes glazen alcohol
De jongeren zitten er niet echt mee. Eén op de vijf (22,8 procent) vindt dat je bij zes glazen nog niet te veel hebt gedronken. Van de jongeren boven de 16 is dat zelfs 44,7 procent. Eén op de zes jongeren vindt twaalf glazen alcohol niet te veel.

Hulp ouders
Van de ondervraagden vindt 44 procent dat ouders kunnen helpen bij de verbetering van hun leefgedrag. Aan de andere kant hanteert een derde van de ouders geen regels wat betreft de alcoholconsumptie.

Overgewicht
Overgewicht komt bij een op de tien jongeren voor. Van hen vindt 62,2 procent dat hij of zij toch gezond leeft. "Als de huidige trends doorzetten, zal vooral obesitas de komende jaren sterk toenemen waardoor de totale maatschappelijke kosten met 23 procent zullen stijgen", aldus de denktank. (anp/ka)
HLN 02/10/08 22u10

Mening
Heel wat jongeren die kampen met overgewicht. Het is in een paar jaar sterk toegenomen. De grootste oorzaak is denk ik fastfood. Omdat beide ouders vaak werken is er minder tijd om gezond en uitgebreid te koken en wordt er vaak gegrepen naar fastfood of bereide maaltijden. Ook van te veel alchohol kan je dik worden. Leven wij echt ongezond of geld dit enkel voor de minderheid?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2008, 09:16
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
meer sporten

Fastfood speelt inderdaad een grote rol, maar in mijn ogen doet de gemiddelde vlaming gewoon te weinig aan sport. Je moet natuurlijk tijd vrij maken om te sporten en dit is niet altijd even gemakkelijk om dit te combineren met schoolwerk (en met het feit dat je echt uitgeput kan zijn na zo'n lange vermoeiende schooldag). Daarom is LO op school zeker een must, maar 2 uurtjes op een week is weinig als het eigenlijk een uur per dag moet zijn. Je moet je hiervoor niet meteen gaan inschrijven in een sportvereniging als je dat niet wil. Joggen is een evengoede oplossing.

Een betere oplossing zou zijn als scholen zich ook inzetten voor dat uurtje sport per dag, maar ja... Welke vakken zouden er dan aan moeten geloven en willen wij anders wel een uur langer naar school?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2008, 09:38
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
'Hulp ouders
Van de ondervraagden vindt 44 procent dat ouders kunnen helpen bij de verbetering van hun leefgedrag. Aan de andere kant hanteert een derde van de ouders geen regels wat betreft de alcoholconsumptie.
'

Dit vind ik persoonlijk wel een grappige vaststelling.
1) Jongeren die beweren dat hun ouders kunnen helpen met hun leefgedrag en hierbij een deel van eigen verantwoordelijkheid op de schouders van de ouders ( ) leggen.
2) En hiertegenover een derde van de ouders die niet ieder weekend zegt: "Jan, je mag vandaag maar 2 pintjes drinken"

Komaan, dat kunnen ze toch niet menen. Wij (ik en mijn zus) hebben nooit opgelegde regels gekregen van mijn ouders i.v.m. alcohol en wij drinken beide zelden. Verschillende vrienden van mij mogen niet dronken naar huis komen, maar als ik zie wat zij op een avond achterover slaan van drank?!
En hoeveel leuker is het voor een jongere om net dat drankje meer (of een paar meer) te drinken dan dat je eigenlijk mag van je ouders.
Ouders kunnen veel doen met de juiste opvoeding. Maar zelfs als ze dit "perfect" doen kan dochter- of zoonlief nog steeds evenveel zin hebben om op een avond eens goed dronken te worden. Het is dan volgens mij niet echt een goed idee om als ouder te zeggen: Dat mag niet!
Want bij zo'n opmerkingen komt zo wat elk beetje puberaal gedrag terug naar boven om daarna kei hard tegen die opmerking in te gaan, zowel met woorden als daden.
Ouders zouden hun kinderen beter wat meer informeren over deze zaken en hen daarna wat meer verantwoordelijkheid geven. Als ze het dan nog niet willen geloven, een betere leermeester dan een goede kater is er niet!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th October 2008, 13:16
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Voor meer sport op school...

Om verder te gaan op het gegeven van sport op school blijkt inderdaad een groot probleem te zijn. Blijkbaar zijn die uren sport die leerlingen krijgen op school, alsook de sport compleet nutteloos. Zolang als leerlingen niet ongeveer 1 uur per dag sporten op school zou het effect O zijn. Ook losse sporturen zijn zeker zinloos, er schiet dan van een les van 50 minuten nog hoop en al 40 minuten over...

Ik pleit zeker voor meer sport op school. Onder andere na de uren op woensdag en vrijdag zijn sportevenementen op school, liefst georganiseerd door leerlingen zelf, volgens mij een heel goed initiatief dat leerlingen zou aanspreken. Ook vind ik dat daar dan zeker leerkrachten bij betrokken moeten worden. Dit kan alleen maar zorgen tot een betere gezondheid en het kan ook heel betrokkenheidsverhogend werken. Ook voor leerkrachten is dat dan misschien een leuke manier om leerlingen eens anders te ontmoeten dan van achter de schoolbank.

