actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2011, 16:38
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Aanbod thuiszorg Antwerpen kan vraag niet bijhouden

Aanbod thuiszorg Antwerpen kan vraag niet bijhouden
27/04/11, 16u40

Hoewel volgens de Vlaamse overheid door de vergrijzing de vraag naar thuiszorg elk jaar met 4 procent stijgt, is het aanbod in de provincie Antwerpen in 2010 slechts met 1 procent gestegen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Landelijke Thuiszorg, die vandaag werden voorgesteld in Herentals.

Landelijke Thuiszorg is dan ook dringend op zoek naar 25 extra verzorgenden en kraamverzorgenden voor de provincie Antwerpen. Dat is meer dan één derde van de 60 nieuwe personeelsleden die Landelijke Thuiszorg in Vlaanderen zoekt. Daarnaast worden meer kandidaten gezocht voor de eenjarige opleidingen 'polyvalent verzorgende' in Bilzen en Herentals.

Meer cliënten, meer uren
In 2010 steeg het aantal geholpen cliënten van Landelijke Thuiszorg Antwerpen van 5.003 naar 5.107. Ook het totaal aantal gepresteerde uren steeg licht. Door de stijgende vraag en het gebrek aan personeel kreeg elke cliënt echter gemiddeld iets minder uren thuiszorg ter beschikking dan een jaar eerder.

Redenen in kaart
Landelijke Thuiszorg probeerde vorig jaar ook voor het eerst de redenen voor zorgverlening in kaart te brengen. In 73,85 procent van de gevallen bleek een fysiek probleem de hoofdreden. In nog eens 17,20 procent was het fysieke ongemak een nevenreden. In totaal was voor meer dan 90 procent van de cliënten een fysiek probleem dus mee de reden om hulp te zoeken. Andere vaak voorkomende hoofdredenen tot het aanvragen van zorg waren psychiatrische en sociale problemen (7,15 en 4,51 procent) en dementie (7,68 procent). (belga/tma)

bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...bijhouden.dhtml

mening:
Ik denk dat de stijgende vraag naar thuiszorg ook te wijten is aan de steeds betere medische behandelingen van vandaag. De mensen leven gemiddeld gezien langer dan vroeger. Maar ze worden op later leeftijd 65+ hulpbehoevend. In veel gevallen hebben naaste familie geen tijd om te zorgen voor deze mensen. Hiervoor wordt dan de thuiszorg ingeschakeld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2011, 21:40
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Volgens mij is er niet alleen een probleem in de thuiszorg maar in heel de gezondheidszorg. Ik keek toevallig vandaag in “De Zondag” en het viel me op hoeveel advertenties er waren voor verpleegkundigen in ziekenhuizen in de regio. Ik denk dat dit tekort alleen maar kan weggewerkt worden door deze mensen zeker meer te betalen want met de onregelmatige uren, het weekendwerk en zo schrikt het veel mensen af om dit beroep te leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.