actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2009, 20:27
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Deadline sluiting Guantanamo uitgesteld

Deadline sluiting Guantanamo uitgesteld

PEKING - De Amerikaanse president Barack Obama verwacht ergens volgend jaar de gevangenis in Guantanamo Bay te sluiten, hoewel hij geen specifieke datum wil noemen.

De Amerikaanse regering denkt niet dat de deadline van januari 2010 gehaald wordt, de datum die Obama instelde kort nadat hij als president was geďnstalleerd. Het missen van de deadline is volgens de president een gevolg van het besef dat zaken in Washington nu eenmaal tijd vergen.

Het sluiten van de gevangenis hangt samen met de steun die daar vanuit het Congres voor is.
Er verblijven ongeveer 220 gevangenen in Guantanamo Bay. De regering moet besluiten of deze gevangenen voor Amerikaanse rechtbanken berecht worden of dat zij worden uitgezet naar landen die hen willen opnemen.
Bron: De Standaard, 18 november 2009

Mening:Ik kan er niet bijkomen dat een gevangenis leegmaken zoveel werk vraagt. De administratie wel, maar als men hiervan een pioriteit maakt, kan dit geen 2 jaar aanslepen. Voor de gevangenen moeten er natuurlijk opvang voorzien worden, maar als men een beetje nadenkt en beseft dat 75% van deze mensen toch onschuldig zijn, maar opgesloten zijn omdat men dénkt dat ze Amerika in gevaar brengen, vind ik geen respect tegenover deze gevangenen. Bovendien worden ze dagelijks vernederd, mishandeld en gefolterd. Obama mag dan wel kritiek hebben op de mensenrechten in China, hij moet zelf in zijn eigen land met zijn eigen mensen orde op zaken stellen en rechtvaardig zijn (met dank aan zijn voorganger).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2009, 21:20
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Bij het lezen van dergelijk nieuwsbericht rijst natuurlijk de vraag waar Amerika (en de rest van de wereld) mee worstelt: zal Obama effectief verandering brengen in het beleid van de USA? Als blijkt dat het sluiten van Guantanamo -één van de belangrijkste aspecten die herhaaldelijk werden aangehaald in Obama's presidentiële campagne- toch niet zonder meer verwezenlijkt kan worden, kan men zich afvragen of Obama wel degelijk de grote ommekeer betekent in het Amerikaans beleid, zoals die voorspeld werd. Naar mijn mening is er meer sprake van een verandering in de manier waarop de rest van de wereld Amerika ziet dan de daadwerkelijke 'change' die Obama voorstelt. Desalniettemin is dit volgens mij een stap in de goede richting. Ondanks het feit dat Europa over het algemeen waarschijnlijk een te zwart-wit beeld heeft van de Amerikaanse politiek (democraten vs. republikeinen), kan een verandering van attitude in het Witte Huis misschien ook effectief een ander beleid teweegbrengen.
Verder vind ik het vanzelfsprekend dat Guantanamo zo snel mogelijk gesloten wordt. Het feit dat -na jaren van protest- de instelling nog steeds niet gesloten is, beschouw ik als onaanvaardbaar. Het is verbazingwekkend dat, terwijl de hele wereld zich bewust is van het onrecht dat hier -al jaren- plaatsheeft, Guantanamo Bay nog steeds niet gesloten is. Hopelijk houdt Obama zijn belofte en kan toch zo snel mogelijk -ook al is het niet januari 2010- de gevangenis voorgoed gesloten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.