In de bijlage vind je nog een tekst hierover door Ivan Sonck!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: doc Sport op school.doc (57.0 KB, 5x gelezen)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th October 2008, 16:24
Ellen Brosens Ellen Brosens is offline
Ellen Brosens
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Turnhout
Posts: 43
Ik denk dat jongeren zich inderdaad niet bewust zijn van hun ongezonde levenswijze. Veel jongeren doen wel aan sport op school, maar doen verder geen sporten meer. Ze eten ook veel ongezonder, ze snoepen al voor ze naar school gaan en eten onregelmatig. Maar ook eten ze ongezonde dingen zoals: frieten, hamburgers,... Hier staan de ouders voor in, als zij nu elke dag een gevarieerde maaltijd bereiden, met de belangrijkste voedingselementen die ze nodig hebben. En als men het kind nu ook nog dagelijks een stuk fruit mee geeft in plaats van een mars,.... dan is dit al een goed begin voor een gezondere levenswijze. Daarnaast gaan ze ook nog op een jongere leeftijd beginnen uitgaan en beginnen drinken. Het blijft niet bij een kleine hoeveelheid, meestal zijn dit grote hoeveelheden. Dit doen ze meestal om hun vrienden te imponeren en ook om niet onder te doen voor hen. Ik vind dat jongeren op fuiven die jonger zijn dan 16 geen alcohol mogen krijgen. Zij zijn nog veel te jong. Men zou een systeem moeten vinden zodat men weet welke personen jonger en ouder zijn dan 16, zo weet men welke personen wel alcohol krijgen en welke niet. Dit door bv. een verschillende kleur van de inkombandjes of nog een extra bandje. Maar hier kan het gevaar dan weer bij ontstaan dat de oudere personen weer alcohol gaan halen voor de jongere personen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th October 2008, 18:38
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
een slecht eetpatroon?

Veel jongeren denken nog te vaak dat ze een gezonde levensstijl hebben!
Wel ja, ze sporten niet veel maar denken dat dat toch steeds voldoende is. Ookal eten ze thuis vaak heel gezond. Het eten van fastfood producten dringt als een worm in een appel ons land binnen en er zijn heel weinig jongeren die volledig tegen de consumptie van deze middelen zijn. Ook het roken van sigaretten en alcoholgebruik zijn een typisch voorbeeld van dingen waar jongeren geen besef van hebben welk kwaad hierin schuilt. Het onregelmatig eten is zeker ook een factor die mee speelt in de ongezonde levensstijl!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th October 2008, 20:29
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Het klopt inderdaad dat veel jongeren denken dat ze een gezonde levensstijl hebben terwijl dit in veel gevallen niet zo is zoals in dit artikel verduidelijkt wordt.
Als we rondkijken in onze samenleving zien we dat meer en meer jongeren te dik zijn, ze roken, drinken teveel alcohol, gebruiken drugs...
Dit is toch geen gezonde levensstijl?
Maar de ouders hierbij betrekken vind ik dan ook weer niet eerlijk, ze kunnen toch niet verbieden dat ze alcohol drinken, teveel fastfood eten...
In vele gezinnen gaan beide ouders werken, waardoor er niet altijd tijd is om gezonde voeding klaar te maken, dan kan het uiteraard is gebeuren dat er fastfood op tafel komt.
Maar voor de rest kunnen de ouders toch niet het handje van hun kind blijven vasthouden? Dat zou gewoon belachelijk zijn.
De overheid moet proberen meer boodschappen over te brengen waarin gezonde voeding aan bod komt, en niet constant reclame toestaan over kant- en- klare gerechten...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 8th October 2008, 13:12
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Volgens mij zijn er toch wel vele mensen ongezonder gaan leven. Het is inderdaad zo dat er in deze tijd minder uitgebreid gekookt wordt. Ouders gaan vaak beide werken en dan is er niet zo veel tijd over om te koken waardoor er vaak gekozen zal worden voor een maaltijd die snel klaar is. Als je echt gezond wil eten zal je toch wel wat tijd in het bereiden van de maaltijden moeten stoppen. De laatste jaren zijn er ook veel meer producten bijgekomen. Als je alleen al naar koeken kijkt heb je echt VELE soorten om uit te kiezen. Ook zijn er vele snelhapjes en drankjes waarnaar mensen in een drukke periode snel zullen grijpen. Als kinderen een patroon van snelle maaltijden, snelle hapjes en drankjes zien zullen ze dit ook op zichzelf gaan toepassen. Ik kan wel begrijpen dat vele ouders het druk hebben waardoor er weinig tijd is om te koken maar toch zouden ze de gezondheid van zichzelf en hun kinderen in het achterhoofd moeten houden.
In het artikel verwijst men ook naar het ongezonde van alcohol. Men zegt dat een derde van de ouders geen regels hanteert inzake de consumptie van alcohol. Maar ik vraag me af in welke mate ouders hier controle over hebben. Wanneer hun zoon of dochter uit gaat en alcohol drinkt kunnen de ouders onmogelijke weten hoeveel er geconsumeerd is door hun kind. Het is dan volgens mij wel heel moeilijk om hier regels over te maken. Uiteraard mag de schuld ook niet alleen bij ouders worden gelegd. Volgens mij speelt onze maatschappij ook een grote rol hierin.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.