actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 15:11
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Schaf baremieke verhogingen voor vijftigplussers af

Werkgeversorganisatie Voka wil af van de jaarlijkse baremieke anciënniteitsverloning voor vijftigplussers. "We moeten een 35-jarige die superieur is aan een 55-jarige qua toegevoegde waarde daarvoor kunnen belonen", aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

De piste om de anciënniteitsverhogingen af te toppen en af te schaffen maakt deel uit van een reeks voorstellen van de werkgeversorganisatie om meer ouderen aan de slag te krijgen. "Minder dan de helft van de 55- tot 64-jarigen is aan het werk", aldus Maertens. "Dat is voor ons dé uitdaging."

Een van de redenen waarom oudere werknemers minder aan de slag zijn, is omdat ze te veel kosten. "Oudere werknemers zijn heel duur. Ze prijzen zichzelf uit de markt", argumenteert de Voka-topman. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de jaarlijkse baremieke anciënniteitsverhoging. "Nooit wordt die ter discussie gesteld."

Gevangen

Voka wil het debat aangaan en stelt voor om die anciënniteitsverloningen te plafonneren. Ze dus niet meer toe te passen voor vijftigplussers. "Dat betekent niet het einde. Hun lonen kunnen nog steeds omhoog, via premies en bonussen via prestaties. Maar nu is men gevangen in die anciënniteitsbarema's", zegt Maertens. Hij wijst erop dat dat debat is opgenomen in het regeerakkoord. "We moeten dat uitklaren met de vakbonden en de regering."

Niet alle, maar heel wat bedrijven in ons land kennen een systeem van lineaire baremieke verhogingen. Vooral voor arbeiders is dat het geval.

Een ander voorstel van Voka om ouderen langer aan de slag te houden, is werknemers verplichten in te gaan op een opleidingsaanbod. Als werknemers een opleiding weigeren, en het komt later tot een ontslag, dan wil Voka dat dat wordt afgetrokken van hun opzegvergoeding.

Ook bepleit Voka de mogelijkheid om oudere werknemers ter beschikking te stellen van andere ondernemingen bij bijvoorbeeld afvloeiingen.

Bron : De Morgen
Geraadpleegd op 16 november 2017
Link : https://www.demorgen.be/nieuws/-sch...rs-af-bff18bb0/

Mening: Ik denk dat het een goed idee is om de anciënniteitsverloningen af te schaffen. Er zitten te veel mensen thuis omdat ze 'te duur' zijn voor sommige bedrijven. Naar mijn mening is het beter om, zoals hierboven vermeld staat, hun lonen aan te vullen met premies, bonussen, maaltijdcheques of dergelijke. Wel vind ik dat de werknemer voor die premies, bonussen enzovoort moet werken, hij moet het echt verdienen. Ook vind ik dat een 'jonge' of jongere werknemer deze bonussen en wat nog allemaal, moet kunnen krijgen. Als hij of zij daar voor werkt, verdienen ze dit evengoed als een 'oudere' werknemer. Waar ik het niet mee eens ben, is dat werknemer een verplichte opleiding moeten volgen wanneer dit wordt aangeboden. Ik zou ze eerder de keuze laten, maar indien ze de opleiding wel doen, zou ik ze daar ook wel voor belonen door bijvoorbeeld bij een ontslag het niet af te trekken van de opzegvergoeding.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 16th November 2017 om 15:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.