actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 19:10
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Van Overtveldt: "Snelle herziening kadastrale inkomens niet mogelijk"

Van Overtveldt: "Snelle herziening kadastrale inkomens niet mogelijk"

Volgens Minister van Financiën Johan van Overtveldt (N-VA) is een snelle herziening van het systeem van kadastrale inkomens - om budgettaire en organisatorische redenenen - niet mogelijk. Wel zal hij zijn administratie de opdracht geven om een voorbereidende studie uit te voeren naar de impact van een mogelijke actualisering in de toekomst. Dat meldt De Tijd.

Het kadastraal inkomen of het KI is het bedrag dat u netto zou overhouden als u uw woning een jaar lang zou verhuren. Op basis van dat bedrag wordt de onroerende voorheffing berekend die u jaarlijks moet betalen. Dat rekensysteem zou echter verouderd zijn omdat het referentiepunt dat gebruikt wordt om de netto jaarinkomst te bepalen, nog steeds in 1975 ligt, en dus niet mee geëvolueerd is met de huurprijzen en marktwaarde van het vastgoed. Dat leidt uiteraard tot heel wat scheefgetrokken situaties op de huurmarkt.

Monnikenwerk

Omdat de discrepantie tussen de absolute waarde van het vastgoed en de kadastrale inkomens historisch gegroeid is, kan ze ook niet van vandaag op morgen worden weggewerkt, zegt minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). "Het actualiseren van de KI's is een monnikenwerk waarvoor op dit moment geen budget of operationele middelen voorzien zijn", zegt hij aan De Tijd. Bovendien is er in het huidige regeerakkoord ook geen ruimte voor voorzien.

Om te bekijken wat er allemaal nodig is om de berekening van het kadastraal inkomen opnieuw overeen te laten komen met de praktijk van de huurmarkt, wil Van Overtveldt zijn administratie alvast wel een voorbereidende studie laten opmaken. Die studie moet dan uitwijzen welke middelen en werkkrachten zo'n actualisering zou vragen, alsook wat de precieze impact van een herziening van het referentiepunt zou zijn.

Bestuursniveaus

Bovendien is er nog een reden waarom de onmiddellijke ingang van een hervormingsprocedure onmogelijk is. "De actualisering van de KI's zou niet alleen een impact hebben op federaal vlak, maar zou ook effecten genereren op andere bestuursniveaus. Een herziening van het systeem is dan ook niet mogelijk voordat alle betrokken partijen over de materie geconsulteerd werden."

De onroerende voorheffing, die wordt berekend op basis van het geïndexeerde kadastraal inkomen, verschilt naargelang het gewest. In het Vlaamse Gewest bedraagt die 2,5 procent voor woningen. Op die basisheffing van het gewest heffen de provincies en gemeenten nog opcentiemen.

Bron: De Morgen, 11 mei 2015
http://www.demorgen.be/economie/van...elijk-a2316841/

Mening: Ik schrok toen ik hoorde dat de kadastrale inkomens gebaseerd zijn op situaties van veertig jaar geleden. Ik ging er als toekomstig leerkracht economie vanuit dat dit jaarlijks of toch op regelmatige basis werd nagekeken en eventueel aangepast. Niets blijkt minder waar te zijn. Het lijkt me dan ook het beste dat dit wordt aangepast. Ik vind het goed dat Van Overtveldt hier een studie naar laat doen. Het aanpassen van het kadastraal inkomen zou een verhoging opleveren van de inkomsten van de schatkist. Toekomstgericht lijkt me dat dit enorm veel kan opbrengen voor de staat. In Nederland worden de kadastrale inkomens ieder jaar aangepast, waarom dan niet in België? Hopelijk komt er verandering in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.