actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2015, 23:19
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Muyters draait geldkraan Technopolis dicht na kritische audit

Muyters draait geldkraan Technopolis dicht na kritische audit

7 mei 2015

Een externe audit bij Technopolis bevestigt dat het technologisch doecentrum in Mechelen kampt met allerlei problemen, gaande van problemen met de bedrijfs- en managementcultuur tot problemen rond financiële transparantie. Vlaams minister van Economie Philippe Muyters wil dat Technopolis de problemen aanpakt. Zolang er geen actieplan is dat de problemen aanpakt, krijgt Technopolis zijn Vlaamse werkingssubsidie voor 2015 niet. Dat heeft minister Muyters geantwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Andries Gryffroy.

Het rommelt al langer bij Technopolis. Eind 2014 klaagden een aantal medewerkers en ex-medewerkers in een open brief over de bedrijfscultuur, het personeelsbeleid en de financiële transparantie. De medewerkers verwezen ook naar onregelmatigheden met subsidies.

De raad van bestuur beantwoordde de aanklacht met een actieplan. Een externe consultant zou de werking doorlichten en PricewaterhousCoopers zou een externe audit uitvoeren en de financiën en de algemene managementcultuur onder de loep nemen.

Minister Muyters heeft intussen het rapport van PwC ontvangen. Dat rapport bevestigt het eerder geschetste beeld van een malaise bij het technologische doecentrum. "De pijnpunten hebben betrekking op de bedrijfscultuur, de boekhouding, het tijdsregistratiesysteem, de opvolging van openbare aanbestedingen, de kloof tussen oudere en jongere personeelsleden en de onduidelijkheid over bestuurdersvergoedingen", aldus de N-VA-minister. Verder schort er volgens het rapport een en ander aan de managementcultuur en vervult de ceo "te weinig een voorbeeldfunctie binnen Technopolis".

Volgens minister Muyters heeft Technopolis al een aantal initiatieven genomen zoals de aanstelling van een humanresourcesmanager en een specifiek actieplan voor psychosociale aspecten. Maar de minister verwacht een uitgewerkt actieplan waarin de resterende pijnpunten worden aangepakt. Zolang dat actieplan er niet is, krijgt Technopolis zijn werkinggsubsidie van de Vlaamse overheid niet. Het zou gaan om een bedrag van 4,2 miljoen euro. "Ik zal dus niet subsidiëren voor ik een concreet actieplan krijg waarvan ik vind dat het voldoende actie neemt tegen de pijnpunten die naar voren zijn gebracht", aldus Muyters.

De N-VA-minister wil het actieplan over een jaar laten evalueren. Hij vindt tot slot dat de functie van gedelegeerd bestuurder niet verenigbaar is met andere bestuurdersfuncties "tenzij met de uitdrukkelijke toelating van de raad van bestuur".

Raad van Bestuur komt met actieplan

De raad van bestuur van doecentrum Technopolis in Mechelen zal maandag op een vergadering een "uitgewerkt actieplan" bespreken dat "zeker tegemoet zal komen aan de bekommernissen van de minister". Dat meldt Technopolis in een reactie.

De raad van bestuur zegt na een anonieme mail eind vorig jaar zelf al een aantal onafhankelijke experts te hebben aangesteld die "diverse elementen hebben onderzocht". Begin dit jaar zouden al een aantal acties zijn opgestart rond de bevindingen van die experts. Intussen heeft de raad van bestuur ook kennis genomen van het rapport van de externe audit die minister Muyters aanhaalde.

Het actieplan dat de raad van bestuur maandag zal bespreken, zal echter al tegemoetkomen aan de bekommernissen van de minister, luidt het. "Op die manier wordt alles in het werk gesteld om de werking van Technopolis niet alleen te vrijwaren, maar nog verder te versterken", aldus Technopolis in een mededeling. "Na afloop van de vergadering van maandag aanstaande zal de raad van bestuur hieromtrent verder communiceren."

Bron: www.demorgen.be

Motivatie: De Vlaamse minister van economie heeft de geldkraan tijdelijk dichtgedraaid voor Technopolis. Door een klacht van enkele (ex-)medewerkers werd het bedrijf onderzocht waarbij er werd vastgesteld dat de pijnpunten degelijk aanwezig zijn. Er zijn al wel een aantal initiatieven genomen door het doecentrum, maar de minister verwacht een concreet actieplan waarin ook de andere pijnpunten zullen aangepakt worden. Zolang dit er niet is, zal er geen werkingssubsidie uitgekeerd worden.
Ik vind het goed dat er concreet gereageerd is op een aanklacht van de medewerkers en dat het bedrijf is doorgelicht. Uiteraard is het belangrijk bij klachten van (ex-)medewerkers dat de grond van waarheid wordt onderzocht in de eerste plaats. Wanneer er een duidelijk vermoeden is, kunnen er vervolgens nieuwe stappen ondernomen worden. Persoonlijk denk ik dat dit een goed signaal is naar de andere centra die worden gesubsidieerd door de overheid, hiermee maakt men duidelijk dat er wel degelijk wat verwacht wordt in ruil voor de subsidies. Zo zal de werking ook optimaal blijven en is er aandacht voor de efficiënte aanwending van het ontvangen geldbedrag. Ik ben ook positief verbaasd dat men zo een 'drastische' beslissing heeft durven nemen, dit komt tenslotte alleen maar de verdeling van de subsidies ten goede. Wanneer er geen concrete 'sancties' werden voorbereid, zou het probleem blijven bestaan met kans dat het erger zou geworden zijn. Ik zou het wel jammer vinden dat Technopolis geen concreet actieplan uitwerkt voor de andere pijnpunten en hierdoor de subsidies verliest. Wanneer dit laatste gebeurt, zal dit uiteraard gevolgen hebben voor het bestaan van het centrum naar mijn mening. Ik hoop dat dit voor hen een waarschuwing was en dat het onderwijs, maar ook kinderen buiten de school kunnen blijven ontdekken in Mechelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.